سهیل رحیمی : حضور مستندسازان در عرصه روانشناسی کم رنگ تر از حوزه های دیگر است

به گزارش وبلاگ افراگرافیک، تهران (پانا) - عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاکید بر اینکه رسالت سینمای مستند آگاهی بخشی و توجه دادن مردم و مسئولان به زوایای پنهان مسائل و مشکلاتی است که در جوامع وجود دارد،بیان نمود که ارتباط مستندسازان با حوزه روان اندک بوده است.

سهیل رحیمی : حضور مستندسازان در عرصه روانشناسی کم رنگ تر از حوزه های دیگر است

سهیل رحیمی دارای دکترای تخصصی روانشناسی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره اهمیت و جایگاه سینمای مستند و جشنواره سینماحقیقت، گفت: سینمای مستند یک نگاه واقع گرایانه و رئال به مسائل زندگی دارد و وقتی از مسائل زندگی حرف می زنیم، همه چیزهایی که مربوط به این کره خاکی است را در برمی گیرد؛ اعم از مسائل زیست محیطی، آب و هوا، مسائل جغرافیایی، سیاسی، اجتماعی و... که برای مردم در حال وقوع است.

رحیمی ادامه داد: سینمای مستند در عین اینکه نگاهی رئال به مسائل دارد، آن را با چاشنی خلاقیت همراه می کند و می تواند حقایق را زیباتر و عینی تر بیان کند. این نوع پرداخت سینمایی، برخلاف نگاه رایج بین سینماسازان تجاری است که مسائل را با استفاده از ترفندهای سینمایی و تنها برای جذب مخاطب مطرح می کنند.

این روان شناس و مدرس دانشگاه با تاکید بر اینکه رسالت سینمای مستند، آگاهی بخشی و توجه دادن عموم مردم و مسئولان مربوطه به زوایای پنهان مسائل و مشکلاتی است که در جوامع وجود دارد، گفت: این کارها در حوزه های مختلف از جمله مسائل سیاسی و علوم زیستی و محیطی تا الان به خوبی اجرا شده اما به عقیده من در حوزه مسائل جامعه شناسی و روان شناسی در کشورمان کم تر پرداخته شده است و ارتباط مستندسازان با حوزه روان اندک است.

رحیمی ادامه داد: علت این امر شاید در وهله اول، تا حدودی به ما روان شناسان برگردد که از این موضوع استقبال نکرده ایم. از سوی دیگر، این ارتباط باید ارتباطی تخصصی باشد. از این منظر، با اینکه کارهایی که تا به امروز در این حوزه اجرا شده خوب هستند اما تعدادشان خیلی کم است. این در حالی ا ست که بحث روان یکی از مسائل ریشه دار در ایران است که تمایل به آن کم بوده و چالش های فراوانی هم در آن داریم.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران یادآور شد: حوزه سلامت روان بستر مناسبی برای مستندسازان شجاع و آگاه است که با ارتباط با متخصصان این حوزه و آشنایی با زبان تخصصی اش، بتوانند واقعیت ها و چالش های شدیدی که در این حوزه داریم را عیان، مردم را آگاه و مسئولان امر را متوجه بسیاری از خطرات کنند.

رحیمی گفت: یکی از خطرها در حوزه سلامت روان این است که جامعه ایران نسبت به جمعیتش، دارای تعداد بسیار بالایی از افراد مبتلا به بیماری های اختلال روان است که این تعداد بسیار بیشتر از حدود استاندارد روان شناسی و روان پزشکی است.

منبع: خبرگزاری پانا

به "سهیل رحیمی : حضور مستندسازان در عرصه روانشناسی کم رنگ تر از حوزه های دیگر است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سهیل رحیمی : حضور مستندسازان در عرصه روانشناسی کم رنگ تر از حوزه های دیگر است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید