میوه هایی برای از ما بهتران!

به گزارش وبلاگ افراگرافیک، همه ما وقتی قیمت کالایی گران است، با بیان ضرب المثلی مبنی بر این که مگر نوبرش را آورده ای، اعتراض مان را بیان می کنیم و گزارش امروز ما دقیقا در خصوص نوبری نوبرانه های فصل بهار است که با قیمت های بسیار گران فروخته می گردد.

میوه هایی برای از ما بهتران!

فصل بهار، فصل میوه هایی است که در طول سال امکان نگهداری و عرضه آن وجود ندارد. میوه هایی مانند سیب، پرتقال، نارنگی در همه فواصل در بازارها یافت می گردد و از بازار نوبرانه خارج شده اند. اما ظاهرا میوه هایی مانند گوجه سبز، گیلاس و زردآلو، امکان ذخیره سازی و انبار در سردخانه ها ندارند.

به همین دلیل در بازار با قیمت های بالا عرضه می گردد. روزنامه جام جم گزارشی تهیه نموده که میوه های نوبرانه که با نرخ بسیار بالا به دست مردم می رسد، با چه مبلغی از کشاورز خریداری شده است.

آنالیز ها نشان می دهد اختلاف بیش از 100 هزار تومانی از باغ تا قیمت مصرف نماینده وجود دارد که ناشی از نبود نظارت و کمبود کالا در یک زمان خاص است.

نیمه فروردین زمان ورود میوه های بهاری به بازار است اما به دلیل این که هنوز این میوه ها به صورت گسترده چیده نشده، با قیمت بالایی در بازار به فروش می رسد. نکته قابل توجه اینجاست که قیمت میوه ای که از کشاورز خریداری می گردد، فرقی ندارد در زمان نوبرانه باشد یا پس از آن، مبلغ قیمتی یکسانی به باغدار داده می گردد.

بعضی صاحبان سرمایه که به بازار میوه هم ورود نموده اند، قبل از چیدن میوه ها کل باغ را از باغدار خریداری می نمایند و بخشی از آن را در نیمه فروردین راهی بازار می نمایند و عرضه را به صورت قطره چکانی ادامه می دهند تا قیمت محصول افزایش یابد.

زمانی که گوجه سبز وارد بازار شد، با قیمت 80 هزار تومان به دست مصرف نماینده می رسید، اما اکنون به 180 هزار تومان افزایش یافته است. این در حالی است که فعالان بازار میوه می گویند مردم اگر یک هفته تا 10 روز صبر نمایند، قیمت میوه در بازار کاهش خواهد یافت و فصل نوبرانه به سرانجام می رسد.

قیمت مصوب میوه

اتحادیه میوه و سبزی قیمت انواع میوه را به شرح زیر اعلام نموده است. هر کیلو پرتقال توسرخ شمال 10 تا 15 هزار تومان، هر کیلو پرتقال تامسون شمال 11 تا 15 هزار تومان، پرتقال توسرخ جنوب 12 تا 16 هزار تومان، پرتقال رسمی جنوب 8000 تا 12 هزار تومان، خیار رسمی 7000 تا 10 هزار تومان، خیار گلخانه 6000 تا 8000 تومان، سیب زرد دماوند 12 تا 16 هزار تومان، سیب قرمز مراغه 9000 تا 14 هزار تومان، کیوی 15 تا 22 هزار تومان و لیموشیرین 10 تا 12 هزار و 500 تومان است. هر کیلو توت فرنگی جیرفت با نرخ 15 تا 20 هزار تومان، توت فرنگی گلخانه 35 تا 50 هزار تومان، گریپ فروت توسرخ 8000 تا 12 هزار تومان، گریپ فروت سفید 4000 تا 6000 تومان، ملون 7000 تا 12 هزار تومان، موز 27 تا 31 هزار تومان، نارنگی تخم پاکستانی 16 تا 25 هزار تومان، هندوانه خطی 3000 تا 5500 تومان و هندوانه محبوبی 3500تا 6000 تومان در میدان مرکزی و با احتساب حداکثر 35 درصد سود در خرده فروشی عرضه می گردد.

زیان فراورینماینده و مصرف نماینده

آنالیز قیمت های میوه و سبزیجات طی هفته های اخیر، حاکی از گرانی افسارگسیخته و نبود نظارت مسؤولان روی بازار است. در چنین وضعیتی، مصرف نمایندگان مجبور به خرید محصولات گران هستند. اما علاوه بر مصرف نماینده، فراوری نماینده و باغدار نیز بازنده این میدان هستند.

محصولات باغی و زراعی کشاورزان و باغداران با قیمتی ناچیز به واسطه ها فروخته می گردد. اما یکباره با چندین برابر قیمت به دست مصرف نماینده می رسد. این در حالی است که بازارهای میوه و تره بار طراحی شده اند، برای این که کالا به صورت مستقیم به دست مصرف نماینده برسد که ظاهرا این بازارها به هدف اصلی خودشان نرسیده اند. متاسفانه سود اصلی در فرایند توزیع میوه نصیب دلالان و واسطه ها می گردد و تا الان هیچ برنامه مشخصی برای کوتاه کردن دست دلالان اجرا نشده است.

واسطه ها عامل گرانی هستند

بعضی کارشناسان افزایش دستمزد حق العمل کاران را عامل گرانی میوه تلقی می نمایند، اما آن طور که فعالان این صنف شرح می دهند، پای دلالان در گرانی دخیل است و آنها نقشی در این میان ندارند. به طوری که بارها اعلام نموده اند افزایش قیمت محصولات کشاورزی را نباید به حساب حق العمل کاران نوشت.

حق العمل کاران زحمات زیادی برای رساندن محصول به دست مصرف نماینده می کشند و فقدان آنها نظام توزیع را مختل می نماید. برای رساندن قیمت میوه به تراز واقعی، واسطه های غیرضرور باید حذف شوند، اما واسطه های عامل و اصلی می توانند موجب ایجاد ارزش افزوده شوند.

هشدار به مسؤولان برای برنامه ریزی صادرات

بعضی کشاورزان محصول خود را به دلالان نمی فروشند و قصد دارند خودشان محصول را راهی بازار میوه و تره بار نمایند اما ظاهرا نرخ های بخش حمل ونقل افزایش یافته که این کار برای او صرفه مالی ندارد.

مصطفی دارایی نژاد، رئیس اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی میوه و تره بار در واکنش به افزایش چشمگیر کرایه حمل ونقل اعلام کرد: هم اکنون به ازای حمل هر کیلو هندوانه و فرنگی جات از جیرفت، چابهار و دزفول 1200 تا 1300 تومان کرایه دریافت می گردد که اگر وزارت راه و شهرسازی و دولت کاری نکند، کشاورزان نابود می شوند. به عنوان مثال هر کیلو هندوانه با نرخ 2000 تومان در میدان مرکزی عرضه می گردد، در حالی که کشاورز برای حمل هر کیلو هندوانه 1300 تومان کرایه پرداخته که این امر فاجعه ای بیش نیست.

وی درباره میوه های نوبرانه نیز گفت: نوبرانه های فروردین و اردیبهشت تمام شد و باید منتظر نوبرانه های خرداد بمانیم که محصولاتی مانند هلو و شلیل است. از دهم خرداد هلو و شلیل نوبرانه در میدان عرضه می گردد که در هفته نخست مقداری قیمت بالاست اما پس از گذشت چند روز مجدد قیمت کاهش می یابد. دارایی نژاد با اشاره به این که کمبودی در عرضه محصولات باغی نداریم، اعلام کرد: سال جاری محصولات کشاورزی دو سه برابر سال قبل کشت شده است که از الان برای صادرات آن باید برنامه ریزی کرد، در غیر این صورت مسائل سال قبل تکرار می گردد.

عامل گرانی میوه؛ 40 درصد از واسطه های میدان مرکزی

اسدا... کارگر، رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران نیز درباره افزایش قیمت غیرمنطقی محصولات و گران فروختن آن به مصرف نماینده اینگونه شرح داد: ما براساس دستورالعمل و قوانین اتحادیه افزایش 35 درصدی را بر میوه خریداری شده از میدان مرکزی میوه و تره بار اعمال می کنیم که پس از اعمال ضایعات نهایتا حدود 10 درصد سود نصیب فروشنده می گردد. بنابراین ما در سطح شهر افزایش قیمت غیرمنطقی نداریم.

وی ادامه داد: جریان اصلی افزایش قیمت در میدان مرکزی میوه و تره بار اعمال می گردد. مشکل اصلی اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران، 40 درصد از دلالان و واسطه های کلان میوه است که محصول را بدون فاکتور و به صورت گران تر از میزان واقعی به فروشنده های سطح شهر می فروشند. مغازه دار سطح شهر نیز مجبور است میوه را به قیمت بالایی بفروشد تا به سود منطقی برسد.

بر روی جدول زیر کلیک کنید.

گروه اقتصاد روزنامه وبلاگ افراگرافیک

منبع: جام جم آنلاین

به "میوه هایی برای از ما بهتران!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "میوه هایی برای از ما بهتران!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید