تفاوت خدمات VIP و CIP در فرودگاه
به گزارش وبلاگ افراگرافیک، تفاوت خدمات VIP و CIP پروازی در چیست؟
احتمالا شما هم تا به حال بارها با کلمه VIP رو به رو شده اید و حتما با معنی و کاربرد این کلمه در جاهای مختلف آشنایی دارید. اما آیا دقیقا می دانید که خدمات VIP در فرودگاه به چه نوع خدماتی اطلاق می گردد؟ آیا با کاربرد آن در فرودگاه و تفاوت آن با کلمه کمتر شنیده شده CIP آشنا هستید؟ در این مقاله با خبرنگاران همراه باشید تا با تفاوت خدمات VIP و CIP در فرودگاه آشنا شوید.
اگر شما جزو آن دسته از افرادی هستید که زیاد سفر می کنند، ممکن است بارها با مشکل تاخیر بعضی پروازها روبرو شده باشید و مدت زمان زیادی را در فرودگاه منتظر مانده باشید؛ و یا پس از فرود هواپیما در فرودگاه مورد نظر، مدتی را در انتظار استقبال خانواده گذرانده باشید. به همین دلیل، با وجود شلوغی و ازدحام فرودگاه، ترجیح می دهید مدت زمان انتظارتان را در آرامش و تحت شرایط و خدمات اختصاصی تر و در مکانی راحت تر سپری کنید. شرکت های مختلف فرودگاهی در پی رضایت خاطر مسافران ویژه خود، خدمات مختلفی را در قالب سرویس تشریفات فرودگاهی ارائه می دهند که در ادامه به آشنایی با آن ها می پردازیم.
خدمات VIP فرودگاه
کلمه VIP مخفف عبارت Very Important Person است. این اصطلاح برای افراد با صندلی خاص اجتماعی از نظر سیاسی و یا هنری استفاده می شود؛ مانند روسای جمهور، سفیران و دیپلمات ها، وزیران، مدیران دولتی، شخصیت های هنری و سیاسی، کارگزاران و مدیران کشوری و لشکری. خدمات VIP فرودگاهی در واقع با تامین امنیت خصوصی بسیار بالایی همراه است چرا که این افراد دارای پست و شغل های حساس هستند و می توان گفت مهم ترین تفاوت خدمات VIP و CIP همین موضوع امنیت بالا باشد. به گونه ای که در تمام مراحل ارائه خدمات قبل از پرواز، امنیت این افراد توسط محافظان شخصی، دوربین های حفاظتی و سایر ملاحظات امنیتی تامین خواهد شد. گفتنی است که تمامی هزینه های خدمات VIP توسط سازمان ها و شرکت های مربوطه پرداخت می شود.
در فرودگاه، کارکنانی که مسئولیت ارائه این خدمات را بر عهده دارند، تمامی امور مربوط به دریافت کارت پرواز مسافر، حمل بار و چمدان ها، پذیرایی در سالن اختصاصی و پذیرایی در هتل فرودگاه به همراه یک دسته گل به عنوان خیر مقدم و… را بر عهده دارند. از دیگر خدماتی که به افراد VIP ارائه می شود می توان به عبور دادن شخص از گیت حراست از طریق افراد مسئول اشاره نمود؛ در حالی که پس از عبور از گیت حراست سایر خدمه VIP با خوردنی های متنوع، برای پذیرایی در انتظار هستند. در نهایت نیز ترانسفر آن ها تا پلکان پرواز با وسیله نقلیه اختصاصی صورت می گیرد. در تمامی این مراحل، فرد VIP با آسودگی خیال می تواند به استراحت و یا برنامه های شخصی خود بپردازد. در نهایت باید به این موضوع نیز اشاره نمود که استفاده از خدمات VIP برای عموم مسافران به دلایل امنیتی، امکان پذیر نیست.
خدمات VIP رستوران فرودگاه
در فرودگاه ها، رستوران های مدرن و مجللی با بهترین خدمات و امکانات رفاهی برای مسافران VIP وجود دارد که از افراد با انواع غذاهای متنوع و وسوسه برانگیز، با کیفیت بالا پذیرایی می شود. کلیه میزهای این رستوران دارای تزییناتی منحصر به فرد به همراه گل های زیبا و… می باشد و خدمه رستوران با نهایت ادب و احترام، حضور مهمانان عالی قدر خود را خیر مقدم می گویند.
خدمات CIP فرودگاه
کلمه CIP مخفف کلمات Commercial Important Person (شخص تجاری مهم) است و به افرادی که از نظر تجاری، مهم و سرشناس هستند مانند مدیران و روسای شرکت های عظیم و کارخانه دارها، تجار، ورزشکاران و … اطلاق می شود. البته خوب است بدانید که استفاده از خدمات CIP برای عموم آزاد است و این الزام وجود ندارد که شما حتما شخصیت تجاری مهم و قوی باشید تا بتوانید این خدمات را دریافت کنید، بلکه می توانید با پرداخت هزینه این خدمات، تبدیل به یک شخص CIP شوید. این خدمات شامل امکانات و خدمات رفاهی بخصوصی مثل دریافت کارت پرواز، بازرسی اختصاصی، پذیرایی در سالن، تحویل جامه دان، ترنسفر تا پای پلکان پرواز و… است که باعث می شود شما در تمامی مراحل قبل از سوار شدن به هواپیمایتان، احساس آرامش و آسودگی خیال داشته باشید.
خدمات CIP فرودگاه بین المللی امام خمینی:
صندلی تشریفات اختصاصی (CIP) فرودگاه بین المللی امام خمینی در مساحتی با 7000 متر مربع زیربنا و 8000 متر مربع بنا در سه طبقه برای استفاده مسافران ایجاد شده است. تشریفات تجاری فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره)، امکانات و خدمات ویژه ای را فراهم نموده است تا مسافران خروجی و ورودی که تمایل دارند قبل از پرواز در فضایی آرام و با آسودگی خیال بگذرانند، از سالن تشریفات و امکانات موجود در آن استفاده کنند و در وقت با ارزششان صرفه جویی کنند.
مسافرانی که از این خدمات استفاده می کنند، تجربه روش های معمول مراحل قبل از پرواز همچون ایستادن در صف طولانی برای پذیرش، انتظار برای بار و چمدان و دریافت کارت پرواز را تجربه نمی کنند و تمامی این مراحل توسط پرسنل این بخش انجام خواهد شد. در این زمان، افراد می توانند به استراحت بپردازند و از فروشگاه های ارائه محصولاتی چون پسته، چرم، خاویار و… دیدن بفرمایند و از نوشیدنی های رایگان کافه لذت ببرند. در این سالن اینترنت رایگان نیز برای مسافران فراهم است. همچنین سوییت های مجهزی نیز برای اقامت های کوتاه مدت مسافران در نظر گرفته شده است.
از دیگر امکانات صندلی تشریفات اختصاصی فرودگاه امام خمینی می توان به موارد زیر اشاره نمود:
- انتقال مسافران از طریق خودروهای اختصاصی از سالن تشریفات تا پای پلکان هواپیما و بالعکس (ترانسفر توسط ولوو، ون مکسوس و یا تویوتا کمری)
- سالن پذیرایی باشکوه در دو طبقه
- اخذ ویزای فرودگاهی توسط مسئولین مربوط CIP با هماهنگی قبلی
- گیت های ویژه گمرک، سپاه، پلیس و پذیرش بار
- سالن دیدار های خصوصی و کنفرانس برای مذاکرات تجاری
- امکان استفاده از میز اردو برای استقبال کنندگان و مسافران
- باجه بانک اختصاصی جهت انجام امور بانکی
- اتاق مخصوص کامپیوتر و اینترنت
- پارکینگ مسقف و اختصاصی
- پرداخت عوارض خروج از کشور
- امکان خدمات دهی برای همراه داشتن حیوان زنده
- امکان خدمات دهی به افراد کهن سال و ناتوان جسمی
زهرا بینازاده
منبع: فلای تودی