هموار بودن جهت ورود استعدادهای دانش آموزی به عرصه دانش بنیان

به گزارش وبلاگ افراگرافیک، تهران (پانا) - معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در نشست برخط گفت وگوی هفته وزارت آموزش و پرورش بر بستر نرم افزار شاد که با حضور محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش و جمعی از مدیران آموزش و پرورش برگزار گردید، از راهنمایی و راهبری نیروی انسانی مستعد به سوی بروز نوآوری ها و تحقق توسعه پایدار علمی و فناورانه گفت.

هموار بودن جهت ورود استعدادهای دانش آموزی به عرصه دانش بنیان

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش وپرورش، سورنا ستاری با اشاره به این که زیست بوم مساعد ورود دانش آموز مستعد به عرصه دانش بنیان در حال ریل گذاری است، اظهارکرد: آماده هستیم بر بستر تعاملی اثربخش با وزارت آموزش و پرورش جهت هدایت و پرورش استعداد ها و ورود به جهت خلق ارزش اضافه کرده و کارآفرینی فناورانه را هموار کنیم.

وی، به حمایت معاونت علمی و فناوری از ورود تجهیزات ایران ساخت به آموزش و پرورش اشاره نمود و اضافه کرد: طبق تفاهم نامه اجرا شده در سال گذشته خرید تمامی محصولات و تجهیزات از نمایشگاه ایران ساخت توسط واحدهای تابعه وزارت آموزش و پرورش با حمایت 50 درصدی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهور همراه است؛ کوشش می کنیم بر بستر مدارس، پژوهش سراها و هنرستان ها، ضمن هدایت استعدادهای دانش آموزان در جهت نوآوری، این مجموعه ها را با محصولات دانش بنیان ایران ساخت تجهیز کنیم.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با اشاره به ظرفیت شرکت های دانش بنیان در تأمین تجهیزات آزمایشگاهی کشور گفت: این شرکت ها اکنون به سطحی از توانمندی رسیده اند که بیش از 70درصد تجهیزات آزمایشگاهی مورد احتیاج کشور را با کیفیتی هم پای نمونه های خارجی فراوری و ضمن جلوگیری از خروج ارز، احتیاج پژوهش و فناوری کشور را تامین می نمایند.

رئیس بنیاد ملی نخبگان به حمایت از استعدادهای برتر در قالب طرح مدارس سمپاد به عنوان یک ضرورت اشاره نمود و اضافه کرد: طرح سمپاد می تواند در پرورش نخبگانی که در تاریخ ماندگار شوند همچون گذشته مفید باشد و راه را برای ورود استعدادهای برتر به عرصه نوآوری و خلق دانش فراهم کند. در بنیاد ملی نخبگان و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، راهکارهای لازم را برای شناسایی و شکوفایی استعدادهای علمی و فناورانه به کار می بندیم.

همکاری برای بروز استعدادهای فناور

ستاری با بیان این که آمادگی داریم تا در تعامل با ساختار آموزشی کشور، راه را برای ورود استعدادها به جهت خلق ارزش اضافه کرده و توسعه علمی کشور هموار کنیم، ادامه داد: پژوهش سراهای دانش آموزی، زمینه را برای آشناسازی جامعه دانش آموزان با عرصه فناوری و نوآوری و ورودشان به جهت دانش بنیان فراهم می نمایند.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با تأکید براین که باید رویکرد جامعه به مفهوم توسعه از محور قرار دادن زیرساخت ها به محور قرار دادن نیروی انسانی و نهایتاً فرهنگ تحول یابد، اضافه کرد: تا سال های اخیر، کارخانه ها، زیرساخت های بزرگ و منابع زیرزمینی سرشارر به مثابه توسعه تلقی می شد. اما دریافتیم توسعه به مثابه یک مفهوم نرم افزاری با راهکارهای فکری و نوآورانه محقق می گردد. امروز به این نتیجه رسیده ایم که موضوع توسعه، فرهنگی است و برای تحقق آن همه جامعه می بایست با یک رویکرد باز و روشن، به توسعه برسند.

رئیس ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان با بیان این که باید در رویکرد و اهداف آموزش و پرورش کشور، تحولی جدی به سوی هدایت استعدادها به جهت خلق فناوری صورت بگیرد، ادامه داد: کشور در آموزش و پرورش هزینه های زیادی صرف می نماید و این حوزه یکی از پایه های بودجه کشور است، اما راه زیادی تا تحول آفرینی و خلق افرادی ماندگار در حوزه های علم، فناوری و سوق دادن کشور به توسعه در پیش داریم. همراهی نوجوان و جوان در جهت تجربه های نوآورانه و حمایت از آنان حتی در صورت شکست، ضرورتی است که سالیان سال در فرهنگ ما وجود داشته و اکنون باید در شکل تازه و همگام با زنجیره نوآوری محقق گردد.

ضرورت تحول در رویکردها به آموزش

رئیس بنیاد ملی نخبگان با بیان این که خوشبختانه تحول در دانشگاه های کشورمان محقق شده است، اضافه کرد: شرکت های دانش بنیانی که از دل دانشگاه ها برآمده است به جامعه نشان داده که منشأ و عامل اصلی تحول، نیروی انسانی است. از فرهنگ تکیه به منابع زیرزمینی و جامعه خوگرفته به خام فروشی توسعه حاصل نمی گردد. فرهنگی که مشکل آموزش، اشتغال و توسعه را پول می داند، عمدتاً خام فروش و نفتی بوده و خطای آشکار در نگرش به توسعه است.

ستاری با تأکید براین که ایران با هزاران سال پیشینه علم، فناوری، کارآفرینی و فرهنگ ریشه دار شتابدهی و استارت آپی باید به ارزش های خود برگردد و توانمندی خود را در خلق ارزش اضافه کرده، توسعه و نوآوری و پیشرفت به اثبات برساند، گفت: پژوهشگاه هایی داریم که به لحاظ زیرساخت و امکانات در جهان بی نظیرند اما آن چه که باعث می گردد از کارآمدی و اثربخشی لازم برخوردار نباشند را می بایست در فرهنگ توسعه و اهمیت بخشیدن به نیروی انسانی جست و جو کرد.

معاون علمی فناوری رئیس جمهور از شکوفایی نوآوری ها بر بستر یک زیست بوم مساعد شکل گرفته بر مبنای یک خواست و فرهنگ عمومی سخن گفت و اعلام کرد: این شرایط جوان را در جهت راه اندازی استارت آپ پیروز و خلق ارزش اضافه کرده هدایت می نماید. اعتماد به نفس و ذهن بی پروای یک جوان است که زمینه ساز نوآوری می گردد و باید زمینه و زیرساخت لازم را برای بروز این نوآوری ها و تحقق ایده های بلندپروازانه فراهم کنیم.

منبع: خبرگزاری پانا

به "هموار بودن جهت ورود استعدادهای دانش آموزی به عرصه دانش بنیان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هموار بودن جهت ورود استعدادهای دانش آموزی به عرصه دانش بنیان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید