6 مدل طرز تهیه آش مخصوص شب یلدا شهرهای مختلف

به گزارش وبلاگ افراگرافیک، آش مخصوص شب یلدا در شهرهای مختلف فرق دارد. اما برای شب یلدا آش چی بپزم؟ برای آش مخصوص شب یلدا می توانید آش انار، آش لبو، آش خشیل، آش کلم، آش اسفناج، آش شله قلمکار و ... را درست کنید. ما در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله خبرنگاران طرز تهیه برای آش خشیل آذری، آش کشک تبریزی و آش چغندر و اسفناج که آش معروف شب یلدا است را به شما یاد می دهیم تا طبق آداب و رسوم شب یلدا در طولانی ترین شب سال بنا به سلیقه خود آن ها را تهیه کنید.

6 مدل طرز تهیه آش مخصوص شب یلدا شهرهای مختلف

طرز تهیه آش چغندر و اسفناج مخصوص شب یلدا

مواد لازم برای تهیه آش مخصوص یلدا

اسفناج و شوید تازه: 500 گرم

عدس: 1/2 لیوان دسته دار فرانسوی

لپه: 1/2 لیوان دسته دار فرانسوی

چغندر سفید: یک عدد میانه

آرد گندم: 1/2 لیوان دسته دار فرانسوی

آبلیمو یا سرکه: 2 قاشق غذاخوری

پیاز داغ: 3 قاشق غذاخوری

نعنا داغ: 1 قاشق چای خوری

تمبر هندی یا قره قروت: به اندازه دلخواه

نمک، فلفل و زردچوبه: به اندازه لازم

روغن: به اندازه لازم

مراحل طرز تهیه آش مخصوص یلدا

آش چغندر و اسفناج به عنوان یک آش اصیل یلدایی، بیشتر به عنوان پیش غذا به کار می رود. در طرز تهیه این آش یلدایی، می توانید از عدس و لپه کنسرو یا از قبل پخته شده بهره ببرید تا زمان زیادی برای پختن آش احتیاج نباشد. در این آش مخصوص یلدا بعلاوه از هیچ گوشتی استفاده نمی گردد. به همین علت زمان پخت آن زیاد نیست و کافی است مواد کاملا روی حرارت بپزند و غلظت و طعم دلخواه برسند تا آماده سرو شوند.

مرحله اول: عدس و لپه را بپزید

در اولین قدم برای طرز تهیه آش چغندر و اسفناج مخصوص شب یلدا، شوید و اسفناج را بشویید و وقتی آب اضافی خود را از دست دادند، آنها را درشت خرد کنید. عدس و لپه را از قبل بخیسانید و آبکش کنید. پوست چغندر را بگیرید و به شکل مکعب های حدود 2 سانتی متری خرد کنید. در یک قابلمه تا نیمه، آب بریزید و روی حرارت قرار دهید. بعد از این که آب جوش آمد، چغندرهای خرد شده، عدس و لپه را به آن اضافه کنید.

مرحله دوم: سبزی های خرد شده را بپزید

بعد از 15 دقیقه نمک، فلفل و زردچوبه را به قابلمه اضافه کنید. سبزی های خرد شده را به مواد داخل قابلمه اضافه کنید و در ظرف را بگذارید. 20 دقیقه دیگر صبر کنید تا سبزی ها و حبوبات بپزند. در این فاصله، آرد را با کمی آب حل نموده و به مواد داخل قابلمه اضافه کنید. برای این که بوی خامی آرد در آش حس نگردد، می توانید آرد را جداگانه در یک کمی تابه تفت دهید و سپس آن را در اندازهی آب حل کنید.

مرحله سوم: آش مخصوص شب یلدا را سرو کنید

محلول آرد و آب را به قابلمه اضافه کنید و مواد را هم بزنید. وقتی غلظت آش بیشتر شد، 2 قاشق سرکه یا آبلیمو به مواد داخل قابلمه اضافه کنید. در صورت دلخواه اندازهی قره قروت یا تمبر هندی را هم بیفزایید تا آش، طعم ترش بگیرد.

اندازه نمک، زردچوبه و فلفل آش را بچشید و در صورتی که اندازه بودند، شعله گاز را خاموش کنید. به صورت جداگانه پیاز داغ و نعنا داغ درست کنید. آش یلدایی را در ظرف مناسب بریزید و روی آن را با نعنا داغ و پیاز سرخ شده، تزیین و سرو کنید.

آش خشیل آذری؛ آش مخصوص شب یلدا

مواد لازم برای طرز تهیه خشیل آذری

بلغور گندم: 200 گرم

آرد (ترجیحا سبوس دار): 100 گرم

آب: 250 میلی لیتر

شیر: 250 میلی لیتر

شکر یا عسل یا شیره: به اندازه دلخواه

کره یا روغن محلی: به اندازه لازم

مراحل طرز تهیه آش خشیل مخصوص شب یلدا

آش خشیل آذری یا خشیل اردبیلی در واقع یک دسر محبوب است که ظاهر آن شبیه حلیم گندم است و در آن از گوشت استفاده نمی گردد. این خوراکی خوشمزه که آن را در دسته آش شب یلدا هم قرار می دهند به حدود 1 ساعت و 30 دقیقه زمان احتیاج دارد تا آماده گردد.

طعم آن هم به خاطر استفاده از عسل، یا شیره، معمولا به شیرینی می زند. خشیل یکی از دسرهای بسیار مقوی آذری ها است و برای درمان سرماخوردگی هم به کار می رود.

مرحله اول: بلغورها را بخیسانید و بعد بپزید

برای درست کردن خشیل به عنوان آش مخصوص شب یلدا، از همان ابتدا برای چند ساعت بلغور گندم را در اندازهی آب بخیسانید و بعد آب آن را دور بریزید. سپس در یک قابلمه اندازهی آب بریزید و روی حرارت قرار دهید. حرارت زیر قابلمه را بعد از جوش آمدن آب، کم کنید. بلغورهای آبکش شده را در قابلمه بریزید. در قابلمه را روی آن بگذارید تا بلغورها کاملا بپزند.

مرحله دوم: آرد و شیر و آب را مخلوط کنید

آرد را در یک تابه بریزید و روی حرارت بگذارید و کمی تفت دهید تا طعم خام آن گرفته گردد. لازم نیست تغییر رنگ بدهد. همین که خامی آرد گرفته گردد، کافی است. سپس آن را در 250 میلی لیتر آب بریزید و حل کنید تا گلوله نگردد. در یک قابلمه شیر را بریزید و روی حرارت قرار دهید. محلول آب و آرد را به قابلمه اضافه کنید.

مرحله سوم: بلغور را اضافه کنید

وقتی محلول آب، آرد و شیر آغاز به جوشیدن کرد، بلغور پخته و آبکش شده را به قابلمه اضافه کنید. در ظرف را ببندید و شعله گاز را روی حالت ملایم تنظیم کنید. اجازه دهید شیر و آب، به خورد بلغورها برود و کاملا غلیظ گردد.

غلظت خشیل باید کمی بیشتر از حلیم باشد. سپس خشیل را در ظرف مناسب بریزید. کف آن را گود کنید و داخل گودی را به اندازه دلخواهتان، شیره یا عسل یا شکر بریزید و سرو کنید.

آش کشک تبریزی برای شب یلدا

مواد لازم برای تهیه آش کشک تبریزی

بلغور گندم: 1/2 لیوان دسته دار فرانسوی

نخود: 1/2 لیوان دسته دار فرانسوی

لوبیا سفید یا لوبیا چیتی: 1/2 لیوان دسته دار فرانسوی

عدس: 1/ 3 لیوان دسته دار فرانسوی

برنج: 1/2 لیوان دسته دار فرانسوی

سبزی آش: 500 گرم

کلم برگ خرد شده: 2 لیوان دسته دار فرانسوی

هویج: 3 عدد میانه

پیاز: 1 عدد میانه

رشته آش یا ورمیشل: 1/3 بسته (یا به اندازه دلخواه)

کشک، سیرداغ و پیاز داغ: به اندازه دلخواه

نمک، فلفل و زردچوبه: به اندازه لازم

مراحل طرز تهیه آش کشک تبریزی

در طرز تهیه آش کشک تبریزی که تا حدی شبیه آش رشته است، معمولا کشک زیادی با آش مخلوط می گردد به همین دلیل هم محض احتیاط، به آن نمک اضافه نمی گردد یا اندازه کمی به آن نمک می زنند. برای راحتی و زودتر انجام شدن پخت آش کشک تبریزی، می توانید حبوبات را به صورت کنسروی تهیه کنید یا این که آن ها را از قبل بپزید. قبل از پخت حبوبات، حتما آن ها را بخیسانید تا نفخ شان گرفته گردد.

مرحله اول: حبوبات، برنج و بلغور گندم را بپزید

در ابتدا، نخود، لوبیا، عدس و بلغور گندم را هر کدام در ظروف جداگانه به مدت 4 تا 8 ساعت بخیسانید و آب آن ها را عوض کنید. سپس همه آن ها را بپزید و کنار بگذارید. هویج و کلم را بشویید و خرد کنید. پیاز را نگینی خرد و سرخ کنید. کلم و هویج را با پیاز سرخ شده، تفت دهید.

زردچوبه و فلفل سیاه را اضافه کنید. بلغور گندم و برنج را اضافه و به مواد داخل قابلمه آب یا استاک گوشت اضافه کنید.

مرحله دوم: سبزی و رشته آش را اضافه و بعد از پخت سرو کنید

صبر کنید که برنج نرم گردد، سپس نخود، لوبیا و عدس پخته شده را اضافه کنید. سبزی آش را که از قبل شسته و خرد نموده بودید، به مواد داخل قابلمه اضافه کنید و در ظرف را بگذارید تا مواد کاملا نرم شوند و بپزند. بعد از 20 دقیقه رشته آشی را به مواد، اضافه و صبر کنید که این آش خوشمزه یلدایی جا بیفتد. وقتی آش به غلظت مناسب رسید، آن را با کشک مخلوط و روی آش را با پیاز داغ و سیر داغ مخلوط کنید.

طرز تهیه آش کارده فارس

مواد لازم برای تهیه آش کارده شب یلدا

آرد گندم: 1 لیوان دسته دار فرانسوی

آبغوره: 1 لیوان دسته دار فرانسوی

خرده برنج یا جو پرک شده: 1/2 لیوان دسته دار فرانسوی

پیاز: 1 عدد بزرگ

شنبلیله خشک: 2 لیوان دسته دار فرانسوی

سبزی کارده خرد شده: 750 گرم

روغن و نمک: به اندازه لازم

مراحل طرز تهیه آش کاردین یا آش حره

آش کاردین، آش کارده یا آش حُره، نوعی از انواع آش های ایرانی است که در منطقه ها جنوب غربی زاگرس به عنوان آش شب یلدا پخته می گردد. در طبخ این آش از گیاهی مخصوص به نام کاردین استفاده می گردد.

این آش در چهارمحال و بختیاری، اصفهان و خوزستان به نام کاردین (یا کاردیم) شناخته می گردد، در اقلید و استان فارس به نام کارده و در بهبهان و هندیجان به نام حُره مشهور است. به سبزی آش کارده علف خرس نیز گفته می گردد. برای مشاهده مراحل تهیه این آش شب یلدا، دستورالعمل زیر را انجام دهید.

مرحله اول: مواد آش کارده را آماده کنید

برای پخت آش کارده ابتدا کارده ها را پاک نموده، بعد از شستن اجازه دهید تا یک شب در آب خیس بخورند. سپس سبزی ها را خرد کنید. آرد گندم، نمک و فلفل و دوغ را به آن اضافه نموده، خوب هم به هم بزنید و بگذارید تا در یک جای گرم به مدت 24 ساعت بماند.

مرحله دوم: مواد آش را بپزید

بعد از استراحت کردن مواد، آنها را به همراه 1 یا 2 لیوان آب ولرم، بر روی حرارت ملایم بگذارید تا بجوشد. مواد را مرتبا به هم بزنید تا ته نگیرد. بعد از اینکه سبزی ها پخت و آش کمی غلیظ شد، برنج نیم دانه را اضافه نموده و بگذارید تا برنج نیز کاملا پخته و له گردد.

مرحله سوم: آش یلدایی کارده را سرو کنید

در آخرین مرحله از طرز تهیه آش حره، پیاز داغ آماده کنید و با شنبلیله خشک شده در آش بهره ببرید. بعلاوه می توانید از گوشت قرمز در این غذای محلی بهره ببرید و بعد از پخته شدن گوشت ها آن ها را از آش درآورده، ریش ریش نموده و سپس به آش اضافه کنید. این آش را به صورت گرم و به شکل دلخواه تزیین و سرو کنید.

آش انار به سبک شهرهای مختلف

آش انار علاوه بر اینکه یک آش مخصوص شب یلدا است، یک گزینه عالی برای به عنوان طولانی ترین و سردترین شب سال است. اما برای طرز تهیه آش انار به عنوان آش شب یلدا به چه مواد اولیه ای احتیاج داریم؟

کدام شهرها در شب یلدا آش انار درست می نمایند؟ آیا چیزی در خصوص مراحل درست کردن آش انار شب یلدای شیرازی و شمالی می دانید؟ برای درست کردن آش انار با رب انار یا انار برای شب یلدا به چه سبزی هایی احتیاج داریم؟ برای مطالعه به 2 روش شیرازی و شمالی روی لینک مطلب کلیک کنید.

سخن پایانی

معمولا آش مخصوص شب یلدا در کنار خوراکی های نمادین شب یلدا و شام ویژه شب یلدا به عنوان پیش غذا سرو می گردد. هر چند دستتان باز است که از آش های مختلف و محلی برای کنار شام یلدا بهره ببرید، ولی به طور معمول، آش شب یلدا با میوه ها و سبزیجاتی که مناسب فصل پاییز هستند، تهیه می شوند.

معمولا آش های شب یلدا بدون گوشت هستند ولی می توانید آن ها را با گوشت هم درست کنید. از قلم نیاندازید که مواد در دسترس و ذائقه شما، برای انتخاب نوع آش برای شب یلدا، حرف اول را می زند.

سوالات متداول

آش مخصوص شب یلدا چیست؟

در شهرهای مختلف آش های محلی و زمستانی برای دورهمی شب یلدا درست می گردد. اما متداول ترین آش های شب یلدا شامل آش رشته آش کدو، آش انار، آش کشک، آش ماست، آش لبو، آش خشیل، آش کلم، آش اسفناج، آش رشته و آش شله قلمکار می گردد.

آش دووا برای شب یلدا چطور پخته می گردد؟

به عنوان پیش غذا در شب یلدا می توانید آش دووا را نیز برای دورهمی شب یلدا درست کنید. این آش اصالتا متعلق به استان کهگیلویه و بویر احمد و روش پخت آن تا حدودی شبیه است و حبوبات اصلی آن باقالی است.

منبع: افق کوروش

به "6 مدل طرز تهیه آش مخصوص شب یلدا شهرهای مختلف" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "6 مدل طرز تهیه آش مخصوص شب یلدا شهرهای مختلف"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید