معرفی منطقه زیبا و گردشگری دریاچه فراخین

به گزارش وبلاگ افراگرافیک، آیا می دانید دریاچه فراخین کجاست؟ دریاچه فراخین در نزدیکی روستای وِیسَر از توابع نوشهر واقع شده. فراخین حقیقتا قطعه ای جامانده از بهشت است. دریاچه در دل جنگل قرار گرفته و با درختان سر­سبز هیرکانی احاطه شده. مکانی بکر با مناظر فوق العاده گیرا و مسحور…

معرفی منطقه زیبا و گردشگری دریاچه فراخین

ویژگی های دریاچه فراخین

فراخین در ارتفاع 2200 متری از سطح دریا قرار گرفته. به دریاچه فراخین؛ تالاب فراخین هم می گویند؛ به این دلیل که دریاچه چندان وسیع نیست. فراخین با طول 130 متری و عرض 35 متری؛ حدود نیم هکتار مساحت دارد. این تالاب زمردین در میانه جاده جنگلی نوشهر به بخش کُجور واقع شده است.

آب دریاچه فراخین از دو منبع تامین می گردد؛ یکی چشمه ای در بالادست آن به همین نام و دیگری از بارش باران و برف.

اگر تا به حال از فراخین بازدید ننموده اید عجیب نیست. تا همین چند سال پیش این مکان برای عموم ناشناخته بود. فراخین در موقعیتی دور از دسترس در دل جنگل پنهان است و با وجود راستا خاکی، نیمی از سال راهش هموار نیست. همچنین درختان راستا بلند و انبوه اند و یافتن دریاچه به راحتی ممکن نیست.

دریاچه فراخین به نام تالاب ارواح هم مشهور است؛ به دلیل این که راهی پر پیچ و خم دارد، در این راه و کنار دریاچه، سنگ ها و درختان خزه بسته اند، تالاب آبی تیره رنگ دارد و خیلی از اوقات محیطش مه آلود است.موقعیت دوردست فراخین موجب شده که هوا و محیطی تمیز و مناظری بکر داشته باشد.

خود دریاچه با حصاری سبز از درختان سر به فلک کشیده محدود شده. انعکاس درختان روی دریاچه دیدنی ست؛ پس دوربین تان را از قلم نیاندازید. تنها از روی دریاچه می توان آسمان را بی ­واسطه دید. صدای پرندگان گوش و هوش شما را به خود مشغول می نماید و آرامش آنجا تجربه­ کم نظیری برایتان رقم خواهد زد.

جذابیت های سفر به فراخین

از جذابیت های منطقه؛ پیاده روی در جنگل و محیط اطراف دریاچه است. محیط جذابیت زیادی برای عکاسی دارد. هر گوشه­ ای که نگاه کنید موقعیتی جذاب و خوش عکس دارد. در این طبیعت گردی قایق بادی همراهتان داشته باشید. آمدن کنار دریاچه بدون به آب زدن؛ تشنه از لب چشمه برگشتن است. اگر شنا هم بلد باشید که خوش به حالتان.

اگر اهل تورهای طبیعت گردی و تیم های دوچرخه سواری هستید؛ دریاچه فراخین مکان مناسبی است. راستاهای دوچرخه سواری و پیاده روی را می­ توانید از روی نقشه­ آنلاین گوگل پیدا کنید.

جاهای دیدنی فراخین

در نزدیکی دریاچه فراخین آبشارها و چشمه هایی وجود دارد که مانع از تک بعدی بودن سفرتان می گردد. دره های سرسبز و خیره نماینده ای در هر زاویه خود را نمایان می نماید.

آبشار دارنو وِلِرده

آبشار دارنو مجموعه ای از 7 آبشار کوچک و عظیم است که در محدوده فراخین قرار گرفته اند. این منطقه پوشیده از درختان بلند توسکاست. درختان در حاشیه­ رودخانه جا خوش نموده­ اند.

روستاهای اطراف فراخین

روستای کندلوس در حدود 45 کیلومتری تالاب است. روستاهای ویسر و دلسم هم جذابیت­ های خاص خود را دارند. خانه های روستایی و زندگی و فرهنگ شان برای شهر­نشینان قطعا جذاب و کنجکاوی برانگیز است.

خانه­ های سنتی این حوالی به سر خُنه و کَلچو خُنه معروف اند. دیواره این خانه­ ها از کاهگل و چوب است و سقف آن نیز از تکه چوب هایی به نام لَت پوشانده می گردد. در مناطق دیگر شمال هم این اسلوب خانه سازی رواج دارد.

راستا­های دسترسی و نحوه سفر به فراخین

دریاچه فراخین کجاست؟

استان مازندران، شهرستان نوشهر، بخش کجور، روستای ویسر

راستا دسترسی به دریاچه فراخین

فاصله تهران تا فراخین 220 کیلومتر است. از تهران به سمت جاده چالوس حرکت کنید، 7 کیلومتر بعد از مرزن­ آباد به فرعی کجور بپیچید. پس از طی 30 کیلومتر ابتدا به دلسم و سپس ویسر می رسید. بعد از ویسر راستا خاکی ست. کمتر از 15 کیلومتر راه پرپیچ وخم دیگر تا دریاچه فراخین باقی مانده است. دریاچه بعد از قسمتی از راستا قرارگرفته که ارتفاع کمتری نسبت به زمین اطرافش دارد و با یک فرعی از راستا خاکی جدا می گردد. باید مواظب باشید که از آن عبور نکنید.

اگر به نوشهر نزدیک­تر هستید، باید از سمت چالوس وارد کمربندی نوشهر شوید و به سمت فرعی جاده معدن نوشهر بپیچید. بعد از حدود 20 کیلومتر در دل جنگل به دریاچه فراخین می رسید.

راستا دسترسی به آبشار دارنو

برای رسیدن به آبشار از دریاچه به جاده برگشته و راستا را ادامه دهید تا به دو راهی برسید. از راستا سمت راست بروید تا به تابلو دارنو ولرده برسید. بعد از طی راستای کوتاه به رودخانه می رسید. از اینجا به بعد باید پیاده بروید. این راستا دلچسب از کنار رودخانه می­ گذرد.

جاهایی احتیاج به عبور از عرض رودخانه است. باید از روی تنه درختان قطع شده که به پل تبدیل شده­ اند بگذرید. ابتدا به یک آبشار کوچک می رسید. از اینجا تا آبشار اصلی دارنو حدود نیم ساعت پیاده روی دارید. دومین آبشار، بلندترین آن هاست. این آبشار حدود 25 متر ارتفاع دارد و جلوه­ های ناب و حیرت انگیز از طبیعت را نمایش می دهد. خود را از دیدنش محروم نکنید.

حتما از یک محلی یا ایست بازرسی که در ابتدای راستا خاکی ویسر هست؛ ادامه راستا را دقیق بپرسید. چون فراخین از جاده خاکی کمی فاصله دارد و احتمال گم کردن راستا بسیار زیاد است.

در فصول سرد و بارانی رفت وآمد مشکل است و به ماشین های آفرود و دو دیفرانسیل احتیاج دارد. اما در فاصله بهار تا پاییز کیفیت جاده نسبتا خوب است و با ماشین های سواری معمولی هم رفت وآمد ممکن است.

اقامت در فراخین

برای اقامت در این سفر چند انتخاب دارید:

  • اطراق در طبیعت اولین گزینه است.
  • می توانید از خانه های محلی روستاهای اطراف همچون دلسم و ویسر بهره ببرید.
  • مهمانسرا­های شهر­های اطراف گزینه ای دیگر است.
  • اگر انتظار فضایی راحت تر را دارید، اماکن اقامتی روستای توریستی کندلوس انتخاب مناسبی برای شماست. کندلوس از ویسر 27 کیلومتر فاصله دارد.

خوراک

در صورتی که در روستا­های اطراف گشتی بزنید از نان های محلی و غذا­های شمالی همچون میرزا قاسمی و باقلاقاتوق، ماست و دوغ محلی بی­ نصیب نخواهید ماند.

هزینه های سفر

سفر به فراخین سفری کم هزینه است.

هزینه رفت وآمد با خودروی شخصی

هزینه بنزین خودرو شما در حدود 100 هزار تومان خواهد شد.

هزینه تور­های توریستی

هزینه تور یک روزه دریاچه فراخین از 70 تا 110 هزار تومان و هزینه تور دو روزه از 180 تا 200 هزار تومان است.

هزینه مهمانسراهای کندلوس به ازای هر شب اقامت

مهمانسراهای کندلوس به طور معمول برای اتاق های دو تخته 120 هزار تومان، برایاتاق های سه تخته 140 هزار تومان و برای اتاق های پنج تخته 220 هزار تومان اجاره می گیرند.

توصیه های سفر

اگر برای اولین بار است که به این مکان سفر می کنید:

  • راستا را با یک راهنما طی کنید.
  • دریاچه هیچ گونه تابلوی هدایت ندارد پس به راستا دقت کافی داشته باشید.
  • کفش مناسب پیاده روی در جنگل بپوشید.
  • لباس بارانی و ضد رطوبت برای فصول پر باران همراه داشته باشید.
  • زیرانداز، چادر و در صورت تمایل به اقامت در طبیعت کیسه خواب و پتوی مسافرتی برای اطراق با خود ببرید.
  • وسایل و خوراکی های لازم را در شهر و روستا­های اطراف تهیه کنید.
  • در راستا خاکی تلفن همراه آنتن نمی دهد؛ قبل از سفر نزدیکان تان را آگاه کنید.
  • در صورت برپا کردن آتش پیش از ترک محل حتما از خاموش شدن آن مطمئن شوید.
  • کیسه زباله را از قلم نیاندازید.

بهترین فصل سفر به فراخین

در هر فصلی از سال فراخین زیبایی های خاص خود را دارد.

فصل بهار و تابستان

دریاچه از اوایل اردیبهشت تا انتهای شهریور در پرآب نرین زمان خود است. سرسبزی منطقه در این موقع چشمگیر است. سفر در این موقع از سال برای همه مقدور است.

فصل پاییز

دریاچه و محیط اطراف رنگین از برگ های پاییزی است. زمین و درختان پوشیده از رنگ هاست و انعکاس درختان در آب جادویی ست. جاده در این موقع به علت بارش ها لغزنده و احتیاجمند ماشین های مناسب است. سفر در هنگام بارندگی توصیه نمی گردد.

فصل زمستان

اگر ­چه منطقه در این فصل هم زیبایی های خاص خود را دارد ولی به علت برف گیر بودن و نبود امکانات، سفر در زمستان توصیه نمی گردد؛ مگر این که تجربه کافی و تجهیزات لازم با خود داشته باشید.

راستا در این فصل بسیار لغزنده است. در زمان بارش برف سفر نکنید. سعی کنید حداقل دو هفته از آخرین برف فراخین گذشته باشد. داشتن زنجیر چرخ از ملزومات این فصل است.

لطفا به وقت طبیعت گردی، حتما نکات زیر را رعایت کنید:

حتما کیسه های زباله عظیم به همراه داشته باشید و به معنی واقعی، نه چیزی از طبیعت بردارید و نه چیزی در آن برجای بگذارید. اگر همه مردم بخواهند چنین کاری بنمایند از طبیعت چیزی باقی نمی ماند. (همان طور که خیلی مکان ها تا الان تخریب شده اند.)

زباله هایی مثل پوست میوه، پوست تخمه و زباله های تجزیه پذیر دیگر، همچنان زباله هستند و نباید در طبیعت جا گذاشته شوند. تصور کنید تعداد زیادی توریست زباله های ارگانیک خود را در طبیعت رها نمایند. طبیعت در کوتاه مدت ظرفیت بازیافت این همه زباله ارگانیک را ندارد.

به هنگام پیمایش در طبیعت یا کمپینگ، در صورت امکان حتما کیسه های پلاستیکی عظیم همراه داشته باشید و سعی کنید در راستای که می روید زباله ها را از روی زمین جمع آوری کنید. اگر همه این کار را بنمایند، به شکل چشمگیری شاهد کم شدن زباله ها در طبیعت خواهیم بود.

لطفا در طبیعت سکوت را رعایت کنید و آرامش مکان طبیعی را با بلند کردن صدای موسیقی و برگزاری جشن و میهمانی به هم نزنید. این احترام به اکوسیستم و البته توریستان دیگری است که برای لذت بردن از سکوت به طبیعت سفر نموده اند.

لطفا در گروه های خیلی عظیم سفر نکنید. برای رفتن به طبیعت یک گروه دوستی در دو یا سه ماشین کافیست، ورود یکباره جمعیت عظیم به مکان طبیعی سرعت تخریب را بیشتر می نماید.

لطفا به هنگام کمپ زدن و اطراق شبانه در طبیعت، آرامش محل را با نورهای قوی و موسیقی بلند برهم نزنید. روشنایی کمپ و سر و صدا را حداقل نگه دارید و به طبیعت و به دیگر توریستان احترام بگذارید.

لطفا تا جایی که ممکن است در طبیعت آتش روشن نکنید. اگر این کار را کردید، کنترل شده، کوچک و با مصرف حداقل مقدار هیزم باشد. حتما به هنگام ترک کردن کمپ، با آب کافی از خاموش شدن کامل آتش اطمینان حاصل کنید.

لطفا هرجا مرتع سرسبز و زیبایی دیدید با ماشین از وسط آن رد نشوید. اساسا لازم نیست همواره چشم اندازهای زیبا را پیاده یا با ماشین فتح کنیم! خیلی اوقات از دور تماشا کردن و عکس دریافت لذت بیشتری دارد.

لطفا به خصوص وقتی جاده شلوغ است، درست رانندگی کنید. لازم نیست همواره تخت گاز برانیم، لازم نیست دائما در کوشش برای سبقت دریافت از ماشین جلویی باشیم و لازم نیست هرسال اثبات کنیم که بعد از رانندگان تانزانیا، لیبی، مالاوی و جمهوری دموکراتیک کنگو، بدترین رانندگان دنیا هستیم!

همچنین بخوانید:

منبع: مجله دلگرم

به "معرفی منطقه زیبا و گردشگری دریاچه فراخین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی منطقه زیبا و گردشگری دریاچه فراخین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید