هوش مصنوعی متا صحت مطالب ویکی پدیا را آنالیز می نماید

به گزارش وبلاگ افراگرافیک، بنیاد ویکی مدیا، سازمان غیرانتفاعی که بر ویکی پدیا نظارت دارد، مرتبا راه چاره های تازهی برای مبارزه با انتشار اطلاعات غلط در این دانشنامه را آنالیز می نماید. این بنیاد اخیرا در کوشش های تازه خود از قدرت هوش مصنوعی بهره برده است.

هوش مصنوعی متا صحت مطالب ویکی پدیا را آنالیز می نماید

به گزارش وبلاگ افراگرافیک، تیم هوش مصنوعی متا یک ابتکار تحقیقاتی نوی را برای بهبود استنادات ویکی پدیا راه اندازی نموده است. مراجعی که برای تأیید اطلاعات موجود در ویکی پدیا استفاده می شوند، اغلب ناقص یا نادرست هستند.

مسئولان آنالیز صحت مطالب ویکی پدیا، پاورقی ها را دوبار آنالیز می نمایند؛ اما زمانی که تعداد مقالات نو به بیش از 17000 مقاله در ماه می رسد، آن ها در آنالیز به مشکل می خورند. این مقیاس سبب استفاده از قابلیت یادگیری ماشینی به جای نیروی انسانی در این زمینه شده است. تیم متا می گوید این اولین مدلی است که می تواند صد ها هزار مقاله را به طور اتوماتیک اسکن و صحت آن ها را آنالیز کند. منبع قابل استناد، مجموعه داده نوی از 134 میلیون صفحه وب عمومی است. متا می گوید این کتابخانه منبع باز که Sphere نام دارد، بزرگتر و پیچیده تر از هر مجموعه ای است که تا به امروز برای چنین تحقیقاتی استفاده شده است.

به منظور یافتن منابع مناسب برای این کار، محققان الگوریتم های خود را بر روی 4 میلیون استناد ویکی پدیا آنالیز نموده اند. این الگوریتم، سیستم را قادر می سازد تا یک منبع واحد را برای تأیید اعتبار هر عبارت در نظر بگیرد. اگر مطلبی نامربوط به نظر برسد، این سیستم منبع بهتری با یک متن خاص که این ادعا را تایید می نماید، پیشنهاد می دهد. سپس یک ویرایشگر انسانی این پیشنهاد را آنالیز و تایید می نماید. این تیم اکنون میخواهد تحقیقات خود را به یک سیستم جامع تبدیل کند. آن ها قصد دارند به مرور زمان پلتفرمی ایجاد نمایند که ویراستاران ویکی پدیا بتوانند از آن برای شناسایی و حل و فصل سیستماتیک مسائل استنادات غلط استفاده نمایند.

متا این پروژه را منبع باز در نظر گرفته است تا محققان خارجی بتوانند ابزار های نوی برای توسعه سیستم های زبان هوش مصنوعی خود ارائه دهند. نویسندگان این مطالعه می گویند: نتایج ما نشان می دهد که یک سیستم مبتنی بر هوش مصنوعی همراه با انسان ها می توانند برای بهبود قابلیت تأیید ویکی پدیا استفاده شوند. ما امیدواریم که بتوانیم از این سیستم برای یاری به کوشش های راستی آزمایی و افزایش قابلیت اعتماد عمومی اطلاعات آنلاین استفاده کنیم.

منبع: thenextweb

منبع: فرارو

به "هوش مصنوعی متا صحت مطالب ویکی پدیا را آنالیز می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هوش مصنوعی متا صحت مطالب ویکی پدیا را آنالیز می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید