انتشار سنجاب های لهستانی روایت نویسندگان از اغتشاشات 98

به گزارش وبلاگ افراگرافیک، سنجاب های لهستانی روایت نویسندگان از اغتشاشات 98 روانه بازار شد

انتشار سنجاب های لهستانی روایت نویسندگان از اغتشاشات 98

به گزارش گروه فرهنگی وبلاگ افراگرافیک، سنجاب های لهستانی؛ روایت هایی از اغتشاشات 98 توسط انتشارات شهید کاظمی روانه بازار شد.

بر اساس این گزارش، این اثر روایت ها، از اغتشاشات آبان 98 است که از شهر های گوناگون و از قضا با زاویه های متفاوت و مکاشفه مبتنی بر واقعیت به نگارش درآمده است. هدف این روایت ها نه قضاوت و نه تحلیل، که توصیف آن چیزی است که بر مردم رفت و تجربه ای که در زندگی روزمره از سر گذراندند. دیگران که کارشان تحلیل است مبتنی بر این روایت ها که بر مردم رفته تحلیل نمایند اگر چه خواننده خود بهترین تحلیل گر است.

محمدعلی جعفری، گردآورنده این کتاب درباره آن نوشت: سنجاب های لهستانی حاصل روایت نویسندگانی است که شاهد آن خبر کذایی و حاشیه هایش بوده اند؛ خواه وسط خیابان، خواه گوشه خانه. دست تک تک شان را می بوسم که به من اعتماد کردند.

در این کتاب روایت هایی از سلمان کدیور، بهزاد دانشگر، شبنم غفاری حسینی، سیدعلی رضوی، محدثه صالحی وزیری، سلمان معرک نژاد، حمید محمدی محمدی، محمدصادق علیزاده، محمدرضا رهبری، سیده زهرا محمدی، نرگس نوری، مائده شیخیان، کوثر شریف نسب، زینب عطایی، میثم رشیدی مهرآبادی، زینب جلوانی، محدثه کریمی، وحید حسنی، ف. امامی، مهناز محمدیان، زهراسادات علوی، مرضیه احمدی و حامدعلی بیگی درج شده است.

این مجموعه در پی آن است که این حجم از همه آوارِ اطلاعات درفتنه 98 را بر ذهن ثبت کند؛ پیش از آن که در شلوغی خاطر ذهن روزگار، فراموش گردد.

امّا این حوادث را چگونه می توان نوشت؟ چه کسانی آن را روایت نمایند؟ تاریخ نگاران که بیشتر به حوادث رسمی با وجهه سیاسی آن نگاه می نمایند. آنچه بر سر مردم کوی و برزن رفته است، آن لحظه که روح و روان فردی در کوره واقعه ای گداخته شده است را چه کسی روایت می نماید؟

این دیگر کار تاریخ نگار نیست. روایت آن لحظه ای که کودکی در پیش دبستانی، زندانی محبوس شده و همه آرزویش آغوش مادری است که از او دور مانده... بیان واقعیّت به وسیله روایتِ جذاب و پر کشش و با مکاشفه مبتنی بر واقعیت، کار ادبیات است. روایت ها در این کتاب، با فاصله کمی از زمان وقوع حادثه آماده ارائه شده است. از حوادث چندان نگذشته که نویسنده به قول نباکف بخواهد بگوید حرف بزن حافظه.

گزیده متن:

من می خواهم یکی از آن ها باشم. یکی از همان هایی که ماشینش را خاموش نموده و ایستاده است وسط اتوبان.

یکی از همان هایی که لابه لای ماشین های به هم چسبیده توی خیابان می دود و تند تند فریاد می زند: خاموشش کن... خاموشش کن...

یکی از همان هایی که بست نشسته است کف اتوبان و راه رفت و آمد را بسته است. دلم می خواهد یکی از آن ها باشم. من هم می خواهم ماشینم را خاموش کنم...

کتاب سنجاب های لهستانی، روایت هایی از اغتشاشات 98 است که در قطع رقعی و 150 صفحه توسط انتشارات شهید کاظمی منتشر شد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "انتشار سنجاب های لهستانی روایت نویسندگان از اغتشاشات 98" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتشار سنجاب های لهستانی روایت نویسندگان از اغتشاشات 98"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید