از تاثیر کرونا بر اقتصاد تا چالش های ایجاد شده برای صنعت گردشگری

به گزارش وبلاگ افراگرافیک، ایسنا/ براساس سخنان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علامه طباطبایی، طرح هایی با عنوان از تاثیر کرونا بر اقتصاد تا چالش های ایجاد شده برای صنعت گردشگری اجرا می شوند.

از تاثیر کرونا بر اقتصاد تا چالش های ایجاد شده برای صنعت گردشگری

قضیه چیست؟

دکتر سید جلال دهقانی فیروزآبادی پیرامون طرح از تاثیر کرونا بر اقتصاد تا چالش های ایجاد شده برای صنعت گردشگری گفت: در شورای پژوهشی دانشگاه، کارگروه ویژه پژوهش های مرتبط با بحران کرونا تشکیل شد. در چارچوب این کارگروه ویژه پژوهشی، به همه دانشکده ها و واحدهای پژوهشی دانشگاه ماموریت داده شد که با توجه به حوزه تخصصی هر دانشکده هر یک از ابعاد این بحران و چگونگی مدیریت آن را آنالیز نمایند و راه چاره ارائه دهند.

وی درباره بسته اول پژوهش های مرتبط با کرونا گفت: در بسته اول، توصیه های سیاستی در قالب خوشه مشورتی پولی بانکی و خوشه مشورتی ارتباطات و رسانه که در دانشگاه فعال است، ارائه شد. علاوه بر آن، در پژوهشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی نیز یک بسته سیاستی دیگر آماده شده که بزودی ارسال می گردد.

معاون پژوهش وفناوری دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه 12 طرح پژوهشی در بسته اول تعریف شده که در حال اجرا است، گفت: علاوه بر این که نتایج نهایی این طرح ها منتشر خواهد شد، کوشش ما این است که به صورت فصلی، هر یک از این پژوهش ها را در قالب بسته های توصیه های سیاستی آماده کنیم. طرح اول مطالعه تطبیقی سیاست های پولی و مالی نهادهای ناظر بین المللی و نقش دولت و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در جهت حمایت از نظام بانکی و کسب وکارهای درگیر با کرونا است که خوشه مشورتی پولی بانکی مشغول انجام آن است. یکی دیگر از طرح های دانشگاه علامه طباطبایی، تحلیل محتوای رسانه ها درباره نشر اخبار شیوع ویروس کرونا بوده که خوشه مشورتی ارتباطات و رسانه در حال اجرا آن است.

به گفته دکتر دهقانی فیروزآبادی، علاوه بر آن، طرح واکاوی ابعاد روانشناختی کرونا و راهبردهای پیشگیری از آسیب های روانشناختی در دانشکده روانشناسی دانشگاه علامه در حال اجرا است.

وی اضافه کرد: طرح چهارم بسته اول، بحران کرونا و بدنمندی انسان است که یکی از اعضای گروه فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی مسئولیت آن را برعهده دارد. یکی دیگر از طرح ها، طرح پژوهشی ویروس کرونا، فرصت ها و تهدیدهای به وجود آمده برای گسترش زبان فارسی در دنیا بوده که توسط مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه در حال اجرا است.

عضو هیات علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی با بیان این که این دانشکده طرح پژوهشی مطالعه مقایسه ای نقش نیروهای مسلح در مواجهه با بحران کرونا، راه چارههایی برای جمهوری اسلامی ایران را در دست انجام دارد، گفت: یکی دیگر از طرح های این دانشکده، طرح پژوهشیبحران کرونا و دادرسی کیفری الکترونیکی است. همچنین طرح پژوهشی زمینه های افزایش حساسیت و مشارکت مردم برای پیشگیری از شیوع کرونا نیز توسط دانشکده علوم اجتماعی صورت گرفته و در قالب دو گزارش توصیه های سیاستی در حال ارسال است. علاوه بر آن، طرح پژوهشی فرایند زیست اجتماعی و کرونا در پژوهشکده فرهنگ پژوهی در حال اجرا هست.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: طرح پژوهشی تبعات شیوع کرونا بر اقتصاد کشور و راه چارههای مقابله با آن در دانشکده اقتصاد در حال اجرا است. از سوی دیگر، پژوهشکده اقتصاد نیز طرح پژوهشی اقتصاد سیاسی بلایای طبیعی در ایران؛ مطالعه درباره نحوه امداد رسانی دولت در غیاب یاری های بین المللی در زمان شیوع کرونا را انجام می دهد. پژوهش آخر این بسته، چالش های بخش گردشگری در دوران گذار از بحران کرونا و راه چارههای مقابله با آن است که در دانشکده مدیریت و حسابداری انجام می گردد.

دهقانی فیروزآبادی درباره تصمیمی که در مورد نشریات علمی پژوهشی این دانشگاه گرفته شده، گفت: در بسته اول ما در واقع یک شماره از سه فصلنامه دانشگاه را به آنالیز ابعاد مختلف بحران کرونا اختصاص دادیم. فصلنامه علمی پژوهشی دولت پژوهی، دوفصلنامه علم زبان و همچنین فصلنامه پژوهشنامه مالی ایران نشریات ذکر شده هستند. همینطور در حوزه اطلاع رسانی و کتابخانه نیز سامانه به پژوه را با قابلیت دسترسی یکپارچه به محتوای تمامی کتابخانه های دانشگاه های ایران و سامانه های نشر الکترونیکی را فعال کردیم. این سامانه برای دانشجویان و اعضای هیئت علمی است. همچنین، ترویج کتابخانه دیجیتال دانشگاه با قابلیت دسترسی به 340 هزار شیء دیجیتال و 640 هزار شی فیزیکی و ترویج خدمات میز کتابخانه که 16 ساعت در شبانه روز فعال هست، از اقدامات دانشگاه علامه طباطبایی بوده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی، با بیان این که بسته دوم طرح های پژوهشی نیز در این دانشگاه تدوین شد، گفت: این بسته شامل مواردی همچون پروژه افزایش آگاهی شهفرایندان ایرانی و افغانستانی نسبت به راه های پیشگیری از گسترش کرونا است. پروپوزال این طرح از سوی کرسی ارتباطات علم و فناوری یونسکو در هفته اول فروردین تهیه و به دفتر سازمان دنیای بهداشت در تهران نیز ارسال شد. هدف این طرح فراوری محتوای آموزشی در قالب 7 زیرگروه مربوط به آموزش، ترجمه، رصد، تدوین محتوای مستند، فراوری دستورالعمل های آموزشی است.

وی اضافه کرد: در بسته دوم طرحی با عنوان افکارسنجی برای شناسایی نیازها، اولویت ها و سوال ها و شایعات مطرح شده در فضای رسانه های اجتماعی و همچنین طرح دیگری با عنوان توصیف، طبقه بندی موضوعی و بازنمایی پژوهش های حوزه کرونا در دست انجام است که هدف طرح دوم، تجمیع تمام گزارش های پژوهشی صورت گرفته و در حال اجرا در حوزه ویروس کرونا است تا منبعی جامع را برای محققان و مسئولان ستاد ملی کرونا آماده کند. در بسته دوم 6 فصلنامه دیگر قرار است ویژه نامه ای درباره کرونا داشته باشند.

به گفته معاون پژوهش وفناوری دانشگاه علامه طباطبایی، فصلنامه پژوهش های راهبردی سیاست، فصلنامه فرهنگ مشاوره و روان درمانی، فصلنامه مطالعات رسانه های نوین، پژوهشنامه اقتصاد انرژی ایران، پژوهشنامه مالی، فصلنامه مطالعات گردشگری و فصلنامه New approaches in sport sciences نشریاتی هستند که قرار است ویژه نامه ای درباره کرونا داشته باشند.

دهقانی فیروزآبادی ادامه داد: تدوین و انتشار کتابی مرتبط با شیوع ویروس کرونا و ابعاد مختلف آن نیز در این دانشگاه در حال اجرا است. به پژوهشکده مطالعات ترجمه دانشگاه نیز ماموریت داده شده تا آثار فراوری شده بین المللی در حوزه کرونا را در قالب مقالات، کتب و گزارش ها ترجمه نمایند. تا به امروز حدود 10 متن ترجمه و منتشر شد. طراحی پژوهش های مربوط به حوزه تربیت بدنی و علوم ورزشی و کرونا نیز در دستور کار دانشکده تربیت بدنی است. از دانشکده حقوق و علوم سیاسی نیز خواسته شد طرحی را درباره راه چارههای جمهوری اسلامی ایران برای مقابله با تحریم های آمریکا در مواجهه با شیوع کرونا ارائه دهند که این طرح پژوهشی اکنون در حال اجرا است. موسسه پژوهشی بیمه اکو که در دانشگاه فعال است نیز طرحی را با عنوان طراحی الگوی همکاری منطقه ای برای مبارزه با تهدیدات مشترک و تاکید بر مسائل بهداشتی و مقابله با کرونا تدوین کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی اظهار کرد: علاوه بر موارد ذکرشده، فراوری محتوای تصویری پیرامون مشاوره روانشناسی و تحصیلی با همکاری مرکز رشد واحدهای فناور علوم انسانی و مرکز کارآفرینی و همینطور حمایت از واحدهای نوآور و دانش بنیان آسیب دیده از بحران کرونا پیش بینی شده است. در حال حاضر پیگیر این هستیم که بسته سوم را هم با مشارکت سایر اعضای هیئت علمی تعریف کنیم تا بتوانیم ابعاد دیگر این بحران را آنالیز کنیم. در حوزه بین الملل هم با وجود این که کرونا باعث شده همایش ها و نشست های بین المللی که قرار بود در دانشگاه برگزار شوند، به صورت حضوری برگزار نگردد، با استفاده از امکانات فضای مجازی در حال برگزاری این همایش های داخلی و بین المللی به صورت وبینار هستیم. این فعالیت های بین المللی که همواره در میان دانشگاه ها سرآمد بوده است، روزبه روز در حال افزایش است.

وی در سرانجام خاطر نشان کرد: با وجود مسائل ناشی از شیوع کرونا، سیاست ما در دانشگاه علامه این بوده که کل فعالیت های پژوهشی دانشگاه همانند گذشته ادامه یابد و هیچ بخشی متوقف نگردد. تا به امروز نه تنها فعالیتی متوقف نشده، بلکه گسترش موضوعی هم داشت. با توجه به رسالت های دانشگاه ها برای حل مسائل کشور دانشگاه علامه طباطبایی در حوزه پژوهش از همه ظرفیت خود برای توصیه های سیاستی و تبیین موضوع درباره بحران کرونا استفاده کرد.

منبع: همگردی

به "از تاثیر کرونا بر اقتصاد تا چالش های ایجاد شده برای صنعت گردشگری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از تاثیر کرونا بر اقتصاد تا چالش های ایجاد شده برای صنعت گردشگری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید