توضیح مصائب کرونایی کارگران قمی در نشست با استاندار

به گزارش وبلاگ افراگرافیک، استاندار قم روز پنجشنبه 4 اردیبهشت 99 نشستی با تشکل های کارگری برگزار کرد تا ابعاد موضوع و راهکارهای مقابله با تبعات شیوع کرونا برکار و زندگی کارگران را با آن به گفت وگو بنشیند.

توضیح مصائب کرونایی کارگران قمی در نشست با استاندار

به گزارش وبلاگ افراگرافیک آنلاین به نقل از ایرنا، کارگران به ویژه کارگران فصلی و ساختمانی سال هاست به دلایل مختلف ساختاری و اثرات تحریم های یک جانبه آمریکا بر اقتصاد کشور، با مصائبی دست و پنجه نرم می نمایند اما شرایط و رکود ناشی از شیوع کرونا، این مصائب را دو چندان نموده است.

از شروع بحران کرونا، کارشناسان بسیاری نسبت به تبعات مالی و اجتماعی این کرونا در کسب و کارهای کوچک، بازار اشتغال و اقشار آسیب پذیر و کمتر برخوردار هشدار داده اند، همزمان دولت نیز تصمیمات مختلفی در مورد مقابله با این تبعات و نیز مساعدت به این اقشار اتخاذ نموده است.

استاندار قم با اشاره به این که شرایط کرونایی قم آرام نشده و احتمال بحرانی شدن شرایط قم در ابتلا به این ویروس همچنان پابرجا است، تاکید نمود: چرخ فراوری و اقتصاد استان نباید در شرایط کرونا متوقف گردد و همزمان در مقابله کرونا باید فراوری و اقتصاد نیز به جلو برود.

بهرام سرمست اظهارکرد: برای حفظ تاب آوری مالی استان قم باید درکنار توجه به سلامت مردم و کارگران از رونق فراوری و جهش در فضای کسب وکار حمایت گردد.

وی گفت: در رزمایش یاری مومنانه باید فکری اساسی به کارگران و خانواده هایی گردد که زیر پوشش هیچ نهادی نیستند اما با انبوهی از مسائل معیشتی دست وپنجه نرم می نمایند.

سرمست افزود: بعضی از خانواده های آسیب دیده به دلیل نجابتی که دارند به شدت در گرفتاری و سختی هستند و باید نهادهای خیریه و تشکل های کارگری به سراغ آن ها بروند.

استاندار قم بیان نمود: کارگران قشری هستند که باید صدایشان شنیده گردد و قابلیت تشکل های کارگری قم بسیار بیشتر از چیزی است که تا به امروز از آن ها مشاهده شده است.

وی اضافه نمود: تعاملات تشکل های کارگری قم تا به امروز نتوانسته است از ظرفیت های استان برای بهبود شرایط جامعه کارگری استفاده کند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری قم نیز در این نشست گفت: طبق آخرین مصوبات استانی کارگران فصلی و ساختمانی قم ساماندهی خواهند شد و شرایط کنونی فعالیت آن ها بهبود خواهد یافت.

بیژن سلیمانپور در نشست استاندار با تشکل های کارگری افزود: ساماندهی کارگران فصلی یکی از اولویت های مهم قم از ابتدای شیوع ویروس کرونا بوده است.

وی ادامه داد: متوسط درآمد معیشتی کارگران و افراد روزمزد با شیوع کرونا نسبت به قبل از آن تحت تاثیر قرارگرفته است.

سلیمانپور بیان نمود: زیرساخت اصلی توسعه پایدار و تداوم فراوری کشور طبقه کارگر است و ضروری است تا به دغدغه های به حق آن ها توجه گردد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری قم اظهار کرد: باید تمام پروتکل های مصوب وزارت کار و رفاه اجتماعی و وزارت بهداشت در مساله فعالیت محیط های کارگری در قم اجرایی گردد.

وی توضیح داد:کرونا اقتصاد و فراوری را کشور را می توانست به صورت جدی مورد تهدید قرار دهد که با همت طبقه کارگر و رعایت پروتکل های مصوب از توقف چرخ فراوری در قم جلوگیری شد.

بیمه بیکاری کارگران محقق نشده است

رئیس مجمع نمایندگان کارگران قم نیز در ادامه بیان نمود: بیمه های بیکاری کارگران قمی به رغم تمام مسائلی که براثر کرونا ایجادشده هنوز محقق نشده است.

علی الهی پور افزود: حتی افرادی که برای دریافت بیمه بیکاری در سامانه پذیرفته شده و اطلاعات آن ها مورد تایید قرارگرفته اطلاعی از چگونگی و زمان پرداخت بیمه بیکاری خود ندارند.

وی گفت: دراین بین افرادی که در کارگاه های سخت و زیان آور مشغول فعالیت هستند دریافت بیمه بیکاری نباید لطمه ای به موعد بازنشستگی آن ها بزند.

وی همچنین بیان نمود: بخش حمل ونقل عمومی قم باوجوداینکه خسارت های زیادی از کرونا دیده اما بیمه بیکاری به آن ها تعلق نگرفته است.

کرونا کمر کارگران فصلی قم را خم کرد

رئیس انجمن کارگران ساختمانی قم نیز در ادامه اظهار کرد: از زمان شیوع کرونا در قم کمر کارگران ساختمانی قم خم شد و عملا کسب وکار خود را از دست دادند.

عباس شیری افزود: به عنوان رئیس انجمن کارگران ساختمانی قم از ابتدای فصل زمستان برای دریافت وام های قرض الحسنه ویژه کارگران ساختمانی خواهان تشکیل جلسه ای با حضور استاندار بودم که مشاوران استاندار در نهایت زمانی برای این مساله مشخص نکردند.

وی اضافه نمود: بسیاری از کارگران فصلی قم امروز نیازمند 10 هزار تومان هستند و شرایط سختی را پشت سر می گذارند.

وی مطرح کرد: برای پرداخت وام قرض الحسنه به کارگران ساختمانی هیچ اعتباری به به رغم مسائل معیشتی ایجادشده در اثر کرونا در نظر گرفته نشده است.

شیری گفت: تنها 10 هزار ماسک بهداشتی به کارگران ساختمانی قم تعلق گرفت و آن هم در بین کارگران مشغول در معادن و پروژه های عمرانی توزیع شد.

وی بیان نمود: کارگزاری ها امروز به حیات خلوت تامین اجتماعی تبدیل شدند و در شرایطی که به دلیل کرونا کارگران ساختمانی خانه نشین شدند، بیمه آن ها را به بهانه عدم حضور در محل کار متوقف می نمایند.

شانه خالی کردن شهرداری قم از ساماندهی کارگران فصلی

رئیس انجمن کارگران ساختمانی قم افزود: باوجوداینکه مصوبه ساماندهی کارگران ساختمانی از سال 92 مصوب شده اما شهرداری قم همچنان از عمل به این مصوبه استانداری و شورای شهر شانه خالی می نماید.

شیری اظهار کرد: درصورتی که زمینی در حدود هزار و 500 متر به کارگران ساختمانی اختصاص یابد تمام اقدامات لازم برای ساماندهی، بهداشت و مهارت آموزی در داخل آن انجام می گیرد.

وی اضافه نمود: شهرداری قم امروز مدعی این است که کارگران ساختمانی باید دریکی از ساختمان ها مستقر گردد و اداره کل کار و رفاه اجتماعی نیز هرماه اجاره آن را بدهد.

شیری بیان نمود: نیمی از جمعیت استان قم را خانواده های کارگری تشکیل می دهد و شایسته نیست چنین برخوردهایی با آن ها انجام گردد.

وی گفت: 7 هزار بسته حمایتی تهیه و در بین خانواده های کارگری استان قم توزیع خواهد شد.

رئیس نمایندگان انجمن کارگری حرف قم نیز در بخش دیگری از این نشست، مطرح کرد: دولت 5 هزار میلیارد تومان یاری معیشتی به جامعه کارگری اختصاص داده اما رقمی از اعتبار به کارگرانی که عضو صندوق بیمه بیکاری نیستند تعلق نمی گیرد.

اکبر شوکت بیان نمود: در شرایط کنونی تمام کارگران کشور و استان از مسائل معیشتی در رنج هستند و شایسته است که بخشی از این اعتبار 5 هزار میلیارد تومانی به کارگرانی تعلق بگیرد که سهمی در صندوق بیکاری ندارند.

وی گفت: 430 انجمن کارگری در سطح کشور فعال است و برای اینکه کارگران به حقوق قانونی خود برسند باید کارهای لازم در رابطه با فرهنگ سازی در تمام استان ها و شهرستان ها نهادینه گردد.

شوکت اظهار کرد: سال 98، 5 هزار تن از کارگرانی قم دوره های ایمنی و مهارت حوادث کار را به صورت رایگان گذرانده اند.

منبع: همشهری آنلاین

به "توضیح مصائب کرونایی کارگران قمی در نشست با استاندار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توضیح مصائب کرونایی کارگران قمی در نشست با استاندار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید