پسوریازیس معکوس چیست و چگونه درمان می گردد؟

به گزارش وبلاگ افراگرافیک، پسوریازیس یک بیماری پوستی است که به علت اختلال در سیستم ایمنی بدن و ارسال سیگنال های اشتباه به وجود می آید. این بیماری موجب می گردد که سرعت چرخه رشد سلول های پوستی افزایش پیدا کند. پسوریازیس ممکن است در هر نقطه ای از بدن مانند زانو، آرنج، پوست سر، کف دست و پا نمایان گردد. این بیماری پوستی به پنج نوع اصلی پسوریازیس معکوس، پلاکی، خالدار، پوسچولار و اریترودرمیک تقسیم می گردد. در این مقاله قصد داریم تا بیشتر به علائم، علل و راه های درمان پسوریازیس معکوس بپردازیم.

پسوریازیس معکوس چیست و چگونه درمان می گردد؟

بیماری پسوریازیس معکوس

همانطور که گفته شد، پسوریازیس معکوس یکی از انواع پسوریازیس است. باورها بر این است که این بیماری ریشه ژنتیکی داشته و این امکان نیز وجود دارد که با سایر شرایط جسمی مانند مسائل قلبی و افسردگی در ارتباط باشد. گفتنی است که این بیماری واگیر ندارد و از این بابت جای نگرانی نیست.

در حدود یک سوم افراد مبتلا به پسوریازیس در خانواده خود سابقه این بیماری را داشته اند، اما محققان هنوز پیروز به کشف چگونگی انتقال پیسوریازیس از نسلی به نسل نشده اند. به طور کلی احتمال ابتلای کودکی که یکی از والدین او به این بیماری مبتلاست 25 درصد است و اگر هر دو والد به پسوریازیس مبتلا باشند، احتمال ابتلای کودک به 65 درصد افزایش می یابد.

اغلب پسوریازیس در سنین جوانی آغاز می گردد، اما احتمال مبتلا شدن به آن در هر سنی وجود خواهد داشت. جنسیت فرد در ابتلا به این بیماری نقشی ندارد و در میان هر دو جنس زنان و مردان به یک نسبت دیده می گردد.

علائم

پسوریازیس معکوس (Inverse) اغلب در قسمت های مختلفی از بدن مانند لب، زیر بغل، گوش، ناف، پشت زانو، کشاله ران و آلت تناسلی مردان بروز می نماید. در این بیماری ضایعات قرمز رنگ پوستی در قسمت هایی از بدن که گفته شد، دیده می گردد.

حداقل نیمی از دارندگان این بیماری علائم آن را روی پوست سر خود مشاهده می نمایند. در پسوریازیس پوست سر، کوتاه کردن یا تراشیدن مو می تواند اثربخشی روش های درمانی مانند روش درمانی موضعی و نور درمانی را افزایش دهد.

از دیگر علائم پسوریازیس معکوس می توان اشاره نمود به:

  • خارش و سوزش در نقاطی از پوست
  • مفاصل متوم و سفت شده
  • پوست خشک و ترک خورده
  • نقاط کوچک پوسته شده که بیشتر در بچه ها دیده می گردد
  • ناخن های ضخیم سوراخ شده یا برجسته

پسوریازیس معکوس در ناحیه سر

علت

همانطور که اشاره شد این بیماری ناشی از یک اختلال در سیستم ایمنی بدن است. بدین صورت که دستگاه ایمنی با ارسال سیگنال های اشتباه و معیوب موجب می گردد تا سرعت چرخه رشد سلول های پوستی در یک یا چند ناحیه از پوست بدن افزایش یابد. در این شرایط سلول های پوست به طور دائم از لایه زیرین به طرف سطح حرکت می نمایند و در آنجا به صورت سلول های مرده دفع می شوند. در نتیجه چندین لایه از سلول های مرده را مشاهده خواهید کرد که در سطح پوست تجمع یافته و پوسته های پسوریازیس را تشکیل داده اند.

برای تشخیص این بیماری یه تکه از پوست در قسمتی که ضایعات بروز نموده است، برداشته می گردد. پس از آنالیز این نمونه پزشک نتیجه قطعی را اعلام می نماید. به دلیل تشابه ضایعات پوستی در این بیماری و اگزما، گاهی پسوریازیس به اشتباه اگزما تشخیص داده می گردد. برای تشخیص علت و منشاء دقیق پیسوریازیس معکوس ممکن است هر از گاهی انجام چند آزمایش توسط بیمار ضروری باشد.

استرس می تواند آغازی برای بروز علائم بیماری پیسوریازیس برای بار اول یا شدت بخشیدن به آن باشد.

روش های درمان

پیسوریازیس درمان قطعی ندارد، اما با مصرف دارو و روش های درمانی متنوعی که در ادامه به آنها اشاره می کنیم می توان تا حد زیادی این بیماری را کنترل کرد.

در صورت درمان مناسب و رعایت توصیه های پزشک معالج می توان به راحتی با این بیماری کنار آمد. در حدود 2 درصد از جمعیت دنیا به پسوریازیس مبتلا هستند. هر ساله تاریخ 29 اکتبر (7 آبان) به عنوان روز دنیای بیماران پسورزیازیس شناخته می گردد.

1. درمان موضعی

در زمانی که بیماری پسوریازیس تشخیص داده گردد نخستین روش درمان، درمان موضعی است. نخستین دارویی که در این روش مورد استفاده قرار می گیرد معمولا کورتیکواستروئیدهای موضعی هستند.

درمان پسوریازیس با داروهای موضعی

2. نور درمانی

یکی دیگر از روش های درمانی برای پسوریازیس نوردرمانی است. در این روش نور ماوراء بنفش توسط دستگاه فتوتراپی روی پوست تابانده می گردد. به یاد داسته باشید که این روش باید تحت نظارت پزشک صورت گیرد. ممکن است بیمار این روش را با رادیوتراپی یا پرتودرمانی اشتباه بگیرد، اما در این روش تنها از تابش نور روی پوست استفاده می گردد.

3. داروهای سیستمیک

این نوع درمان با استفاده از داروهای خوراکی یا تزریقی صورت می گیرند و معمولاً متوترکسات اولین دارویی است که برای این منظور بکار می رود.

4. طب مکمل و جایگزین

پزشکی مکمل و جایگزین شامل روش های متنوعی از مراقبت های پزشکی و سلامتی است. از درمان های مکمل و جایگزین برای این بیماری می توان به یوگا، رژیم غذایی و تغذیه، ورزش و ذهن درمانی اشاره نمود.

5. درمان خانگی

شما می توانید بعضی درمان ها و مراقبت های ساده را در خانه انجام دهید. به عنوان مثال برای کاهش خارش و درد می توانید از راهکارهای زیر بهره ببرید:

  • پوست خود را مرطوب نگه دارید؛ پزشکان توصیه می نمایند که استفاده از پماد و کرم ها به نگهداری آب در پوست یاری می نماید، در نتیجه خارش و درد کاهش می یابد.
  • سطح مقیاس پوسته را به حداقل برسانید؛ از محلول نرم نماینده جهت کاهش سطح پوست اضافی و جلوگیری از ترک خوردگی پوست و پوسته شدن آن بهره ببرید.
  • دوش آب سرد یا کمپرس سرد؛ این روش خارش را کاهش می دهد. برای حمام کردن از آب بسیار گرم استفاده نکنید زیرا آب گرم می تواند خشکی سطح پوست را تشدید کند و باعث تحریکات پوستی گردد.
  • زمان استحمام را کوتاه کنید؛ سعی کنید بیش از 10 دقیقه در حمام نمانید و پس از استحمام از لوسیون های بدن برای حفظ رطوبت پوست بهره ببرید.
  • جلوگیری از تماس ادرار و مدفوع با پوست؛ از تماس ادرار یا مدفوع با موضع پسوریازیس جلوگیری به عمل آورید زیرا موجب التهاب و عود می گردد.
  • عدم استفاده از صابون و شامپوهای دارای دئودورانت و آنتی باکتریال؛ این محصولات باعث تشدید علائم پسوریازیس می شوند.

توجه داشته باشید که روش درمان پسوریازیس در هر نقطه از بدن متفاوت است. بنابراین هیچگاه خودسرانه و بدون مشورت پزشک از روش های درمانی استفاده نکنید.

سخن پایانی

اگرچه پسوریازیس معکوس درمان قطعی ندارد، اما می توان با راهکارهای درمانی یاد شده آن را کنترل کرد. استرس و اضطراب باعث تشدید علائم می گردد، بنابراین سعی کنید استرس را از خود دور کنید. در صورتی که اطلاعات تکمیلی یا مفیدتری را در زمینه درمان این بیماری دارید، لطفا آن را با ما و دیگر همراهان وبلاگ افراگرافیک به اشتراک بگذارید.

منبع: مجله انگیزه

به "پسوریازیس معکوس چیست و چگونه درمان می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پسوریازیس معکوس چیست و چگونه درمان می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید