چگونه گوشت، مرغ و تخم مرغ سالم و باکیفیتی بخریم؟

به گزارش وبلاگ افراگرافیک، تخم مرغ، گوشت قرمز و گوشت مرغ، بخشی اساسی از رژیم غذایی ما هستند و بخش احتیاجی از پروتئین و ویتامین های مورد احتیاج بدن ما را تامین می نمایند. بنابراین، باید در انتخاب این مواد غذایی نهایت دقت را به خرج دهیم تا گوشت، مرغ و تخم مرغ تازه و سالمی را وارد رژیم غذایی روزانه خود کنیم.

چگونه گوشت، مرغ و تخم مرغ سالم و باکیفیتی بخریم؟

اما از کجا باید سالم بودن و تازه بودن این مواد غذایی را تشخیص دهیم؟ چطور بفهمیم مرغ، گوشت یا تخم مرغی که در یخچال داریم فاسد شده و قابل استفاده نیست؟ مقاله حاضر را تا سرانجام مطالعه کنید تا با هر آنچه که باید برای خرید گوشت، مرغ و تخم مرغ باکیفیت و سالم بدانید، آشنا شوید.

تخم مرغ

تخم مرغ نیمرو با نان بربری داغ و گوجه تازه، بدون شک یکی از برترین و پرطرفدارترین گزینه ها برای صبحانه است. علاوه بر خوشمزگی، تخم مرغ ارزش غذایی و خواص فراوانی دارد و دقیقا به دلیل همین خواص فراوان می توان آن را ابرغذا هم نامید! بهره مندی از خواص کامل تخم مرغ در گروی سالم و تازه بودن آن است. در ادامه مطلب درباره مزایای مصرف تخم مرغ و راهکارهایی برای انتخاب تخم مرغ های سالم و باکیفیت بیشتر صحبت نموده ایم. با ما همراه باشید.

ارزش غذایی و فواید مصرف تخم مرغ چیست؟

تخم مرغ یکی از مغذی ترین خوراکی های کره زمین است و مصرف روزانه آن می تواند بخش اعظمی از پروتئین ها و ویتامین های مورد احتیاج بدنتان را تامین کند. ارزش غذایی یک تخم مرغ آبپز به توضیح زیر است:

  • ویتامین A: 6 درصد احتیاج روزانه
  • فولات: 5 درصد احتیاج روزانه
  • ویتامین B5: 7 درصد احتیاج روزانه
  • ویتامین B12: 9 درصد احتیاج روزانه
  • ویتامین B2: 9 درصد احتیاج روزانه
  • فسفر: 9 درصد احتیاج روزانه
  • سلنیوم: 22 درصد احتیاج روزانه
  • 77 کالری
  • 6 گرم پروتئین
  • 5 گرم چربی

تخم مرغ بعلاوه حاوی مقادیر بسیار خوبی از ویتامین D، ویتامین E، ویتامین K، ویتامین B6، کلسیم و روی است. با توجه به ترکیبات مغذی موجود در تخم مرغ، می توان آن را غذای کاملی دانست که بخشی از ویتامین ها و پروتئین های مورد احتیاج بدن شما را تامین می نماید. اصلی ترین فواید مصرف روزانه تخم مرغ عبارت است از:

1. کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی

تخم مرغ حاوی امگا 3 است و باعث افزایش کلسترول خوب (HDL) در بدن می گردد. علاوه بر این، الگوی ذرات بزرگ LDL را تغییر می دهد و آن ها را به ذرات کوچک تبدیل می نماید. همه این ها در کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی موثر هستند.

2.. بهبود سلامت چشم

تخم مرغ حاوی آنتی اکسیدان هایی است که برای سلامت چشم بسیار مفید هستند. آنالیز ها نشان داده است که تخم مرغ حاوی ترکیباتی ست که تا حد قابل توجهی خطر ابتلا به اختلالات چشمی رایج مانند آب مروارید را کاهش می دهد. علاوه بر این، تخم مرغ دارای مقادیر زیادی ویتامین A است؛ کمبود ویتامین A شایع ترین دلیل نابینایی در دنیا است.

3. تامین پروتئین ها و آمینواسیدهای ضروری بدن

پروتئین ها اصلی ترین اجزای سازنده بدن انسان هستند. این ترکیبات برای ساخت انواع بافت و مولکول مهم در بدن، ضروری هستند. بنابراین، دریافت پروتئین کافی از رژیم غذایی بسیار حائز اهمیت است. تخم مرغ، یکی از منابع اصلی پروتئین باکیفیت است و از تمامی اسیدهای آمینه ضروری برای بدن برخوردار است. اگر به طور حرفه ای و مستمر ورزش می کنید یا رژیم غذایی کاهش وزن دارید، از گنجاندن تخم مرغ در برنامه غذایی خود غافل نشوید.

4. کاهش خطر ابتلا به سکته قلبی

قرن هاست که تخم مرغ به دلیل برخورداری از کلسترولی که برای قلب مضر است، منفور شناخته می گردد. اما در بسکمک از تحقیقاتی که رابطه بین مصرف تخم مرغ و کاهش ابتلا به بیماری های قلبی را آنالیز نموده اند، نشان داده شده است که تخم مرغ نه تنها برای قلب مضر نیست، بلکه خطر سکته قلبی را هم کاهش می دهد. با این حال اگر نگران کلسترول تخم مرغ هستید، سعی کنید مصرف زرده تخم را به 5-4 عدد در هفته محدود کنید.

5. کمک به کاهش وزن

تخم مرغ به دلیل برخورداری از پروتئین بسیار سیرنماینده است و مصرف آن باعث کاهش اشتها و کاهش کالری دریافتی می گردد. نتیجه تحقیقات نشان داده است افرادی که در وعده صبحانه تخم مرغ می خورند، احتمال این که در طول روز کالری کمتری مصرف نمایند بیشتر است.

چطور بفهمیم تخم مرغ فاسد شده است؟

تنها زمانی می توانید از فواید تخم مرغ نهایت بهره را ببرید که تخم مرغی سالم و تازه مصرف کنید. تشخیص تخم مرغ فاسد و حرفه ای چندان دشواری نیست. کافی ست از ترفندهای زیر کمک بگیرید:

  • به تاریخ انقضای تخم مرغ توجه کنید. بیشتر فراورینماینده ها زمان فراوری و انقضای تخم مرغ را روی آن درج می نمایند و از این طریق می توانید بفهمید که تخم مرغی که در یخچال دارید تازه است یا خیر.
  • با توجه به این که ممکن است تخم مرغ ها حتی پس از گذشتن تاریخ انقضایشان همچنان قابل استفاده باشند، باید روش دیگری را برای آنالیز فاسدشدن تخم مرغ به کار ببندید. در این حالت، بوکردن تخم مرغ، ساده ترین و مطمئن ترین راه برای تشخیص فاسدشدن یا نشدن تخم مرغ است. تخم مرغ فاسد فارغ از پخته یا خام بودن، بوی بسیار بدی می دهد.
  • اگر از بوکردن تخم مرغ درسته نتوانستید فاسدبودن آن را تشخیص دهید، تخم مرغ را در ظرفی بشکنید و سپس بوی آن را آنالیز کنید. اگر بوی طبیعی تخم مرغ به مشامتان رسید می توانید از آن تخم مرغ بهره ببرید؛ اما اگر بوی بسیار بدی استشمام کردید، هر چه سریع تر آن را دور بریزید و ظرف مورد نظر را با آب و ریکا به خوبی بشویید.
  • علاوه بر قوه چشایی، با قوه بینایی هم می توانید فاسدبودن یا نبودن تخم مرغ را تشخیص دهید. ظاهر بیرونی تخم مرغ را خوب آنالیز کنید. در صورت مشاهده هر گونه لکه و ظاهر غیر عادی، پیش از مصرف یا افزودن آن به غذا، تخم مرغ را در ظرفی بشکنید و از سالم بودن آن اطمینان حاصل کنید.
  • برای آنالیز تازه بودن یا نبودن تخم مرغ می توانید آن را داخل ظرف آبی بیندازید. اگر تخم مرغ به داخل ظرف فرو برود تازه است اما اگر روی آب بماند یا شناور گردد، تخم مرغ کهنه است.

چگونه تخم مرغ تازه و سالمی بخریم؟

تخم مرغ هم درست مثل سایر غذاهای پروتئینی مانند گوشت، ماهی و مرغ ممکن است به باکتری هایی آلوده گردد که اگر این باکتری ها اجازه رشد پیدا نمایند، باعث مسمومیت غذایی می شوند. این مسئله نه تنها در خصوص تخم مرغ های کثیف و ترک خورده، بلکه در رابطه با تخم مرغ های سالم هم صدق می نماید. با چند اقدام ساده می توانید خطر مسمومیت غذایی ناشی از تخم مرغ را کاهش دهید و تخم مرغ های سالمی بخرید:

  • تخم مرغ ها را از سوپرمارکت ها یا مغازه هایی بخرید که از آن ها در یخچال یا مکانی خنک نگهداری می نمایند. پس از خرید هم بلافاصله آن ها را داخل یخچال قرار دهید. برای اطمینان از تازگی و فاسدنشدن تخم مرغ، با آن مانند شیر رفتار کنید.
  • هنگام خرید تخم مرغ، به تاریخ فراوری و انقضای آن توجه کنید. اگر قرار است تخم مرغ مدت زمان زیادی در یخچال بماند، تخم مرغ هایی را بخرید که مدت زیادی از فراوری آن ها نگذشته است.
  • پوسته های تخم مرغ ها را از بابت ترک خوردگی آنالیز کنید. ترجیحا تخم مرغ هایی را بخرید که فاقد ترک باشند؛ چون ممکن است باکتری ها به وسیله شکاف روی پوسته تخم مرغ وارد آن شوند.
  • اگر برخی از تخم مرغ ها در جهت فروشگاه تا خانه ترک خوردند، با انجام یکسری اقدامات احتیاطی می توانید از آن ها بهره ببرید. سعی کنید از آن ها بلافاصله در پخت غذاها بهره ببرید یا این که آن ها را در ظرفی دربسته داخل یخچال بگذارید.

گوشت قرمز

برای داشتن یک رژیم غذایی سالم، باید مواد غذایی خود را هوشمندانه انتخاب کنید. وقتی صحبت از گوشت به میان می آید، بیشتر مردم بر این باورند که مصرف گوشت امری ناسالم و غیرضروری است و گوشت مرغ گزینه سالم تر و بهتری ست. اما این قیاس چندان درست نیست. گوشت برای بدن مفید است و بخش زیادی از پروتئین ها و اسیدهای آمینه ضروری بدن را تامین می نماید. در ادامه درباره فواید گوشت و انتخاب گوشت سالم و باکیفیت بیشتر صحبت نموده ایم.

ارزش غذایی گوشت قرمز و فواید آن برای بدن چیست؟

گوشت قرمز در وهله اول از پروتئین و اندازهی چربی تشکلی شده است. مصرف گوشت قرمز می تواند بخش اعظمی از احتیاج بدن شما به پروتئین را برطرف کند. هر 100 گرم گوشت قرمز حاوی ارزش غذایی زیر است:

  • کالری: 217
  • آب: 61%
  • پروتئین: 26.1 گرم
  • کربوهیدرات: 0 گرم
  • شکر: 0 گرم
  • فیبر: 0 گرم
  • چربی: 11.8 گرم

گوشت گاوی حاوی ویتامین هایی چون B12، زینک، سلنیوم، آهن، ویتامین B6 و فسفات است. بعلاوه، گوشت گاوی حاوی ترکیباتی همانند کراتین، تورین، CLA و کلسترول است. به طور کلی گوشت گاو منبعی غنی از پروتئین باکیفیت و انواع ویتامین ها و مواد معدنی ست و فواید زیادی را برای سلامتی بدن به همراه می آورد. در ادامه به 3 مورد از این فواید اشاره خواهیم کرد:

حفظ توده عضلانی

مانند سایر گوشت ها، گوشت قرمز هم منبعی عالی از پروتئین با کیفیت بالاست و از همه آمینواسیدهای ضروری بدن برخوردار است. عدم مصرف پروتئین کافی ممکن است باعث تحلیل بافت عضلانی گردد؛ به ویژه در افراد مسن. این مسئله باعث ایجاد یک بیماری به نام سارکوپنی می گردد. این بیماری، عارضه ای شایع برای افراد مسن است که با انجام تمرین های قدرتی و افزایش مصرف پروتئین، می توان از آن پیشگیری کرد.

بهبود عملکرد ورزشی

اگر ورزشکار هستید، باید مصرف پروتئین را جدی بگیرید. پروتئین برای عضله سازی و حفظ توده عضلانی ضروری است. علاوه بر این، تامین پروتئین مورد احتیاج بدن، زمان و قدرت دویدن را بهبود می بخشد.

پیشگیری از کم خونی و آنمی

کم خونی بیماری شایعی ست که با کاهش تعداد گلبول های قرمز خون و کاهش توانایی خون در حمل اکسیژن همراه است. کمبود آهن یکی از شایع ترین علل کم خونی است. گوشت قرمز - به ویژه گوشت گاو- غنی از آهن است و می تواند آهن مورد احتیاج بدن شما را تامین کند.

چطور بفهمیم گوشت فاسد شده است؟

مصرف گوشت فاسد و بی کیفیت ممکن است مشکلاتی را برای شما به همراه داشته باشد. بنابراین باید نسبت به کیفیت و سالم بودن آن نهایت دقت و سخت گیری را داشته باشید. راهکارهای زیر به شما کمک می نمایند که گوشت ناسالم و فاسد را از گوشت فاسد تشخیص دهید:

  • بوییدن گوشت، ساده ترین و برترین راه برای تشخیص فاسدبودن یا نبودن آن است. گوشت گندیده بوی تند و زننده ای دارد و اگر بوی گوشت عادی به مشامتان نرسید، بهتر است از مصرف آن خودداری کنید.
  • آنالیز بافت گوشت از دیگر راهکارهای تشخیص فاسدبودن یا نبودن آن است. اگر بافت گوشت حالت لزجی داشته باشد، نشانه تکثیر باکتری روی آن است و مصرف آن مسئله ای ندارد. اما اگر گوشت فاسد شده باشد، علاوه بر ظهور نقاط سیاه و سبز روی سطح آن، حالت چسبنده ای پیدا خواهد نمود.
  • رنگ گوشت خبر می دهد از سر ضمیر! اگر رنگ گوشت قرمز یا قهوه ای باشد، مصرف آن منعی ندارد؛ اما اگر گوشت کدر و سبز شده باشد، باید از مصرف آن خودداری کنید.
  • مانند هر غذای فاسدشدنی دیگری، اولین چیزی که درباره مصرف گوشت باید به آن توجه داشته باشید، تاریخ انقضای گوشت است. اگر بسته بندی گوشت فاقد تاریخ فراوری و انقضاست، بهتر است از خریدن آن خودداری کنید.
  • فرقی نمی نماید که چقدر برای خرید گوشت هزینه نموده اید؛ در هر حال، اگر نسبت به تازگی و سالم بودن گوشت شک دارید یا گوشت مدت زمانی طولانی در معرض گرما قرار گرفته، بهتر است از مصرف آن خودداری کنید.

چگونه گوشت تازه و سالمی بخریم؟

بدن سالم در گروی مصرف مواد غذایی سالم و باکیفیت است. اگر دوست دارید در وعده های غذایی خود گوشت سالمی مصرف کنید، حتما به نکات زیر در زمان خرید گوشت توجه داشته باشید:

برش مناسب

در زمان خرید گوشت، باید به این نکته توجه کنید که برشی که انتخاب نموده اید، به کدام قسمت از بدن حیوان تعلق دارد. گوشت ران، دنده و فیله حیوان، باکیفیت تر و خوشمزه تر است. این قطعات در مقایسه با سایر بخش های بدن حیوان عموما سریع تر پخته می شوند. به همین خاطر هم هواداران زیادی دارند.

با استخوان یا بی استخوان؟

این یک انتخاب شخصی ست! خودتان باید براساس ذائقه و سلیقه تان در این باره تصمیم بگیرید. اگرچه جداکردن گوشت از استخوان کار سختی ست، اما عصاره ای که از جوشاندن گوشت با استخوان به دست می آید، بسیار مقوی و پرخاصیت است.

ظاهر گوشت

سطح گوشت نباید خیس یا خونی باشد. بعلاوه، اگر هر گونه لکه یا رنگ عادی در سطح گوشت مشاهده کردید، از خریدن آن خودداری کنید.

بو

بوی گوشت تازه کمی اسیدی ست. اگر حس کردید گوشت طعم ترش مانندی دارد، از خریدن آن اجتناب کنید.

استحکام گوشت

گوشت تازه نه خیلی نرم است و نه خیلی سفت. با فشاردادن گوشت می توانید میزان استحکام آن را آنالیز کنید. اگر بعد از فشاردادن، گوشت به حالت عادی برنگردد یا به میزان ای سفت باشد که نتوان آن را فشار داد، گوشت احتمالا کهنه است.

فروشگاه

گوشت، ماده ای ست که به شدت در معرض فاسدشدن قرار گرفته است. بنابراین، از خرید از مغازه هایی که گوشت را داخل یخچال نگهداری نمی نمایند خودداری کنید.

گوشت مرغ

گوشت مرغ یکی از خوشمزه ترین و سالم ترین غذاهای کره زمین است! گوشت مرغ به راحتی در دسترس است؛ کافی ست اراده کنید تا هر اندازه از آن را که لازم دارید در یخچال خود و آماده برای طبخ خوشمزه ترین غذاها ببینید. در این بخش، ابتدا به معرفی فواید گوشت مرغ برای بدن و ارزش غذایی آن می پردازیم و سپس راهکارهایی برای خرید مرغ باکیفیت و تازه در اختیار شما قرار خواهیم داد.

ارزش غذایی و فواید مصرف مرغ چیست؟

مرغ سرشار از انواع مواد مغذی مهم از جمله پروتئین، نیاسین، سلنیوم و فسفر است. هر 85 گرم گوشت مرغ دارای ارزش غذایی زیر است:

  • کالری: 122
  • پروتئین: 24 گرم
  • چربی: 3 گرم
  • کربوهیدرات: 0 گرم
  • نیاسین: 51 درصد از احتیاج روزانه
  • سلنیوم: 36 درصد از احتیاج روزانه
  • فسفر: 17 درصد از احتیاج روزانه
  • ویتامین B6: 16 درصد از احتیاج روزانه
  • ویتامین B12: 10 درصد از احتیاج روزانه
  • ریبوفلاوین: 9 درصد از احتیاج روزانه
  • روی: 7 درصد از احتیاج روزانه
  • تیامین: 6 درصد از احتیاج روزانه
  • پتاسیم: 5 درصد از احتیاج روزانه
  • مس: 4 درصد احتیاج روزانه

مرغ سرشار از انواع مواد مغذی ضروری ست و می تواند مکملی عالی برای یک رژیم غذایی سالم و کامل باشد. با توجه به این که مرغ کالری کمی دارد اما پروتئین آن بسیار بالاست، اگر قصد کاهش وزن دارید، می تواند ماده غذایی مفیدی برای شما باشد.

مطالعات نشان می دهد که افزایش مصرف پروتئین احساس سیری را افزایش می دهد؛ در نتیجه باعث بهبود کاهش وزن می گردد و به حفظ بافت عضلانی بدن کمک می نماید. مصرف مرغ در کنار انجام تمرین های مقاومتی، می تواند به رشد عضلانی شما هم کمک کند. علاوه بر این، پروتئین برای متابولیسم کلسیم هم مهم است و مصرف گوشت مرغ به بهبود سلامت استخوان ها کمک می نماید.

چطور بفهمیم گوشت مرغ فاسد شده است؟

مسمومیت ناشی از مصرف غذاهای فاسد ممکن است حتی جان ما را به خطر بیندازد. بنابراین، باید علائم خرابی مواد غذایی را بدانیم و از مصرف آن ها اجتناب کنیم. در ادامه، علائمی که به شما می گویند گوشت مرغ فاسد شده، ارائه شده است:

وجود لکه های زرد و خاکستری

یکی از برترین راه ها برای تشخیص خراب شدن مرغ خام، نگاه کردن به آن و توجه به رنگ گوشت است. اگر گوشت فاسد نشده باشد، رنگ آن صورتی روشن و قسمت های چربی آن سفید خواهد بود. اگر متوجه شدید که گوشت خاکستری به نظر می رسد و قسمت های چرب آن زردرنگ شده، یعنی گوشت مرغ فاسد است و باید دور انداخته گردد.

بوی بد

بوکردن مواد غذایی، اطلاعات بسیار خوبی درباره فاسدبودن یا تازگی آن به ما می دهد. گوشت مرغ هم از این قاعده مستثنی نیست و بوکردن آن خیلی چیزها می تواند به شما بگوید. اگر گوشت مرغ بویی مشابه بوی تخم مرغ فاسد داشت، هر چه زودتر از شر آن خلاص شوید و آن را دور بریزید.

لمس بافت گوشت

بافت گوشت را لمس کنید. اگر پس از لمس گوشت متوجه شدید که گوشت لزج است، یعنی باید از مصرف آن اجتناب کنید. بعلاوه، اگر گوشت مرغ حالت چسبنده داشت، یعنی مرغ فاسد شده است و باید از مصرف آن خودداری کرد.

چگونه مرغ تازه و سالمی بخریم؟

برای آن که از فواید مرغ بهره مند شوید و بتوانید غذاهای خوشمزه ای با مرغ بپزید، در زمان خرید گوشت مرغ به موارد زیر توجه داشته باشید:

  • گوشت مرغ باید صورتی رنگ باشد و دارای کبودی یا لکه های غیر عادی نباشد.
  • بهتر است گوشت مرغ را در بسته بندی هایی که روی آن ها تاریخ فراوری و انقضای آن درج شده است، بخرید.
  • ترجیحا سعی کنید مرغ تازه بخرید و از خرید گوشت مرغ یخی خودداری کنید.
  • توصیه می گردد مرغ هایی را بخرید که اطمینان دارید به روشی ارگانیک و طبیعی پرورش یافته اند.
  • اگر ترجیح می دهید مرغ تازه را قصاب برایتان قطعه قطعه کند، حتما آن را خوب بشویید تا سطح گوشت را از هر نوع باکتری و آلودگی پاک کنید.

سخن پایانی

تغذیه سالم در گروی مصرف مواد غذایی سالم است. محصولات گوشتی و پروتئینی، یکی از ضروری ترین بخش های رژیم غذایی ما هستند؛ بنابراین، باید خرید محصولات باکیفیت و سالم را جدی بگیریم. در این مقاله با شما درباره ترفندهایی صحبت کردیم که می توانند شما را در انتخاب مواد غذایی سالم و باکیفیت کمک برسانند. شما از چه ترفندهایی برای تشخیص باکیفیت و سالم بودن مواد غذایی استفاده می کنید؟ تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: اسنپ مارکت

به "چگونه گوشت، مرغ و تخم مرغ سالم و باکیفیتی بخریم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه گوشت، مرغ و تخم مرغ سالم و باکیفیتی بخریم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید