13 توصیه طلایی برای جلوگیری از خشکی پوست در زمستان

به گزارش وبلاگ افراگرافیک، خشک شدن پوست در فصل زمستان معضلی اجتناب ناپذیر است که در صورت رسیدگی نکردن، می تواند به تخریب دائمی بافت ظریف پوست منجر گردد. خوشبختانه، محصول های پوستی بسیاری برای جلوگیری از آسیب تماشا پوست از خشکی مفرط موجود هستند. عواملی همانند سردی هوا، گرمای داخل خانه و رطوبت کم هوا به شدت روی ظاهر پوست صورت و بدن تأثیر می گذارند و از شادابی پوست می کاهند. در این مقاله از خبرنگاران مگ، بعضی از راهکارهای مؤثر برای درمان خشکی پوست در فصل زمستان را معرفی می کنیم. با ما همراه باشید.

13 توصیه طلایی برای جلوگیری از خشکی پوست در زمستان

خانم جوانا چِک (Joanna Czech)، سفیر مراقبت پوستی برند دیور (Dior) و متخصص مراقبت های پوستی، که طی سی سال اخیر با سلبریتی های مشهور بسیاری کار نموده است، تأکید ویژه ای روی ضرورت مراقبت دوچندان از پوست در ماه های سرد سال دارد. در ادامه، پس از آشنا شدن با علائم خشکی پوست، برخی از توصیه های او را برای درمان خشکی پوست و حفظ درخشش طبیعی آن در تمام فصل ها، به خصوص فصل زمستان، می خوانیم.

علائم خشکی پوست

  • لایه لایه بودن
  • قرمزی سطح پوست
  • زبری
  • سوزش و خارش شدید
  • ترک خوردن در اثر انقباض و انبساط عضلات صورت و بدن

یکی از راه چارههای ابتدایی مقابله با خشکی پوست در فصل زمستان مرطوب کردن پوست پس از هر بار شست وشو است. اما درمان خشکی پوست همواره هم به این سادگی نیست. 13 راه چاره مؤثر برای درمان این عارضه به توضیح زیر هستند.

1. پوست را به آرامی و کمتر پاک سازی کنید

با اینکه تجویز راه چارههای مراقبت از پوست، بسته به نوع پوست افراد فرق دارد، ضرورت این نوع پاک سازی در فصل زمستان همگانی است. اگر در طول زمستان پوستتان بسیار خشک می گردد، بهتر است از پاک نماینده های روغنی بهره ببرید. بعلاوه، اگر عادت به شستشوی روزانه و شبانه صورت دارید، بیشتر روی شستشوی شبانه تمرکز کنید. هر روز صبح صورت خود را با آب سرد یا ولرم بشویید و با حوله ای نخی خشک کنید. به یاد داشته باشید که شستشوی بیش از حد پوست صورت، حتی با پاک نماینده های روغنی، می تواند لایه های نازک چربی پوست را از بین ببرد و مقاومت پوست در برابر آسیب های خارجی را کاهش دهد.

2. از تونر لایه بردار بهره ببرید

برای جلوگیری از آسیب زدن به پوست صورت که در فصل زمستان در حساس ترین حالت خود قرار گرفته است، به جای لایه برداری فیزیکی، از محصولات لایه بردار شیمیایی بهره ببرید. لایه برداری فیزیکی در خارجی ترین لایه پوست خراش هایی ایجاد می نماید که باعث خشکی پوست و عدم جذب ایدئال محصولات پوستی می شوند. برای این منظور، می توانید از تونرهای لایه بردار که pH پوست را تنظیم می نمایند بهره ببرید.

3. ماساژ صورت را نباید فراموش کنید

یکی از برترین روش ها برای افزایش استحکام پوست صورت، ماساژ دادن عمیق بافت های پوست است. این کار باعث کاهش ترشحات پوستی می گردد و به چهره ساختار سالمی می دهد. این نوع ماساژ، سیستم لنفاوی را تحریک نموده و به رسیدن عنصرهای فعال به پوست و حفظ شفافیت آن یاری می نماید. با بالا بردن مقدار گردش خون در پوست، هموگلوبین ها اکسیژن بیشتری به بافت های پوست حمل می نمایند و باعث درخشان شدن پوست می شوند. برای انجام این ماساژ، سرانگشت های خود را با فشار ملایم از خط فک تا استخوان های گونه، ناحیه های زیر چشم ها و پیشانی بکشید. برای گرفتن نتیجه ای بهتر می توانید چند حبه یخ را به چای سبز آغشته کنید و پس از قرار دادن آن ها در گاز استریل، روی پوست صورت بمالید.

4. از مرطوب نماینده های روغنی بهره ببرید

با وجود اینکه مرطوب نماینده های غیرروغنی به طور موقت پوست صورت را شاداب می نمایند، استفاده از مرطوب نماینده های روغنی در فصل زمستان بیشتر توصیه می گردد. مرطوب نماینده های غیرروغنی روی پوست صورت خشک شده و باعث پاره شدن مویرگ ها می شوند. مرطوب نماینده های روغنی با بازیابی رطوبت از دست رفته پوست به علت خشکی و سردی هوا، پوست را شفاف می نمایند و از مات بودن آن می کاهند.

5. از ماسک های مناسب برای پوست صورت بهره ببرید

در فصل زمستان، استفاده از ماسک های مناسب با نوع پوست می تواند به صورت روزانه یا هفتگی انجام گردد. برای پیشگیری از خستگی و خشکی های موضعی در سطح پوست صورت، از ماسک های لایه ای نازک بهره ببرید. برای سم زدایی پوست هم می توانید به صورت هفتگی از ماسک های خمیری بهره ببرید تا آلودگی از منافذ پوست خارج گردد. به یاد داشته باشید که ماسک هایی که غلظت بیشتری دارند باید به طور منظم استفاده شوند تا تأثیرهای بلندمدتشان روی پوست صورت نمایان گردد.

6. از دستگاه بخور بهره ببرید

خشکی هوا با خشکی پوست رابطه مستقیم دارد. برای افزایش رطوبت هوای داخل خانه در فصل زمستان، دستگاه بخور سردی را جایی که بیشترین زمان را در آن می گذرانید قرار دهید. برترین مکان برای قرار دادن دستگاه، اتاق خواب است. برای پیشگیری از خشکی بیشتر پوست، درجه دستگاه را پایین یا متعادل نگه دارید.

8. استفاده از ضد آفتاب را نباید فراموش کنید

استفاده از ضد آفتاب مناسب با نوع پوست در فصل زمستان به مقدار فصل تابستان اهمیت دارد. فریب تاریک تر بودن هوا و کم شدت بودن پرتوهای نور خورشید را نخورید. اشعه های مضر فرا بنفش خورشید قدرت نفوذ در میان ابرها را دارند و می توانند به مقدار پرتوهای نور خورشید در فصل های دیگر سال به پوست آسیب وارد نمایند. بنابراین، قبل از خروج از خانه حتما از کرم مرطوب نماینده و ضد آفتاب مناسب که فاکتور محافظتی (SPF) 15 به بالا دارد بهره ببرید.

9. از اهمیت رژیم غذایی غافل نشوید

یکی از مهم ترین راه چارهها برای داشتن پوستی شفاف و سالم نوشیدن منظم مایعات در طول روز است. کاهش رطوبت بدن به طور مستقیم روی سلامت و رطوبت پوست تأثیر می گذارد و ساختار آن را شنماینده می نماید. جدای از تأمین رطوبت کافی برای بدن، رژیم غذایی خود را به گونه ای تنظیم کنید که غذاهای حاوی آنتی اکسیدان ها و اُمگا-3 اولویت داشته باشند. این عنصرها از سلول های پوست در برابر آسیب های داخلی و خارجی محافظت می نمایند و پوست را سالم نگه می دارند.

10. از پوشیدن لباس هایی که بافت زمخت دارند خودداری کنید

لباس های زمستانه معمولا بافت پشمی و زمخت دارند که اگر در تماس مستقیم با پوست قرار بگیرند باعث ایجاد خارش و آسیب پوستی می شوند. سعی کنید زیر لباس های پشمی، لباس های نخی نازک بپوشید تا از خارش پوست جلوگیری کنید. برای حفظ سلامت پوست دست هم می توانید از دستکش هایی که لایه درونی نخی یا نرم دارند بهره ببرید.

11. مصرف مواد قندی را کاهش دهید

کاستن مقدار مصرف شکر برای سلامت کلی پوست لازم است. امروزه، شکر به یکی از اصلی ترین ماده های افزودنی تبدیل شده است. مصرف بیش از حد شکر در رژیم غذایی منجر به به هم خوردن تعادل فرایندهای طبیعی پوستی می گردد. شکر به خصوص روی فرایند فراوری کُلاژن در پوست تأثیر می گذارد. از آنجاییکه وجود کُلاژن برای حفظ انعطاف پوست لازم است، مصرف بی رویه مواد قندی باعث از بین رفتن شادابی پوست می گردد.

12. مقدار مصرف شکلات و نوشیدنی های کافئین دار را کاهش دهید

مصرف زیاد موادی از این دست پوست را از داخل خشک می نمایند. در فصل زمستان، تمایل برای مصرف بیشتر نوشیدنی های کافئین دار مثل چای و قهوه بیشتر است. اما مصرف بی رویه این نوشیدنی ها باعث افزایش یافتن مقدار فراوری اوره به وسیله کلیه ها شده که خود عاملی اساسی در کاهش مقدار رطوبت کلی بدن محسوب می گردد. به ازای هر فنجان نوشیدنی کافئین دار، حداقل یک لیوان آب بنوشید.

13. در صورت احتیاج به متخصص پوست مراجعه کنید

متخصصان می توانند با تشخیص دقیق نوع پوست و تجویز محصول های پوستی مخصوص شما به حفظ سلامت پوست یاری نمایند. توجه داشته باشید که برای داشتن پوستی سالم لازم نیست که حتما از محصول های پوستی بسیار گران قیمت بهره ببرید. آنچه اهمیت دارد، مناسب بودن محصولات برای نوع پوست به خصوص شما است.

مرور کلی

خشکی پوست در فصل زمستان عارضه ای طبیعی است. این عارضه پوست تمام بدن را درگیر می نماید، بنابراین دقت داشته باشید که علاوه بر رسیدگی به پوست صورت، به پوست سایر نواحی بدن هم توجه کنید. به خاطر داشته باشید که راز داشتن پوست شفاف و درخشان، فقط استفاده از محصولات پوستی گران قیمت نیست و عواملی همانند داشتن رژیم غذایی و برنامه خواب مناسب هم بسیار حیاتی هستند. در صورت شدت گرفتن این عارضه با وجود رعایت تمام موارد یاد شده، حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.

این مطلب فقط جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت وبلاگ افراگرافیک مگ را بخوانید.

منابع: Vogue, AKClinics, Healthline, Express

منبع: دیجیکالا مگ

به "13 توصیه طلایی برای جلوگیری از خشکی پوست در زمستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "13 توصیه طلایی برای جلوگیری از خشکی پوست در زمستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید