سازمان جهانی WIPO نظامی برای ثبت اختراعات

به گزارش وبلاگ افراگرافیک، سازمان جهانی مالکیت معنوی WIPO ، یکی از نظامهای اطلاعات علوم و تکنولوژی است که در توسعه دستیابی به اطلاعات تکنولوژی (اطلاعات تکنولوژی موجود در پروانه های نوآوری -پتنتها) و آموزشهای لازم در خصوص شیوه های بازیابی و اشاعه اطلاعات تکنولوژیکی به کشورهای در حال توسعه یاری می نماید. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید.

سازمان جهانی WIPO نظامی برای ثبت اختراعات

برنامه ویپو برای اشاعه اطلاعات اختراعات ثبت شده از سال 1975 شروع گشت . هدف اصلی این برنامه ارائه خدمات اطلاعاتی رایگان در زمینه اختراعات ثبت شده دنیای به موسسات و سازمانهای استفاده نماینده در کشورهای در حال توسعه است که بر اساس موافقتنامه منعقده بین دفتر امور بین المللی ویپو و دفاتر ثبت مالکیتهای صنعتی در کشورهای صنعتی اجرا شده است (1988) .

ویپو علاوه بر تهیه گزارش های تحقیق ، جستجوی کامپیوتری در انواع پایگاه های اطلاعاتی و تهیه نسخه های اختصاصی از اسناد پتنتها ، بر اساس درخواست متقاضیان ، در باره اینکه آیا اختراع مورد تقاضای آنها هم حفاظت شده است یا خیر ، اطلاعات لازم را ارائه می دهد .

مرکز اسناد بین المللی اختراعات ثبت شده (INPADOC) که در سال 1972تاسیس شده خدمات ارجاعی لازم را در خصوص اطلاعات اختراعات ثبت شده ارائه می دهد . این مرکز دارای یک مخزن بزرگ از اسناد و مدارک اختراعات است و با ایجاد پایگاه اطلاعات کامپیوتری ، اطلاعات کتاب شناختی کلیه این اسناد و مدارک را که شامل عنوان اختراع ، نام مخترع ، موضوع و رده بندی ، تاریخ ثبت و … قابل بازیابی کرده است . بدیهی است که این اطلاعات با همکاری و مشارکت دفاتر یا اداره های ثبت اختراعات کشورهای عضو گرداوری شده است بطوری که در حال حاضر اطلاعات کتاب شناختی اختراعات ثبت شده در بیش از 50 کشور دنیا در این مرکز ذخیره شده است .

مرکز بین الکللی اسناد اختراعات ، بیشتر به سازمانهای دولتی کشور های عضو ، خدمات اطلاعاتی ارائه می دهد البته اشخاص ، محققین غیر وابسته به سازمانهای دولتی هم می توانند به وسیله معری دفاتر ثبت اختراعات کشورشان از این خدمات اطلاعاتی استفاده نمایند . این مرکز آمار گیری پاسخ گویی به هر نوع پرسش در خصوص اختراعات ثبت شده (از جمله معین اینکه یک اختراع در چه کشورهایی ثبت شده و یا اینکه چه اختراعاتی مشابه هستند) را دارد .

علاوه بر این سازمان دنیای مالکیت معنوی همیشه آمادگی خود را برای برگزاری دوره های آموزش استفاده از اطلاعات تکنولوژی (اختراعات ثبت شده) اعلام کرده و هرساله تعدادی از این دوره ها را در سطوح ملی و بیت المللی برگزار می نماید . این سازمان بعلاوه کشورهای عضو را در جهت سازماندهی اطلاعات اختراعات و ایجاد پایگاه های اطلاعاتی به وسیله ارائه کمک های کارشناسی و تجهیزاتی ، کمک میکند .

منبع: الی گشت

به "سازمان جهانی WIPO نظامی برای ثبت اختراعات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سازمان جهانی WIPO نظامی برای ثبت اختراعات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید