معاون وزیر بهداشت: 76 درصد بیماری ها در کشور غیرواگیر هستند

به گزارش وبلاگ افراگرافیک، معاون بهداشتی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: 76 درصد بار بیماری ها در کشور به بیماری های غیرواگیر اختصاص دارد که بار اقتصادی بسیار در پی دارند.

معاون وزیر بهداشت: 76 درصد بیماری ها در کشور غیرواگیر هستند

به گزارش ایرنا، دکتر کمال حیدری روز چهارشنبه در همایش روسای دانشگاه های علوم پزشکی مشهد اضافه کرد: بیماری های غیر واگیر مانند دیابت، بیش فشاری خون و بیماری های قلبی و عروقی سالانه بیش از 446 هزار میلیارد تومان بار اقتصادی به کشور وارد می نمایند که ضروری است در این زمینه چاره اندیشی گردد.

وی ادامه داد: طی سال های 1395 تا 1400 اندازه ابتلا به دیابت در کشور چهار درصد و اندازه ابتلا به بیش فشاری خون هفت درصد افزایش داشته است.

معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: برترین راه حل برای بهبود شرایط سلامت جامعه، توسعه خدمات بهداشتی، افزایش پوشش خدمات مراقبتی و افزایش دانش و آگاهی مردم در حوزه سلامت است.

وی با بیان اینکه چاقی و کم تحرکی از عوامل ابتلا به بیماری های غیرواگیر محسوب می شوند اضافه کرد: در حال حاضر حدود نیمی از جوانان 18 تا 45 سال کشور تحرک کافی ندارند که آسیب های ناشی از آن در سال های آینده بروز می یابد.

دکتر حیدری ادامه داد: توسعه برنامه های غربالگری می تواند نقش موثر در شناسایی زودهنگام بیماری و ارتقای سلامت جامعه داشته باشد و در این راستا می توان از ظرفیت خیران سلامت و مراکز غربالگری سرطان به شکل مطلوب استفاده کرد.

وی با اشاره به اقدامات لازم برای اصلاح و برطرف چالش های موجود در حوزه بهداشت کشور گفت: کوشش و اهتمام در تغییر فرایند کاهش رشد جمعیت کشور و اصلاح زیرساخت های نظام شبکه بهداشت بویژه در زمینه سامانه های الکترونیک از مهم ترین اقدامات در این زمینه به شمار می فرایند.

معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اضافه کرد: کاهش نرخ رشد جمعیت و باروری در کشور از دغدغه های مهم است چرا که سن ازدواج نیز در کشور افزایش یافته و باید با توسعه مراکز آموزشی و فرهنگ سازی نسبت به افزایش جمعیت و توانمندی زوجین برای دوام زندگی و جلوگیری از طلاق اقدام کرد.

وی با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب بر استفاده از دوره پنجره جمعیتی یا سنین فعالیت و کار ادامه داد: دوره پنجره جمعیتی دوره شکوفایی هر کشور است و تمامی کشور های پیشرفته 35 درصد از رشد خود را در این دوران کسب نموده اند و باید از این فرصت استفاده کرد.

همایش روسای دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی و معاونان و مدیران وزارت بهداشت تا روز آدینه در مشهد ادامه دارد.

69 مرکز آموزش عالی علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی شامل 51 دانشگاه و 18 دانشکده علوم پزشکی کشور زیرپوشش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هستند.

بعلاوه 778 مرکز تحقیقاتی، 15 شبکه تحقیقات سلامت، 15 پژوهشکده سلامت، 12 پارک علم و فناوری و 93 مرکز رشد فناوری در مجموعه دانشگاه های علوم پزشکی کشور یا در کنار آن ها فعالیت دارند.

منبع: فرارو

به "معاون وزیر بهداشت: 76 درصد بیماری ها در کشور غیرواگیر هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معاون وزیر بهداشت: 76 درصد بیماری ها در کشور غیرواگیر هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید