3 میلیون خانوار یعنی نزدیک به 20 میلیون نفر دچار فقر مطلق هستند

به گزارش وبلاگ افراگرافیک، نماینده جغتای، جوین و سبزوار در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه 3 میلیون خانوار دچار فقر مطلق هستند، گفت: تعداد خانوار هایی که دارای توانمندی بالا هستند نیز در کشور زیاد داریم و ضریب جینی در کشور نشان می دهد با این اختلافی که ایجاد شده، عده ای واقعا توانمند هستند، به طوری که چندین میلیون کارت در ایران داریم که تراکنش اقتصادی آن ها بیش از یک و نیم میلیارد تومان است.

3 میلیون خانوار یعنی نزدیک به 20 میلیون نفر دچار فقر مطلق هستند

به گزارش ایلنا، بهروز محبی نجم آبادی نماینده مردم جغتای، جوین و سبزوار در مجلس شورای اسلامی در واکنش به خبر منتشره در روز های اخیر مبنی بر فروش مو به علت فقر، گفت: یکی از مباحثی را که در دوران نمایندگی ام به عنوان کلید واژه مطرح می کنم و اثرات منفی آن را در کشور می بینم و متاسفانه موضوعی که چهره نورانی و مشعشع نظام اسلامی را به صورت جدی مخدوش نموده فقر مطلق است.

وی ادامه داد: البته ما با فقر فرهنگی هم روبرو هستیم که به علت زیاده خواهی ایجاد شده است و ممکن است افراد برای رسیدن به زیاده خواهی هایشان تن به هر کاری بدهند، اما آنچه که برای من مهم است موضوع فقر مطلقی است که به وجود آمده است. در دهه اخیر به علت رشد اقتصادی صفر و در واقع فضای خاصی که در کشور به وجود آمد، متاسفانه با درصد قابل توجهی از فقر مطلق روبرو هستیم.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه شعار های مجلس و دولت مبارزه با فقر مطلق بوده است، گفت: به وسیله سامانه رفاه ایرانیان که در قانون بودجه نیز آمده است باید افراد شناسه خاص داشته باشند و تمام نهاد های حمایتی که در کشور هستند و در مبارزه با فقر مطلق کار می نمایند، باید به یک اتحاد در این زمینه برسند. ما باید بتوانیم رصد دقیقی از افرادی که در دهک های یک تا پنج هستند داشته باشیم و دریابیم چه شرایطی دارند و به این افراد یاری کنیم.

محبی با اشاره به حذف ارز 4200 تومانی گفت: قطعا آن چیزی که امروز به عنوان حذف ارز 4200 تومانی مطرح است، زمانی برای ما موضوعیت خواهد داشت که بتوانیم کارت تامین کالای اساسی که شامل 25 کالای اساسی مورد استفاده اکثریت خانواده ها است را طراحی نموده و به این خانوار ها یاری کنیم تا از حداقل ها برخوردار باشند. من معتقدم نهاد های انقلابی مانند ستاد اجرایی، بنیاد مستضعفان و کمیته امداد با تمام توان کار نموده اند، اما با توان بیشتر و همت مضاعف تری باید وارد میدان شوند.

وی ادامه داد: در کمیسیون های مختلف مجلس باید به وظیفه خود به درستی عمل کنیم و برنامه دقیقی برای حمایت از اقشار آسیب پذیر داشته باشیم. ایجاد اشتغال و سرمایه گذاری در این خصوص در لایحه دولت به خوبی دیده شده است. ایجاد اشتغال به ضعیف شدن فقر مطلق یاری می نماید، اما یاری های حمایتی نیز باید قطعا در دستور کار باشد.

این نماینده در پاسخ به این سوال که مستمری که از سوی نهاد های حمایتی؛ کمیته امداد و بهزیستی پرداخت می گردد، اما آنقدر در مقابل تورم کم است که هیچ یاریی به خانواده نمی گردد، آیا برنامه ای برای افزایش این مستمری ها و بهبود شرایط خانوار ها دارید؟ توضیح داد: معتقدم یاری کالایی می تواند به خانوار ها یاری کند. با حذف ارز 4200 تومانی بیش از 400 هزار میلیارد تومان به نفع دولت خواهد شد. من فکر می کنم این یک فرصتی است که مبلغ قابل توجهی از این پول را برای نیازمندان اختصاص دهیم، چراکه شاید در حال حاضر دولت حدود 30 درصد این مبلغ را برای یاری به اقشار آسیب پذیر و یاری عمومی بین مردم اختصاص می دهد. از همین رو معتقدم مجلس باید این مبلغ را افزایش دهد و فضایی ایجاد کند که افراد در تامین کالا های اساسی شان دچار مشکل نشوند.

محبی با بیان اینکه این موضوعات در حال حاضر در مجلس مطرح شده است، گفت: در حال حاضر کارت تامین کالا های اساسی را در دستور کار داریم. اگر این اتفاق نیفتد ادامه زندگی برای اقشار آسیب پذیر بسیار دشوارتر از این خواهد شد. معتقدم حال که ارز 4200 تومانی حذف می گردد، باید این را به صورت کارت تامین کالا به سبد خانوار تزریق کنیم. دولت برای این موضوع حدود تقریبی 160 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته است که من معتقدم باید به 300 هزار میلیارد تومان برساند تا مبلغ قابل توجهی شده و اثرات مستقیم و مثبتی در زندگی مردم داشته باشد.

وی ادامه داد: امیدواریم کارت های تامین کالا های اساسی در سال آینده توزیع گردد. نهاد های انقلابی نیز باید به صورت جدی تر و منسجم تر وارد شوند. بعضی از خانواده ها از چند نقطه حمایت می شوند و بعضی از خانواده ها از هیچ جا حمایت نمی شوند. همین سامانه رفاه ایرانیان که در وزارت رفاه طراحی شده است می تواند این موضوع را کنترل کند و همه اقشار آسیب پذیر کد داشته باشند. من معتقدم نمایندگان باید در شهرستان های حوزه انتخابیه خود ستاد مبارزه با فقر مطلق تشکیل دهند و تمام شهر را بین همه خیریه ها و نهاد های حمایتی تقسیم کنیم تا مبالغ و یاری ها براساس کد ملی به خانواده ها داده گردد تا همه خانواده های نیازمند از آن بهره مند شوند.

نماینده مردم جغتای، جوین و سبزوار در مجلس شورای اسلامی تاکید نمود: بحث اشتغال نیز بسیار مهم است و باید مباحثی که به فراوری داخل یاری می نماید را به صورت جدی پیگیری کنیم، چراکه این کار می تواند توانمندی خانواده ها را بالا ببرد. درست است که باید این یاری ها را انجام دهیم، اما آن چیزی که در نهایت مشکل ملت را حل می نماید، موضوع اشتغال، فراوری و صادرات است.

محبی در پاسخ به این سوال که آیا برآورد معینی از افرادی که دچار فقر مطلق هستند دارید؟ اظهار داشت: متاسفانه قریب به 20 میلیون نفر در کشور در شرایط مساعدی نیستند که حدود 3 میلیون خانوار بوده و دچار فقر مطلق هستند که این آمار در سامانه رفاه نیز معین است و باید به این افراد یاری جدی و اساسی گردد، اما تعداد خانوار هایی که دارای توانمندی بالا هستند نیز در کشور زیاد داریم و ضریب جینی در کشور نشان می دهد با این اختلافی که ایجاد شده، عده ای واقعا توانمند هستند، به طوری که یعنی چندین میلیون کارت در ایران داریم که تراکنش اقتصادی آن ها بیش از یک و نیم میلیارد تومان است.

منبع: فرارو

به "3 میلیون خانوار یعنی نزدیک به 20 میلیون نفر دچار فقر مطلق هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "3 میلیون خانوار یعنی نزدیک به 20 میلیون نفر دچار فقر مطلق هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید