نظر کلانتری درباره نقش باران در احیای دریاچه ارومیه

به گزارش وبلاگ افراگرافیک، رییس سازمان حفاظت محیط زیست می گوید که دریاچه ارومیه بر اثر بارش های خوب در کنار اقدامات اجرا شده احیا شده است. پیش از این به دلیل بعضی موانع موجود آب به دریاچه ارومیه نمی رسید اما اکنون این موانع تا حدود زیادی برطرف شده است.

نظر کلانتری درباره نقش باران در احیای دریاچه ارومیه

به گزارش وبلاگ افراگرافیک، دریاچه ارومیه پس از پنج سال کوشش برای احیا و پس از بارندگی های خوب دو سال اخیر اکنون به تراز اکولوژیک 1271/77 رسیده است و بر اساس آخرین گزارش ها 4.93 میلیارد متر مکعب آب دارد. مسئولان ستاد احیای دریاچه ارومیه می گویند که حدود شش سال دیگر دریاچه به طور کامل احیا خواهد شد و کلیه پروژه های سازه ای احیا با ارزش 10 هزار میلیارد تومان تا آخر سال 99 به اتمام می رسد.

در کنار اقداماتی که برای احیای دریاچه ارومیه انجام شده است ، این پرسش هم مطرح می گردد که سهم بارش های اخیر در احیای این دریاچه چقدر است؟

عیسی کلانتری در گفت و گو با وبلاگ افراگرافیک در پاسخ به این پرسش اظهار کرد:دریاچه ارومیه برای احیا احتیاج به آب داشت. اگر بارش ها و آب نبود هرچه قدر هم که سرمایه گذاری می شد، دریاچه ارومیه احیا نمی شد البته در سال 89 بارندگی های خوبی در کشور داشتیم اما ارتفاع دریاچه 30 سانتیمتر کاهش پیدا کرد چراکه آب به آن نمی رسید.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: احیای دریاچه ارومیه نتیجه رسیدن آب به آن بود و این آب نیز به دلیل عملیات انجام شده توانست وارد پیکره دریاچه گردد.

وی با اشاره به اینکه از جمله اقدامات ستاد احیای دریاچه ارومیه می توان به کاهش مصرف آب در حوزه کشاورزی اشاره نمود، گفت: طی پنج سال گذشته 36 درصد در مصرف آب کشاورزی در حوضه دریاچه صرفه جویی شده است و ما امیدواریم که سال جاری این رقم به 40 درصد برسد. پیش از این کشاورزان از آب حوضه دریاچه ارومیه بیش از مصرف خود بهره برداری می کردند اما اکنون علاوه بر کاهش مصرف آب، فراوری محصول نیز 17 درصد بیشتر شده و هیچ کشاورزی کار خود را رها ننموده است.

کلانتری در ادامه گفت: ما برای احیای دریاچه ارومیه شق القمر نکردیم و اینکه می گویند اگر باران نمی بارید، دریاچه نیز احیا نمی شد درست است البته باید با این نکته توجه کنیم که قبلا آب مازاد در حوضه آبریز دریاچه ارومیه به دلیل عدم مهندسی رودخانه و نبستن سردهنه های آن به دریاچه نمی رسید.

معاون رییس جمهوری با بیان اینکه علاوه بر صرفه جویی در مصرف آب در حوضه دریاچه ارومیه، لایروبی ها و دریافت حقابه دریاچه ما به دنبال تامین آب جدید برای آن هستیم، توضیح داد: انتقال آب رود زاب و افتتاح تصفیه خانه های ارومیه و تبریز تا دی ماه سال جاری می تواند آب بیشتری به دریاچه ارومیه منتقل کند.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه برای انتقال آب زاب به ارومیه 3000 میلیارد تومان خرج شده است و سالانه 650 میلیون متر مکعب آب را به دریاچه انتقال می دهد، گفت: از محل صرفه جویی آب در بخش کشاورزی نیز حدود 750 میلیون متر مکعب آب به دریاچه رسیده است.

به گفته کلانتری پیش از این 1200 کیلومتر از دریاچه شیب معکوس داشت و آب پیش از رسیدن به پیکره اصلی تبخیر می شد. رودخانه های منتهی به دریاچه ارومیه نیز رها شده بودند اما ستاد احیا، اکنون این موانع را برطرف نموده است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست در خاتمه اظهارکرد: اگر باران نباشد قطعا دریاچه ارومیه خشک می گردد و همه جای جهان این گونه است. اول باید آبی باشد تا بتوانیم دریاچه ها را احیا کنیم. احیای دریاچه ارومیه 98 پروژه داشت و از دی ماه نیز با انتقال آب رودخانه زاب و افتتاح تصفیه خانه ها یک میلیارد متر مکعب آب جدید به دریاچه اضافه و سالانه ارتفاع آن 25 سانتی متر بیشتر می گردد و در نهایت در سال 1406 به تراز اکولوژیک خواهد رسید.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "نظر کلانتری درباره نقش باران در احیای دریاچه ارومیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نظر کلانتری درباره نقش باران در احیای دریاچه ارومیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید