محبوب ترین غذاهای سنتی یزد؛ از شولی تا آبگوشت بادمجان

به گزارش وبلاگ افراگرافیک، یزد، فقط شهر بادگیر ها و شیرینی ها نیست. اولین شهر ایران که به ثبت جهانی رسیده، غیر از این جاذبه ها، غذا های سنتی خوشمزه ای هم دارد که امتحان کردن آنها سفر به این شهر را خاطره انگیزتر می نماید. ما در این نوشته تعدادی از مهمترین غذاهای سنتی یزد را معرفی نموده ایم.

محبوب ترین غذاهای سنتی یزد؛ از شولی تا آبگوشت بادمجان

آش شولی

لیست بلند بالایی از آش های ایرانی وجود دارد و هر آشی، خود به انواع مختلفی تقسیم می گردد. مردم هر منطقه با کمی تغییر، آشی می پزند که به مذاق شان خوش بیاید. اما آش هایی هم هست که فقط ویژه یک منطقه است یا حداقل آشپز های آنجا در طبخ آن آش دست بالا را دارند.

اما یزد. آش در برنامه غذایی یزدی ها ارج و قرب ویژه ای دارد. مردم این شهر، آش گندم، انار، کدو، ماش، آبغوره و حتی آش آلو می پزند. اما آن نوع آشی که ویژه یزدی هاست و هواداران زیادی هم دارد، آش شولی است.

برای تهیه این آش احتیاج به چغندر، اسفناج، شوید، عدس، سرکه یا رب انار داریم. همین اضافه کردن سرکه یا رب انار است که به این آش طعمی خاص می دهد. مزه ملس آش شولی باعث می گردد طعم غذاهای سنتی یزد به عنوان طعمی متفاوت و خاص همواره زیر زبان آدم بماند.

قیمه نخود

مثل آش، قیمه هم از جمله غذا های سنتی پر هوادار در ایران است و در هر شهر و استان، نوع خاصی از قیمه طبخ می گردد. یزدی ها، قیمه نخود دارند که به آن قیمه یزدی هم می گویند.

مواد مورد احتیاج برای تهیه این نوع قیمهومثل قیمه معمولی است؛ اما نخود هم به آن اضافه می گردد. گوشت، لیموعمانی، پیاز، ادویه هایی مثل زعفران، هل سبز، دارچین و زردچوبه و البته نخود. استفاده از نخود در این غذا باعث می گردد که آن را به نام یزدی ها بزنیم و قیمه نخود را یکی از غذاهای سنتی یزد به حساب بیاوریم.

یزدی ها برای پختن این غذا نخود را از شب قبل در آب خیس می نمایند. بعد از پختن، پوست نخود را کنده و به گوشتی که در پیاز تفت داده شده، اضافه می نمایند. ضروری است سه تا چهار پیمانه آب به خورش اضافه کنیم. لیمو عمانی ها را داخل آن بریزیم و به اندازهی که می پسندیم نمک و ادویه اضافه کنیم. کمتر از دو ساعت بعد غذایی با طعمی بی نظیر در انتظارمان است.

کوفته نخودچی

قزوینی ها، کرمانشاهی ها و مردم بسیاری از شهرهای دیگر کوفته نخودچی می پزند، اما کوفته نخودچی یزدی چیز دیگری ست. این نوع کوفته که به کوفته یزدی هم مشهور است، جزو غذاهای سنتی یزد و از پرهوادارترین غذا های این شهر محسوب می گردد.

طرز تهیه این غذا تقریبا شبیه به دستور پخت کوفته تبریزی است. اما مواد اولیه ای که یزدی ها برای پختنش استفاده می نمایند این نوع کوفته را از کوفته تبریزی و حتی کوفته نخودچی هایی که در شهر های دیگر طبخ می گردد متفاوت می نماید.

گوشت، پیاز، آرد نخودچی، تخم مرغ، نمک، ادویه و سبزیجات معطری مثل جعفری و تره، مواداولیه این غذای خوشمزه هستند. بعضی در آب کوفته، هویج و سیب زمینی هم می ریزند که برای تزئین غذا به کار می رود. کسانی هم دوست دارند با رب گوجه فرنگی به غذای خود طعم بدهند، اما کوفته نخودچی یزدی ها بیشتر زرد رنگ است و رب گوجه فرنگی در پختش به کار نمی رود.

خورش به آلو

خورش به آلو بیشتر غذایی اصفهانی به شمار میرود، اما نزدیکی دو شهر یزد و اصفهان باعث شده مردم این شهر ها غذاهای مشترک زیادی داشته باشند. هر چند هر کدام سلیقه و ذائقه خاص خودشان را در طبخ غذا به کار می برند.

خورش به آلوی یزدی جزو آن دسته از غذاهای سنتی یزد است که طعمی ملس دارد. اما مواداولیه آن طوری ست که می گردد آن را با هر ذائقه ای سازگار کرد. به، آلو و گوشت مهمترین مواد برای پختن خورش به آلو است. این غذا هم نمک وهم شکر دارد و بسته به طعمی که هرکس می پسندد می توان اندازه نمک و شکرش را کم و زیاد کرد. رستوران های سنتی یزد این نوع غذا را در منوی خود دارند و هر رستوران طعمی ویژه به خورش به آلوی خود می دهد.

آبگوشت گوجه بادمجان

آبگوشت هم از جمله غذاهای ایرانی ست که انواع مختلفی دارد و مردم هر شهر و استان آبگوست ویژه خودشان را می پزند. همانطور که از نام آبگوشت تعیین است، اصلی ترین ماده مورد احتیاج برای پخت آن گوشت است.

یزدی ها برای طبخ آبگوشت گوجه بادمجان که به آن آبگوشت تماته بادمجان هم می گویند، از ماهیچه گوسفند استفاده می نمایند. برای تهیه این غذا، بادمجان، لپه، غوره، گوجه یا رب گوجه، سیب زمینی، ادویه و نمک ضروری است. اضافه کردن نعنای خشک به این غذا که در مراحل آخر انجام می گردد به آن طعم و رنگ ویژه ای می دهد.

قلیه کدو

قلیه ماهی، غذایی خوشمزه و پر هوادار به خصوص در منطقه ها جنوبی ست. اما اگر بخواهیم به جای ماهی، کدو حلوایی به قلیه اضافه کنیم، به نظرتان چیز خوشمزه ای از آب درمی آید؟ یزدی ها ترجیح می دهند این کار را انجام دهند.

ترکیب لوبیا قرمز، ماش، کدو حلوایی، روغن، نمک، فلفل، زردچوبه، شکر، دارچین، گردو و پودر نارگیل می تواند به پخت غذایی بیانجامد که طعمی بی نظیر دارد. قلیه کدو که جزء غذاهای سنتی یزد به شمار میرود در فصل زمستان در بسیاری از خانه های شهر بادگیر ها پخته می گردد. در رستوران های سنتی این شهر می توان این غذا را پیدا کرد.

منبع: اسنپ تریپ

به "محبوب ترین غذاهای سنتی یزد؛ از شولی تا آبگوشت بادمجان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محبوب ترین غذاهای سنتی یزد؛ از شولی تا آبگوشت بادمجان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید