عدم پرداخت مطالبات گندم کاران، دلالان، رقیب دولت در خرید گندم

به گزارش وبلاگ افراگرافیک، نایب رئیس بنیاد ملی گندم کاران از افزایش نارضایتی گندمکاران از تاخیر یکماهه دولت در پرداخت مطالباتشان اطلاع داد و گفت: گزارش های کشاورزان حاکی از حضور دلالان در مزارع و تبدیل شدن آن ها به رقیب دولت در خرید گندم است.

عدم پرداخت مطالبات گندم کاران، دلالان، رقیب دولت در خرید گندم

علی قلی ایمانی، نایب رئیس بنیاد ملی گندم کاران، در تبادل نظر با اقتصاد آنلاین با تاکید بر اینکه سطح نارضایتی گندمکاران از پرداخت مطالبات در حال افزایش است، اظهار کرد: از 12 اردیبهشت ماه تا امروز دولت مطالبات گندمکاران را پرداخت نکرده است.

وی یادآور شد: در ابتدای فصل برداشت قرار بر این بود که، دولت بهای گندم کشاورزان را در خرید تضمینی حداکثر تا یک هفته پرداخت کند اما، با گذشت زمان فاصله پرداخت ها افزایش داشته است.

ایمانی با بیان اینکه در بودجه سالجاری نیز پرداخت به موقع مطالبات با منابع آن تاکید شده است، گفت: در قانون بودجه سال 1401 منابع اعتباری مورد احتیاج خرید تضمینی گندم به طور عمده بانک و فروش آرد به وسیله شرکت بازرگانی دولتی هستند که، به نظر می رسد تامین اقتصادی از این دو منبع اعتباری با اختلال روبرو شده است.

به گفته وی، امروز در جلسه ای که با حضور رئیس جمهور برگزار شده است، ایشان دستور به تخصیص 18 هزار میلیارد تومان اعتبار برای پرداخت مطالبات گندمکاران تا روز پنجشنبه، داده است.

ایمانی نسبت به افزایش حضور دلالان در مزارع کشاورزان هشدار داد و اضافه نمود: گزارش های کشاورزان حاکی از حضور دلالان در مزارع گندم به ویژه در استان های شاقتصادی کشور و تبدیل شدن آن ها به رقیب دولت در خرید گندم است.

وی علت افزایش حضور دلالان در مزارع کشاورزی احتیاج شدید آن ها به نقدینگی برای تامین احتیاج مخارج روزانه و شروع کشت دوم بیان نمود که فرصتی زیادی برای شروع آن باقی نمانده است.

ایمانی با اشاره به نزدیک شدن به پیک برداشت گندم در کشور، اظهار کرد: منطقه ها معتدل برداشت گندم خود را شروع کرد ه اند و با شروع برداشت در این منطقه ها، به پیک فراوری محصول می رسیم که به معنی حجم زیادی عرضه گندم برای فروش است.

وی توضیح داد: در حال حاضر دلالان برای جلب نظر کشاورزان قیمت بالاتر از نرخ دولتی پیشنهاد می نمایند، اما با رسیدن به اوج فراوری اگر دولت اقدام به پرداخت مطالبات نکند، کشاورزان حاضر به فروش محصول خود به قیمت زیر نرخ تضمینی می شوند.

ایمانی تدوام این فرایند را خطری بزرگ برای حفظ امنیت غذایی کشور در شرایطی دانست که آینده نامعلوم بر بازار دنیای گندم حاکم است.

ایمانی خاطر نشان کرد: هر چند بارش ها در سالجاری کم بود اما، به موقع رخ داد و علتی شد تا میزان فراوری نسبت به سال گذشته بهبود یابد، در شرایطی که دنیا با مشکل تامین گندم روبرو است، این فرصت را باید ارزش نهاد و اجازه نداد گندم از راستا خرید دولتی و تامین ذخایر استراتژیک کشور خارج گردد.

نایب رئیس بنیاد ملی گندم کاران، حجم خرید گندم به وسیله دولت تا امروز صبح را 2 میلیون 378 هزار تن گفت که 650 هزار تن بیش از مدت مشابه سال گذشته است.

منبع: تجارت نیوز

به "عدم پرداخت مطالبات گندم کاران، دلالان، رقیب دولت در خرید گندم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عدم پرداخت مطالبات گندم کاران، دلالان، رقیب دولت در خرید گندم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید