مغذی ترین مغزها و دانه ها کدامند؟

به گزارش وبلاگ افراگرافیک، شما می توانید هر مغز یا دانه ای را که بیشتر دوست دارید، مصرف کنید؛ اما بعضی از آن ها مسلماً سالم تر از بقیه هستند. توجه داشته باشید که بادام زمینی در لیست برترین مغزها گنجانده نشده است، زیرا اصلاً مغز به حساب نمی آید.

مغذی ترین مغزها و دانه ها کدامند؟

مغزها و دانه های خام یکی از برترین میان وعده های غذایی هستند. بعلاوه حمل آن ها بسیار راحت است؛ زیرا می توانید آن ها را در یک کیسه کوچک پلاستیکی، کیف یا میز کشوی محل کار خود و در خانه در یخچال بگذارید. توجه داشته باشید که مغزها و دانه ها به راحتی فاسد می شوند، پس بهتر است آن ها را در یخچال نگهداری کنید.

شما می توانید هر مغزی را که بیشتر دوست دارید، مصرف کنید؛ اما بعضی از آن ها مسلماً سالم تر از بقیه هستند. توجه داشته باشید که بادام زمینی در لیست برترین مغزها گنجانده نشده است، زیرا اصلاً مغز به حساب نمی آید.

مغزهای مفید آن هایی هستند که بر روی درخت رشد می نمایند. بادام زمینی در واقع در زیر زمین رشد می نماید و جزو سبزی ها محسوب می گردد.

خوشبختانه تنوع گسترده ای از مغزها و دانه های سالم، حتی بدون بادام زمینی وجود دارد.

برترین مغزها و دانه ها

1- گردو

گردو حاوی بیش از 19 ویتامین و مواد معدنی است. تحقیقات نشان داده است گردو می تواند کلسترول مضر را پایین بیاورد و باعث بهبود سلامت عروق خونی گردد. شما حتی می توانید از گردو در سالاد بهره ببرید.

گردو حاوی پروتئین، منیزیم (ضدالتهاب)، اسید اولویک (مفید برای قلب)، آنتی اکسیدان های فنولیک و منگنز (بهبود سیستم ایمنی) است.

2- بادام درختی

همچون گردو، بادام نیز یکی از سالم ترین مغزها است که سرشار از آنتی اکسیدان از جمله فنول ها، فلاونوئیدها و اسیدهای فنولیک است که معمولاً در میوه ها و سبزی ها یافت می شوند.

طبق یک تحقیق نو، 28 گرم بادام درختی حاوی پلی فنول یک فنجان کلم بروکلی بخارپز شده یا چای سبز است.

بادام درختی برای سلامت قلب نیز بسیار مفید است. طبق یک تحقیق دیگر، احتمال ابتلا به بیماری های عروقی در افرادی که سطح کلسترول خونشان بسیار بالا است، با خوردن بادام درختی کاهش می یابد. با این حال مراقب باشید که پرخوری نکنید، زیرا بادام حاوی مقدار زیادی پروتئین (نزدیک به یک گرم در هر بادام) است.

3- پسته

پسته نیز حاوی مقدار زیادی لوتئین، بتا کاروتن و ویتامین ای است. خوردن یک یا دو وعده پسته در روز، سطح آنتی اکسیدان های خون را افزایش می دهد و به نوبه خود باعث کاهش کلسترول مضر در افرادی می گردد که سطح کلسترول مضر آن ها بالا است.

بعلاوه تحقیقات نشان داده است رژیم غذایی حاوی پسته، فشارخون و استرس را در بزرگسالان مبتلا به کلسترول پایین می آورد. پسته بعلاوه برای حفظ تناسب اندام مفید است.

طبق یک تحقیق، افرادی که به مدت 24 هفته پسته می خوردند، به طور میانه 0.7 اینچ از مقدار دور کمرشان کاسته شد، کلسترول خونشان 15 درجه پایین آمد، قند خونشان بهبود یافت و التهابشان نیز کاهش یافت. علاوه بر این پسته یک منبع عالی از اسید های چرب اشباع نشده است که چربی های شکم را هدف قرار می دهند.

پسته نیز سرشار از پروتئین است و باید در حد اعتدال مصرف گردد.

4- تخمه کدوتنبل

تخمه کدوتنبل دارای طیف گسترده ای از مواد مغذی اعم از منیزیم، منگنز، مس، پروتئین و روی است. همه این ها تنها در یک دانه کوچک گنجانده شده است. این دانه بعلاوه حاوی ترکیبات گیاهی شناخته شده به نام فیتوسترول و آنتی اکسیدان های مهارنماینده رادیکال های آزاد است که می تواند سلامت انسان را تضمین کند.

دانه کدوتنبل مدت های طولانی است که به عنوان یک ماده غذایی طبیعی برای سلامت مردان بسیار ارزش دارد، زیرا محتوای بالای روی در آن، باعث سلامت پروستات می گردد.

5- تخمه آفتابگردان

دانه آفتابگردان سرشار از ویتامین ای، مس، ویتامین های ب، منگنز، سلنیوم، فسفر و منیزیم است. دانه آفتابگردان نیز حاوی اندازه زیادی فیتوسترول است. فیتوسترول برای سلامت قلب و سیستم ایمنی بدن مفید است و احتمال ابتلا به سرطان را نیز کاهش می دهد.

بیش ازمقدار مغز و دانه مصرف نکنید!

بیشتر مغزها باید در حد اعتدال مصرف شوند، اما نه به این علت که سرشار از چربی یا کالری هستند، بلکه به علت محتوای بالای پروتئین، به ویژه در مغزهایی مانند بادام درختی و پسته. تحقیقی در آمریکا نشان داد که بیشتر مردم 3 تا 5 برابر بیشتر از چیزی که نیاز دارند، پروتئین و کربوهیدرات مصرف می نمایند، در حالی که مصرف چربی های سالم آن ها پایین است.

مصرف پروتئین بیش ازحد می تواند منجر به قند بالای خون، افزایش وزن، فشار بر روی کلیه، شسته شدن مواد معدنی استخوان و تحریک سلول های سرطانی گردد. مصرف بیش ازحد پروتئین کار راحتی است، تنها کافی است چند مشت مغز سرشار از پروتئین مصرف کنید. پس حتماً مراقب اندازه مصرف خود باشید.

مغزها می توانند به شما در کاهش وزن یاری نمایند!

برخلاف تصور رایج که مغزها چاق نماینده هستند، خوردن مقدار کافی مغزها می تواند به شما در حفظ وزن ایده آلتان یاری کند. طبق یک تحقیق، افرادی که مغزها را در رژیم غذایی خود گنجاندند یا آن را جایگزین بعضی مواد غذایی کردند، حدود 1.4 پوند کاهش وزن داشتند و نیم اینچ دور کمرشان کوچک تر شده بود.

مغز و دانه خام بهتر است یا بوداده؟

اگرچه مغزها و دانه های بوداده خوشمزه تر هستند، اما بو دادن آن ها باعث از بین رفتن مواد مغذی می گردد و اندازه اسیدهای چرب و آمینواسیدهای مفید آن ها را کاهش می دهد. در نتیجه بهتر است از مغزها و دانه هایی که در هوای گرم یا درجه حرارت 180 درجه فارنهایت خشک شده اند، بهره ببرید.

منبع: فوت و فن

به "مغذی ترین مغزها و دانه ها کدامند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مغذی ترین مغزها و دانه ها کدامند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید