آغاز فاز 2 پروژه شهر گردشگر با همکاری وزارت کشور، اعلام آمادگی 8 استان برای ارزیابی

به گزارش وبلاگ افراگرافیک، مدیرکل دفتر مطالعات و آموزش گردشگری از شروع فاز دوم پروژه شهر گردشگر با اعلام آمادگی هشت استان برای ارزیابی، با همکاری و حمایت وزارت کشور خبر داد.

آغاز فاز 2 پروژه شهر گردشگر با همکاری وزارت کشور، اعلام آمادگی 8 استان برای ارزیابی

زاهد شفیعی در گفت وگو با خبرنگار وبلاگ افراگرافیک با اعلام این خبر اضافه کرد: پس از مکاتبات و جلسات متعدد با معاون عمرانی وزیر کشور (رئیس سازمان شهرداری ها و دهکمک های کشور)، موافقت برای حمایت و همکاری با پروژه شهر جهانگرد را گرفتیم و بر اساس این توافق شهرداری ها ملزم به حمایت از این پروژه شده اند.

او شرح داد: از آنجا که برای اجرای این پروژه نیاز به همکاری زنجیره ای از بازیگران است، این توافق و حمایت شهرداری ها در تسریع اجرایی تأثیر بسزایی خواهد داشت.

مدیرکل دفتر مطالعات و آموزش جهانگردی با اشاره به اجرای فاز یک این طرح، ادامه داد: سال گذشته با ارزیابی شهرهای شیراز، کرمان، همدان، یزد، اردبیل انجام شد که هر چهار شهر پیروز به کسب سه ستاره شدند. برنامه ریزی ما برای اجرای فاز دوم ارزیابی تمامی شهرهای کشور تا اردیبهشتماه بود که به علت کرونا این امر میسر نشد و به تعویق افتاد.

او با اشاره به اهمیت حضور جهانگرد در شهرهای مورد ارزیابی، اضافه کرد: به این علت که در این طرح موضوع جهانگرد اهمیت دارد منتظر بودیم شرایط کرونا رو به بهبود برود که کار اجرایی را آغاز کنیم. با توجه به اعلام آمادگی استان های یزد، کردستان، کرمان، البرز، کهگیلویه وبویراحمد، مرکزی، خوزستان و آذربایجان غربی برای ارزیابی و تعیین نبودن زمان پایان کرونا، اجرای فاز دوم را با رویکرد بررسی زیرساخت های جهانگردی و شناسایی کمبودها و پتانسیل شهرها آغاز می کنیم.

شفیعی با بیان اینکه در حال آماده کردن زیرساخت ها هستیم، شرح داد: برنامه ریزی ها اجرا شده و مکاتبات با استان ها در ارتباط با اهمیت این طرح اجرا شده است که به زودی وارد فاز اجرا خواهیم شد.

او پروژه شهر جهانگرد را دارای ساختاری تعاملی و پویا مطرح کرد و در ارتباط با مزایای چند جانبه آن گفت: به مدیران محلی کمک می کند که بدانند شرایط جهانگردی شهر در چه سطحی واقع شده است. در ارتباط با مزایای مقصد به جهانگرد اطلاعات می دهد. رقابتی بین مقاصد جهانگردی با رویکرد و ادبیات جهانگردی ایجاد می کند. برای توزیع تخصصی منابع بین مقاصد به ما کمک می کند که کدام مقصد عملکرد بهتری داشته، کدام نقطه ضعیف عمل کرده و دلیل این تفاوت چیست.

مدیر کل دفتر مطالعات و آموزش جهانگردی شرح داد: همچنین این طرح با ایجاد اکوسیستم شفاف و کارآمد مبنایی برای خودتنظیمی است که موجب می شود مقصد به نقاط ضعف و قوت عملکرد خود پی ببرد.

او با تأکید بر اهمیت تقاضا محور بودن رویکرد این طرح، اضافه کرد: در گذشته ارزیابی ها مشکل داشت و تنها سمت عرضه لحاظ می شد. همچنین هیچ معیار دقیقی برای سنجش کیفیت مقصد از منظر جهانگرد وجود نداشت، اما در رویکرد کنونی نظر جهانگرد درباره شهر لحاظ می شود و جهانگرد بازیگر اصلی است.

شفیعی با اشاره به اهمیت تجربه جهانگرد از مقصد و تعامل مقصد با جهانگرد، اضافه کرد: در این طرح جهانگرد از نظر تجربه، استقبال، اتمسفر، خدمات دهی، دسترسی، مهمان نوازی شهر مقصد مورد پرسش قرار می گیرد و پاسخ های جهانگرد به این پرسش ها روی رتبه نهایی شهر تأثیرگذار است.

او تأکید کرد: شهر جهانگرد جزو پروژه های اصلی وزارتخانه برای رتبه بندی و ارزش گذاری شهرها با رویکرد رقابت پذیری مقصد است که بر اساس چارچوب علمی شهرها استانداردسازی و از لحاظ خدمات و زیرساخت های جهانگردی توسعه پیدا می کنند.

مدیر کل دفتر مطالعات و آموزش جهانگردی متنوع سازی محصول جهانگردی مقاصد کشور، معرفی محصولات جدید مقاصد کشور و مدیریت بهینه منابع جهانگردی را از جمله خروجی های اجرای طرح شهر جهانگرد مطرح کرد.

منبع: میراث آریا

به "آغاز فاز 2 پروژه شهر گردشگر با همکاری وزارت کشور، اعلام آمادگی 8 استان برای ارزیابی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آغاز فاز 2 پروژه شهر گردشگر با همکاری وزارت کشور، اعلام آمادگی 8 استان برای ارزیابی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید