سوءتغذیه ایرانیان با حذف ارز 4200 تومانی

به گزارش وبلاگ افراگرافیک، هشدار های بسیاری درباره حذف ارز 4200 تومانی در حوزه های مختلف سیاسی و مالی و اجتماعی داده شده است، اما دولت بعد از آن که حذف ارز را به صورت دوفوریتی به مجلس فرستاد و پیروز به رأی آوردن نشد حالا بودجه در بودجه ردیفی از ارز 4200 تومانی دیده نمی گردد.

سوءتغذیه ایرانیان با حذف ارز 4200 تومانی

به گزارش خبرآنلاین، دولت ابراهیم رئیسی باوجود تمامی هشدار ها درباره تبعات حذف ارز، عزم خود را جزم نموده تا این یارانه بحث برانگیز را حذف و قطع کند، بودجه ای که هرچند درباره آمیختگی آن به برخی فساد ها و رانت ها تردیدی وجود ندارد، اما کارشناسان معتقدند حذف ناگهانی و بدون جایگزین مناسب در شرایط بحران های کنونی، روزگار دشواری برای اقتصاد ایران و به ویژه معیشت مردم رقم خورد.

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی، سیاستمداری که در مجلس دهم و نهم به عنوان نماینده رشت حضور فعالی داشت، از زاویه ای کمتر مطرح شده به پیامد های گریزناپذیر حذف احتاقتصادی ارز 4200 تومانی می نگرد و تأکید دارد با تصویب ارز ترجیحی، بیش و پیش از هر چیز، امنیت غذایی مردم به مخاطره جدی خواهد افتاد و ایرانیان بسیاری دچار سوءتغذیه می شوند. او بعلاوه هشدار می دهد، تصویب پیشنهاد های بودجه ای دولت، احتمال روبرو با چالش های امنیتی در ایران را تقویت می نماید.

ارز 4200 تومانی چقدر برای شرایط اقتصادی فعلی ضرورت دارد؟

هدف گذاری های اولیه ارز 4200 تومانی یعنی حمایت از قشر محروم و مستضعف، به هیچ وجه اشتباه نبود و دولت کوشش داشت که کالای مقرون به صرفه وارد کشور کند تا به مردم فشار کمتری وارد گردد، اما در این راستا اجرا متوجه شدند که خطا هایی در استفاده از ارز و رانتی و ثروتی که برای عده ای ایجاد نموده، انجام می گیرد. این مسائل در ضعف نظارت ریشه داشت. بنابراین، راه مقابله با مفاسد ارز ترجیحی، پاک کردن صورت مسئله و حذف آن نیست بلکه باید راه های نفوذ فساد و رانت به این نوع یارانه، شناسایی و مسدود گردد تا مردم از مزایای آن محروم نمانند.

دولت یک بار با دوفوریتی و باری دیگر به وسیله لایحه بودجه نشان داده که از حذف ارز ترجیحی کوتاه نمی آید ...

آقای رئیسی اگر میخواهد که ارز 4200 تومانی را حذف کند باید تدریجی این کار را انجام دهد. حالا از 25 کالای اساسی یارانه 18 کالا را به صورت ناگهانی قطع نموده اند و در فاز دوم این تعداد بیشتر می گردد که پیامد های سخت اجتماعی خواهد داشت. معنای دیگر حذف ارز ترجیحی، اعتراف ضمنی دولت به این واقعیت است که از توان مدیریتی لازم برای مهار هرج ومرج در این حوزه برخوردار نیست و نمی تواند توزیع ارز 4200 تومانی را ساماندهی کند.

راه چاره این مسئله چیست؟

از منظر کارشناسی، یارانه باید در سرانجام به دست مردم برسد. یعنی مثلاً، به مواد پروتئینی یارانه ای تخصیص داده گردد که نتیجه آن، مقرون به صرفه رسیدن این مواد به دست مردم باشد. در غیر این صورت و با پرداخت یارانه نقدی نمی توان مسئله ای را حل کرد. زیرا مردم آن چنان گرفتاری اقتصادی حادی دارند که یارانه نقدی دریافتی را ناچار در جایی دیگر خرج می نمایند و امنیت غذایی و سلامتشان دچار مخاطره خواهد شد. من مخالف حذف ارز ترجیحی نیستم، اما موافق حذف یک باره آن هم نیستم چراکه حذف آن در یک بازه زمانی کوتاه خسارت آور است. اگر دولت به هر علتی ابراز عجز و ناتوانی می نماید و خود را قادر به مدیریت و نظارت در ارز ترجیحی نمی داند باید یارانه را در سرانجام و برای خرید به مردم بدهد.

راه چاره مؤثر برای حمایت از امنیت غذایی پس از حذف احتاقتصادی ارز ترجیحی چیست؟

هر دولتی درصدد است و باید سلامت غذایی مردم را تأمین کند و اندازه دسترسی مردم به کالری روزانه، معیار این سنجش است. هر فردی باید روزانه اندازه مشخصی کالری دریافت کند که حدود 2700 کالری است، وگرنه، زیر خط فقر می رود. برای پیشگیری از این چالش باید الزاماتی در کارت الکترونیکی هوشمند در نظر گرفته گردد تا مردم مجبور به خرید ماهیانه مثلاً گوشت شوند. این تدابیر، قبلاً پیش بینی شده بود و در مجلس در خصوص آن بحث شده بود. اگر دولت به هیچ شیوه ای نمی تواند کنترل کند و مجبور است که ارز ترجیحی را حذف کند که دلالان از آن استفاده می نمایند باید تدابیر خاصی برای آن در نظر بگیرد.

اما تأکید و برنامه ریزی دولت، پرداخت یارانه نقدی است ...

پرداخت و حتی افزایش یارانه نقدی، مسئله ای را حل نمی نماید بلکه ده ها مشکل بر مسائل قبلی اضافه خواهد نمود. حذف با سرعت و در بازه کوتاه مدت زمانی ارز ترجیحی، قطعاً، چالش های فراوانی برای کشور ایجاد می نماید و باعث بروز احتاقتصادی مسائل امنیتی نیز خواهد شد.

دولتی ها اطمینان می دهند که قیمت ها را کنترل و مانع گرانی خواهند شد و بنابراین، کار به نارضایتی و اعتراض اجتماعی نمی کشد ...

بعید است. قطعاً قیمت مرغ بالاتر از 80 هزار تومان خواهد بود و گوشت هم قیمت بالای 300 هزار تومان خواهد داشت. قیمت لبنیات به شدت بالا خواهد رفت و اغلب مردم، دیگر نمی توانند حتی یک شیر بخرند و امنیت سلامت و غذایی مردم دچار مخاطره خواهد شد چراکه با عایدی های موجود در کشور ما تأمین این اندازه پروتئین و انرژی و کالری تقریباً، غیرممکن خواهد شد. سوءتغذیه شدید سراسر کشور را فرا خواهد گرفت. سلامت غذایی، شدیداً تهدید می گردد. تا به امروز هشدار های بسیاری در خصوص سوءتغذیه داده شده و شرایط وخیم تر داده شده و با حذف ارز ترجیحی بر گستره و عمق سوءتغذیه افزوده می گردد. بنابراین، پیشنهاد می کنم کارت الکترونیکی هوشمند برای مصرف غذایی در نظر گرفته گردد. تا مردم دچار سوءتغذیه نشوند.

بند های دیگر بودجه را چگونه ارزیابی می کنید؟

بودجه سال 1401 را فاجعه بارترین بودجه در کل تاریخ پس از انقلاب می دانم و حاضرم برای آن مناظره کنم و این بودجه فاجعه آمیز است. برای حذف ارز بسیار عجله می نمایند و به نظرم، تماماً نگاه سیاسی است. روزی می گفتند ارز آقای جهانگیری است. در آن موقع دولت اقدامی انجام داد که هنوز هم به نظر من درست است. الآن هم فکر می کنم اگر نظارت قوی گردد بازهم می توان ارز 4200 تومانی را ادامه داد و بسیار سودمند است.

اجرایی شدن این بودجه در سال آینده از منظر اجتماعی و سیاسی چه پیامد هایی خواهد داشت؟

پیش بینی من این است که تصویب و اجرای لایحه بودجه سال 1401، احتمال روبرو با اعتراضات و چالش های امنیتی در ایران را تقویت می نماید. اقتصادیات ها 76 درصد افزایش پیدا نموده است و مردم برای هر چیزی باید اقتصادیات بدهند. من مخالف اقتصادیات دادن نیستم، اما اگر در کشور های دیگر برای هر چیزی اقتصادیات می گیرند عایدیشان با کشور ما قابل قیاس نیست. از طرفی حقوق تنها 10 درصد افزایش پیدا نموده است. من برای این مجلس متأسفم که در پی تصویب چنین چیزی است.

حقوق باید متناسب با تورم افزایش پیدا کند، اما نمایندگان ما صحبت دولت را تکرار می نمایند و مردم را فراموش نموده اند. نمایندگان باید از قانون خودشان صحبت نمایند و بگویند که دولت ها موظف هستند متناسب با تورم حقوق را افزایش دهند. همین حالا 708 هزار میلیارد تومان در بودجه 1401 کسری وجود دارد. ناهم ترازی عملیاتی در این بودجه داریم. قول می دهم اگر همین شرایط ادامه پیدا کند تورم بالای 50 درصد روبه رو خواهیم بود و آن وقت کشور با مشکل امنیتی احتاقتصادی روبه رو خواهد شد. قیمت حامل های انرژی افزایش پیدا می نماید و دولت ادعا دارد که بنزین گران نخواهد شد. از طرفی یارانه 200 قلم دارو حذف شده و قیمت ها به شدت بالا رفته و گرانتر خواهد شد. برخی ها آقای رئیسی را هل می دهند که ارز 4200 تومانی را حذف کند و دارند زیر پای او خربزه می گذارند.

منبع: فرارو

به "سوءتغذیه ایرانیان با حذف ارز 4200 تومانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سوءتغذیه ایرانیان با حذف ارز 4200 تومانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید