طرز تهیه پیتزا فوری

به گزارش وبلاگ افراگرافیک، حتماً برای شما هم پیش آمده که گاهی شدیداً هوس غذاهای رستورانی یا فست فودی کرده باشید، اما به دلایل مختلف نتوانید یک شکم سیر از این غذاهای پر از چربی و نمک و در عین حال خوشمزه میل کنید. در چنین شرایطی، بهترین کار این است که خودتان دست به کار شوید و یک فست فود خانگی خوشمزه درست کنید. پس بهتر است آشپزی و پخت فست فودها را از روی طرز تهیه پیتزا خانگی که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد، شروع کنید.

طرز تهیه پیتزا فوری

واقعیت این است که شما می توانید به راحتی در خانه پیتزایی درست کنید که با بهترین پیتزاهای پخته شده در عالی ترین رستوران ها برابری کند. البته حرفه ای شدن در این کار نیاز به برنامه ریزی و تمرین دارد. حتی اگر یک آشپز نسبتاً تازه کار هستید، جای نگرانی نیست. ما اینجا هستیم تا به شما کمک کنیم قدم های ابتدایی به سمت حرفه ای شدن را بردارید. برای همین، در این مقاله دستور پخت یک پیتزای خانگی ساده و خوشمزه را برایتان در نظر گرفتیم که طعم آن دست کمی از پیتزاهای رستورانی ندارد و سالم تر هم هست.

طرز تهیه پیتزا فوری

مواد لازم برای سس پیتزا:

  • گوجه فرنگی: 500 گرم
  • رب گوجه فرنگی: 150 گرم
  • سیر: 2-3 حبه
  • روغن زیتون: 2 قاشق غذاخوری
  • نمک: 1/2 قاشق چای خوری
  • فلفل سیاه:1 قاشق چای خوری
  • پونه کوهی خشک شده: 1 قاشق غذا خوری
  • ریحان خشک شده یا تازه: 1 قاشق غذا خوری
  • آویشن: 1 قاشق چای خوری
  • عسل یا شکر: 1 قاشق چای خوری
  • فلفل قرمز خرد شده: 1 پینچ

مواد لازم پیتزا:

  • خمیر پیتزا: 1 عدد (نیمه آماده)
  • کالباس پپرونی: 10 ورقه
  • زیتون سیاه: 2 تا 3 قاشق
  • پنیر موزارلا: 1/2 پیمانه
  • پنیر پارمسان: به میزان لازم

مرحله 1: ابتدا گوجه ها را شسته و به دو نیم تقسیم نمایید و با حرارت میانه اجازه دهید تا کاملا له شوند.

مرحله 2: گوجه ها را از صافی رد کنید.

مرحله 3: در ظرف دیگری سیر را به کمک روغن زیتون تفت دهید. (میزان استفاده از سیر سلیقه ای می باشد.)

مرحله 4: سپس گوجه های از صافی رد شده را همراه با سیر، رب گوجه فرنگی، ادویه جات و عسل یا شکر به کمک گوشت کوب برقی و یا مخلوط کن میکس کنید تا کاملا صاف و یکدست شود.

مرحله 5: در این مرحله مخلوط بدست آمده را به ظرف پخت منتقل نمایید و مخلوط را به جوش آورید.

مرحله 6: سپس حدود 1 تا 2 ساعت با حرارت ملایم به پخت ادامه دهید تا زمانی که اصطلاحا سس قوام بیاید و 1/4 از حجم آن کمتر شود.

مرحله 7: خمیر پیتزا نیمه آماده را بردارید و سس را بر روی خمیر پخش کنید سپس کالباس پپرونی و پنیر موزارلا رنده شده و زیتون سیاه را بر روی خمیر بریزد.

مرحله 8: سینی فر را چرب کنید و پیتزا ها را در آن قرار دهید. فر را از قبل با حرارت 200 درجه سانتیگراد گرم کرده و پیتزا را به مدت 30 الی 45 دقیقه در فر قرار دهید.

نکته: برای سرو پنیر پارمسان را روی پیتزا بریزید.

حقایق تاریخی در مورد پیتزا

در دوران باستان، مردم تمدن اتروسک که در شمال ایتالیا و قبل از تشکیل امپراتوری روم و در فاصله سده های هشتم و سوم قبل از میلاد زندگی می کردند، غذایی به نام فوکاکا (Focaccia) می خورند. این غذا بسیار به پیتزای امروزی شبیه بود. فوکاکا، در واقع نوعی نان لواش بود که معمولاً همراه با پنیر، پیاز، سیر و برای افراد ثروتمند با گوشت خوک خورده می شد.

سربازانی که در ارتش داریوش اول، پادشاه ایران باستان خدمت می کردند، هنگام توقف برای صرف ناهار، تکه های نان لواش را با پنیر و خرما بر روی سپر خود می پختند.

یونانیان باستان، پلاکوس (Plakous) درست می کردند که از نان، گیاهان معطر، پیاز، پنیر و سیر تهیه می شد.

منظومه حماسی انه اید (Aeneid) که بین سال های 19 تا 29 قبل از میلاد مسیح از طریق ویرژیل نوشته شده است، به غذایی اشاره دارد که شبیه پیتزا است. در داستان، انه اید و مردانش نان پیتای گرد را با سبزیجات پخته شده می خورند.

پینسا (Pinsa)، غذایی که در دوران روم باستان بوجود آمد و شاید شبیه ترین مورد به پیتزای امروزی باشد. برای تهیه پینسا، مخلوطی از آب، ارزن، جو و جو دوسر را روی خمیر می ریخته و سپس آن را روی خاکسترهای داغ و یک تکه سنگ می پختند. خمیر پینسا از آرد گندم، سویا، برنج، آب و نمک درست می شد و بافت سبک تر و نرم تری داشت. به جای شکل گرد، پینسا به طور معمول بیضی شکل بود و کالری و چربی کمتری داشت.

ظهور پیتزای ایتالیایی

ابداع و طرز تهیه پیتزا ایتالیایی با واردات گوجه فرنگی از قاره آمریکا به اروپا در قرن شانزدهم میلادی، یعنی حدود سال 1522 شروع شد. در ابتدا، اروپایی ها در رابطه با استفاده از این میوه محتاط بودند، چون تصور می کردند که گوجه فرنگی جزو میوه های سمی باشد. اما در اواخر قرن 18، فقیران اطراف ناپل (شهری در جنوب ایتالیا) گوجه فرنگی را به نان هایشان اضافه کردند. گوجه فرنگی ارزان و آماده سازی آن آسان بود، بنابراین پیتزای مدرن به عنوان راهی برای سیر کردن شکم فقرا، ترویج پیدا کرد. توریست ها و مردم سایر کشور ها با شنیدن آوازه و طعم لذیذ این غذای تازه، به بخش فقیرنشین ناپل هجوم آوردند.

یکی از انواع پیتزا های ایتالیایی، پیتزا مارینارا بود که روی نان آن گوجه فرنگی، سیر، پونه کوهی و روغن زیتون فرابکر ریخته می شد. این پیتزا برای تجلیل از دریانوردانی که در خلیج ناپل ماهیگیری می کردند، مارینارا نامگذاری شد. همسران این دریانوردان هنگام بازگشت دریانوردان به خانه پس از یک روز کار طولانی، پیتزا مارینارا را برای شوهرانشان آماده می کردند.

جهانی شدن پیتزا

توسعه پیتزا در سراسر جهان می تواند به دو دلیل باشد: مهاجرت ایتالیایی ها و جنگ جهانی دوم. در جاهایی مانند بوستون و شهر نیویورک در اواخر قرن نوزدهم، مهاجران ایتالیایی در خیابان ها قدم می زدند و پیتزا ها را داخل لگن های فلزی و به قیمت تکه ای دو سنت می فروختند. با رونق گرفتن کار این دست فروشان ایتالیایی، کافه ها و فروشگاه های مواد غذایی شروع به استخدام این فروشندگان خیابانی کردند تا از آن به بعد برای آن ها پیتزا درست کرده و بفروشند.

پیتزا فروشی های مستقر در منطقه ها ایتالیایی نشین آمریکا محبوب بودند، اما طعم بی نظیر پیتزا برای سایر کشورها در طول جنگ های جهانی مشخص شد. سربازانی که در بخشی از کارزارهای ایتالیایی حضور داشتند، غذاهای محلی ایتالیایی را امتحان کردند، به این غذا علاقه مند شدند و آن را با خود به خانه آوردند. کم کم ترانه هایی هم در مورد پیتزا نوشته شد. با توسعه پیتزا، انواع تازهی مانند پیتزا دیپ-دیش شیکاگو ابداع شد و پیتزا به بخش جدا نشدنی فرهنگ غذایی آمریکایی ها بدل شد.

کلام آخر

روزهایی هست که خانه هستید و هوس فست فود می کنید، اما شاید ترجیح بدهید به جای سفارش دادن، آن ها را در منزل تهیه کنید. پیتزا از جمله غذاهای فست فودی پر طرفداری است. با جستجو در اینترنت می توان طرز تهیه پیتزا در اشکال و طعم های مختلف را به آسانی پیدا کرد.

یکی از مزیت های پخت فست فودهای خانگی، سالم تر بودن و اطمینان از مواد اولیه بکار رفته در آن هاست. پس پیشنهاد می کنیم اگر تا به حال پخت پیتزا در خانه را امتحان نکردید، یا حتی اگر یک آشپز حرفه ای هستید، دستور پختی را که برایتان در نظر گرفتیم را امتحان کنید و نظراتتان را با ما در میان بگذارید.

منبع: اسنپ مارکت

به "طرز تهیه پیتزا فوری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه پیتزا فوری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید