به تماشای آب های شیرین

به گزارش وبلاگ افراگرافیک، شمال ایران را همه به دریا و جنگلش می شناسند و تابستان که می گردد خیلی ها به عشق آب تنی راهی شهرهای شمالی می شوند اما خیلی هم در سفر به شمال، دلشان غیر از شنا و آب تنی جای خنک و دنجی می خواهد که از شرجی دریا دور باشد. اگر شما هم از این دسته افراد هستید باید یک روز را برای گشت و سرگرمی در کنار دریاچه ولشت بگذارید. در همان حاشیه سبز شمالی جایی محصور میان کوه ها، یکی از دریاچه های زیبای آب شیرین ایران واقع شده است.

به تماشای آب های شیرین

به دیدنی آب های شیرین

نویسنده: فاطمه شیخ علی زاده

ولشت، دریاچه همسایه با چالوس برای یک آخر هفته هوایی خنک دارد

شمال ایران را همه به دریا و جنگلش می شناسند و تابستان که می گردد خیلی ها به عشق آب تنی راهی شهرهای شمالی می شوند اما خیلی هم در سفر به شمال، دلشان غیر از شنا و آب تنی جای خنک و دنجی می خواهد که از شرجی دریا دور باشد. اگر شما هم از این دسته افراد هستید باید یک روز را برای گشت و تفریح در کنار دریاچه ولشت بگذارید. در همان حاشیه سبز شمالی جایی محصور میان کوه ها، یکی از دریاچه های زیبای آب شیرین ایران واقع شده است. دریاچه ای به عمق حدود 40 متر که در ساحلش برای همه مسافران یک روز تعطیل جا دارد. دریاچه ولشت در نزدیکی شهر مرزن آباد یا اگر دقیق تر بخواهید در شمال شرقی کلاردشت واقع شده است. هوای خنک، آب سرد شیرین و کوهستانی زیبا آنجا را تبدیل به منطقه ای مناسب برای یک آخر هفته نموده است.

آینه کوهستان

قبل و بعد از آنکه تیزی آفتاب از روی دریاچه رد شد، ولشت آینه ای می گردد برای کوه های اطراف. سکون آب این دریاچه شیرین، زیبایی کوهستان اطراف را زیباتر از همواره باز می تاباند.

اما بسیار حیف که سال های اخیر بی توجهی مسافران اینجا چهره دریاچه و طبیعت اطرافش را کمی زشت نموده

نکته

لطفا شنا نکنید

حتی اگر فصل تابستان هم به ولشت سفر می کنید، بدانید که دمای آب دریاچه حسابی سرد است. به همین دلیل اگر قصد شنا کردن دارید، ظهر، برترین زمان برای رفتن در آب دریاچه است؛ البته اگر شنا بلدید چون در اطراف آنجا ناجی غریقی وجود ندارد و احتمال خطر بسیار بالاست.

چطور برسیم؟

دربست تا دریاچه

اگر خودروی شخصی داشته باشید، می توانید یک روزه تا دریاچه ولشت بروید و برگردید

خودروی شخصی:

برای رفتن به دریاچه ولشت تنها یک راه دارید و آن هم همان جاده چالوس خودمان است. اگر ساکن غرب تهرانید، از کرج وارد جاده چالوس شوید و اگر هم از شرق مرکز می روید، می توانید از جاده لواسان و دیزین وارد جاده چالوس شوید. 25 کیلومتر مانده به شهر چالوس و دو کیلومتر بعد از مرزن آباد به یک دو راهی در سمت چپ جاده می رسید که به دریاچه می رود. حواستان باشد که این جاده خاکی ای که به دریاچه ولشت ختم می گردد بعد از پمپ بنزین مرزن آباد است و تابلوی به سمت دریاچه ولشت شما را هدایت می نماید. این جاده فرعی فقط تا هفت کیلومتر آسفالت شده و پنج کیلومتر بقیه خاکی است. بعد از چند دقیقه رانندگی در این جاده خاکی به یک سربالایی تند می رسید. این گردنه پیچ در پیچ با انبوه درختان کاج را پشت سر بگذارید، دیگر به دریاچه رسیده اید.

تاکسی یا اتوبوس:

اگر می خواهید با تاکسی یا اتوبوس راهی دریاچه ولشت شوید، باید به ترمینال غرب بروید و از آنجا با اتوبوس های کلاردشت یا چالوس راه بیفتید. قیمت بلیت اتوبوس هم 7 هزار تومان است. اگر سوار اتوبوس های چالوس شوید، باید سر دو راهی ولشت پیاده شوید و منتظر خودروهای عبوری شوید یا 12 کیلومتر جهت خاکی تا دریاچه را پیاده بروید. اگر هم سوار اتوبوس های کلاردشت می شوید، باید خود کلاردشت پیاده شوید و از آنجا برای دریاچه دربست بگیرید.

کجا بمانیم؟

خواب خیس دریاچه

اگر چه برای سفری یک روزه برنامه ریزی نموده اید اما می توانید شب را هم همین جا بمانید

برترین انتخاب برای اقامت، چادرهای مسافرتی است. شا می توانید در اطراف دریاچه و البته نه نزدیک آب چادر بزنید، سراشیبی دامنه کوه هم معمولا جای مناسبی برای چادر زدن نیست. پس بهتر است چادر خود را دور از دریاچه و در جایی هموار بزنید مثل دشت هموار اطراف دریاچه که درختان کمی دارد. فقط حواستان باشد که حتی در شب های تابستان هم هوای اطراف دریاچه بسیار خنک و حتی گاهی بارانی می گردد. پس لباس گرم همراه داشته باشید و چادرتان هم ضد آب باشد اما اگر ماندن در چادر را دوست ندارید، می توانید در مرزن آباد، کلاردشت یا حتی روستاهای نزدیک دریاچه مثل روستای لاهو یا روستای حسن کیف اتاقی برای اقامت بگیرید.

چطور بگردیم؟

یک روز با ولشت

دریاچه و ساحل آن به میزان کافی تفریح یک روز شما را فراهم می نمایند

قایقرانی:

به دریاچه که رسیدید، امکان قایق سواری هم برای شما هست. وقتی قایقران شما را به وسط دریاچه می برد، چند لحظه ای قایق را نگه می دارد و به شما فرصت می دهد تا از سکوت و خنکی وسط دریاچه لذت ببرید. در این دریاچه قایق پدالی هم اجاره داده می گردد می توانید با آن دریاچه را دور بزنید.

شنا:

مخصوصاً در گرمای هوا خیلی ها فقط به عشق شنا در آب خنک و شیرین دریاچه راهی آنجا می شوند. اما این دریاچه جزو منطقه ها آزاد شنا در استان مازندران نیست؛ حتی اگر علامت شنا ممنوع در اطراف دریاچه وجود نداشته باشد. اگر شنا بلد نیستید، اصلاً وارد آب نشوید چون ناجی غریقی نیست که نجاتتان دهد و تمام مسوولیت هم بر عهده خودتان است.

ماهیگیری:

خیلی از کسانی که دریاچه ولست را می شناسند به این سفر به چشم یک تور ماهیگیری نگاه می نمایند. دریاچه ولشت به خاطر داشتن ماهی های قزل آلا، اردک ماهی، زردپر و شاهکولی برای ماهیگیرها معروف است. پس اگر قصد ماهیگیری دارید، باید وسایل لازم را از قبل آماده کنید و زمانی که به دریاچه رسیدید، از کسانی که آنجا قایق اجاره می دهند، نوبت بگیرید. می توانید در کناره های آرام دریاچه هم قلاب را به آب بیندازید و منتظر شوید. حواستان باشد ماهیگیری در دریاچه فقط با قلاب ماهیگیری آزاد است و نمی توانید با تورماهی بگیرید.

اسب سواری:

معمولاً در اطراف دریاچه کسانی هستند که اگر دلتان بخواهد به شما اسب اجاره می دهند. اگر هوس سواری نموده باشید، در آنجا می توانید دلی از عزا در بیاورید. اسب ها سراشیبی ها و سربالایی های اطراف دریاچه را بهتر نشانتان می دهند؛ البته با همراهی صاحبانشان.

چه بخوریم؟

ماهی به شرط آتش!

تا چند کیلومتری دریاچه خبری از هیچ فروشگاهی نیست. مگر دستفروشانی که گاهی بساطشان را اطراف دریاچه می آورند. اگر همراه خود خوارکی نبرده اید برترین خوراک در اینجا ماهی تازه است و اگر ماهیگیری نموده اید، دیگر برای غذا نگرانی ندارید. چنانچه اهل به پا کردن آتش و خوارکی های کباب شده هم هستید، مطمئن باشید که خوردن انواع کباب در این هوا خیلی لذتبخش است فقط حواستان باشد در نقاطی که قبلاً آتش روشن شده، بساط پخت و پز را راه بیندازید و حتما آتش را خاموش کنید .

چه می بینیم؟

دریاچه همسایه دریا

دریاچه ولشت منظره زیبایی دارد که از ارتفاعات اطراف بیشتر به چشم می آید؛ مخصوصا وقتی تصویر کوه های اطراف را بازتاب می نماید.

طبیعت کوهستانی:

اگرچه کوه هایی که دریاچه را دربر گرفته اند، مثل کوه های مشرف به دریای خزر پر درخت نیستند اما کوه های زیبایی هستند که متناسب با هر فصل رستنی های خاص خود را دارند. اگر شب را کنار دریاچه ماندید، صبح خیلی زود راه بیفتید؛ قبل از بیرون آمدن آفتاب، هم در هوای تازه پیاده روی نموده و هم از مه صبحگاهی بالای دریاچه لذت بصری برده اید. حتی ممکن است پروانه ها یا حشرات زیبای دیگری را هم ببینید.

پرنده:

دریاچه ولشت زیستگاه مهمی برای پرندگان نیست اما شما در هر فصلی می توانید پرندگانی را در آنجا ببینید که معمولا خودشان هم مسافرند و برای برطرف خستگی و تشنگی آنجا مانده اند. پرندگانی که ممکن است در اطراف دریاچه ببینید بلدرچین، چنگر نوک سرخ، اردک سرسبز، خوتکای ابرو سفید، چنگر، آبچلیک تکزی، آبچلیک دودی ، زرد ژره تالابی و سسک دم پهن هستند. شکار این پرندگان ممنوع است. فقط می توانید آنها را دیدن کنید یا ازشان عکس بگیرید.

همراه ببرید

در کوله بار مسافران

حتی اگر شب را هم در ولشت نمی مانید، در این سفر به وسایلی احتیاج دارید که شاید در یک طبیعت گردی دیگر به کارتان نیاید

1- کیف یاری های اولیه

2- وسایل کامل کمپینگ

3- کوله سبک برای پیاده روی و کوهنوردی

4- هدلایت و چراغ قوه سفر

5- خرما و غذا به تعداد وعده های لازم

6- لاستیک زاپاس و تعمیرات اولیه خودرو

7- کیسه خواب سبک

8- زیر انداز

9- عینک آفتابی و کلاه آفتاب گیر

10- قمقمه

11- کرم ضد آفتاب

12- قایق بادی

13- حوله

14- لباس گرم

15- کیف کمری

16- کلمن آب

17- کفش لاستیکی سبک برای حرکت آسان در جهت آب

18- چادر ضد آب

19- وسایل تعمیر دوچرخه

نکات طلایی

باچراغ در دشت

اگر می خواهید شب را در چادر بمانید، به فکر چراغ باشید.

اگر قایق بادی دارید، همراه ببرید تا بابت قایقرانی در دریاچه هزینه ای نپردازید.

چمنزار و نیزارهای اطراف دریاچه به خاطر بی توجهی عده ای از مسافران آلوده و تخریب شده. اگر قصد روشن کردن آتش و پختن غذا را دارید، با خودتان منقل ببرید تا به طبیعت آسیبی نرسانید.

در سفر به ولشت هر خوراکی و وسیله ای را که لازم دارید، همراهتان ببرید؛ چون در اطراف دریاچه خبری از فروشنده نیست.

اطراف دریاچه سرویس بهداشتی وجود ندارد. وقت برنامه ریزی به این موضوع دقت کنید.

از قلم نیاندازید در این سفر کفش مناسب بپوشید.

بعلاوه مراقب باشید موقع بالا آمدن، خودروی شما در خاکی شیب تند منتهی به دریاچه گیر نکند.

تاکسی ها شما را فقط تا خاتمه جاده آسفالت می برند و باید نیم ساعت بقیه را پیاده بروید.

ممکن است محل پارک خودروها دور از محل اتراق تان باشد. پس، از سلامت قفل خودروی خود مطمئن شوید.

منبع: نشریه ایرانشناسی سرزمین من شماره 5

منبع: راسخون

به "به تماشای آب های شیرین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "به تماشای آب های شیرین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید