مصرف کود زیستی، ضامن کشاورزی پایدار

به گزارش وبلاگ افراگرافیک، خاک در حالت عادی دارای میکروارگانیسم های مفید خاکزی است که در زمین های کشاورزی گاهی به دلیل استفاده از کودهای شیمیایی، سموم، فرسایش خاک، عوامل زیست محیطی و ... از تعداد آنها کاسته می شود.

مصرف کود زیستی، ضامن کشاورزی پایدار

با ورود علم میکروبیولوژی به حوزه کشاورزی و باغبانی و تولید کودهای زیستی، می توان جمعیت میکروارگانیسم های خاک را مجددا احیا و تکثیر کرد و آنها را درحجم بالاتر به خاک اضافه کرد.

فناوری نوینی که در سال های اخیر شرکت های دانش بنیان در این حوزه به دستاوردهای خوبی رسیده اند. از جمله آنها شرکت راهبر زیست فناور البرز است که توانسته کودهای زیستی یا بیولوژیک با ویژگی های مطلوب برای کشت محصولات گوناگون را در اختیار کشاورزان قرار دهد.

مهدی مشتاقی نیکو، مدیرعامل شرکت راهبر زیست فناور البرز فارغ التحصیل مقطع کارشناسی ارشد رشته میکروبیولوژی از دانشگاه تهران است و در زمینه تولید فرآورده های زیستی با منشأ میکروبی و به طور تخصصی در حوزه کودهای زیستی فعالیت می کند.

او در گفت و گو با جام جم درباره ایده شکل گیری این شرکت می گوید: تحصیل و کار همزمان در مرکز نوآوری و شکوفایی پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، موجب شکل گیری ایده تاسیس یک شرکت دانش بنیان در حوزه تولید فرآورده های زیستی میکروبی شد.

پس از فارغ التحصیلی در سال 88 و ضمن همفکری با دوستانم به این نتیجه رسیدیم که بخش کشاورزی در حوزه میکروبیولوژی نقاط ضعفی دارد، زیرا کسانی که پیش از ما به این بخش وارد شده بودند، اصولا میکروبیولوژیست یا آشنا به فیزیولوژی میکروارگانیسم ها نبودند؛ اکثرا در رشته هایی مانند شیمی یا مهندسی کشاورزی تحصیل کرده بودند و کمبود حضور یک میکروبیولوژیست که شناختی از میکروارگانیسم ها و طبیعت داشته باشد و بتواند محصولی متناسب با حوزه کشت و کار و باغبانی ارائه کند را در این زمینه احساس کردیم. مطالعه بازار و جمع بندی در این حوزه تا سال 93 که شرکت راهبر زیست فناور البرز در شهر کرج ثبت شد، ادامه پیدا کرد. سال 94با حضور در مرکز رشد دانشگاه شه ید بهشتی این ایده گسترش پیدا کرد و اولین گواهی دانش بنیانی یک محصول به نام کود زیستی نیتروژنه را از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اخذ کردیم. سپس همزمان با خروج از دانشگاه شهید بهشتی و استقرار در پارک علم و فناوری البرز، پروانه بهره برداری را از سازمان صمت استان البرز دریافت کردیم.

تنوع و تعدد محصولات

به گفته مدیر شرکت تعاونی راهبر زیست فناور البرز، تعداد محصولات این شرکت 11 محصول است که در دو دسته قرار می گیرد؛ چهار محصول آنها به عنوان محصولات دانش بنیان ثبت شده اند که کودهای زیستی هستند و در حوزه محصولات کشاورزی و باغبانی خانگی قرار دارند و بقیه محصولات غیردانش بنیان هستند که باتوجه به احتیاج بازار از برند این شرکت ایجاد شده اند.

مسائل حوزه کود زیستی

به گفته مشتاقی نیکو، نقطه ضعف کودهای زیستی در کشور این است که فرهنگ استفاده از این کودها هنوز شکل نگرفته و کشاورز به اهمیت استفاده از کود زیستی پی نبرده است. باید توجه داشت کودهای زیستی جایگزین کود شیمیایی نیستند. بلکه باید کود زیستی و کود شیمیایی را به صورت تلفیقی استفاده کرد و این مهم است بدانیم دوره اثرگذاری کود زیستی طولانی تر از کود شیمیایی است. این فناور داخلی به این نکته نیز اشاره می کند که خوشبختانه رویکرد وزارت کشاورزی به کودهای زیستی نسبت به پنج شش سال پیش بهتر شده است. اما این وزارتخانه باید اجباری در استفاده از کودهای زیستی برای کشاورز ایجاد کند تا بخشی از سبد کالایی کشاورزان به این محصول اختصاص یابد.

برنامه هایی برای ادامه جهت

مدیرعامل شرکت تعاونی راهبر زیست فناور البرز در مورد چشم انداز توسعه این شرکت تصریح می کند: تحقیق و توسعه جزو تفکیک ناپذیر حوزه مطالعات زیستی و جزئی از فرآیندهای معمول در شرکت های دانش بنیان است. از آنجا که باتوجه به تغییر اقلیم شدید، عرصه سرزمینی در کشور ما به خشکی میل می کند، طبیعتا اثر مستقیمی بر کشت و کار و به طور مستقیم مصرف کودهای شیمیایی و کودهای زیستی دارد.

ما در این حوزه به دنبال راهکار هستیم و تمرکزمان بر این است که وارد فضاهایی شویم که بیشتر با مسائل اقلیمی ارتباط پیدا می کند. این که چطور اقلیم و خاک مان را درست کنیم که اگر به خوبی پیش برود، حدود 15 محصول مختلف متناسب با اقلیم کشور ارائه می شود. دوم این که از نظر حجم سرمایه گذاری به جایی رسیده ایم که احتیاج به توسعه بازار داریم تا فضای تولیدی مان از سطح پایلوت و نیمه صنعتی به سمت صنعتی برود. بنابراین یکی از اصلی ترین برنامه های ما در آینده ان شاءا... جذب سرمایه گذار است.

ویژگی کودهای زیستی دکتر بایو

مشتاقی نیکو در مورد ویژگی محصولات این شرکت می گوید: نشان تجاری شرکت راهبر زیست فناور البرز، دکتر بایو است و چهار محصول کودهای زیستی عبارتند از کود زیستی نیتروژنه، کود زیستی دکتر بایو پی یا کود زیستی فسفره، کود زیستی ریشه زا و کود زیستی بایوتریکو. تمام این کودها حاوی یک سری میکروارگانیسم های مفید خاکزی هستند که در واقع کار آنها مدیریت میان کنشی است که بین ریشه گیاه با خاک رخ می دهد و این میان کنش با واسطه عوامل زنده (بیوتیک) انجام می گیرد.

مدیرعامل شرکت راهبر زیست فناور البرز معتقد است میان مردم رایج است که گیاه برای رشد به آب و خاک و نور احتیاج دارد. اما یک فاکتور چهارمی مغفول مانده و آن روابط میان ریشه گیاه در خاک با موجودات زنده از قبیل میکروارگانیسم هاست. از آنجا که اغلب خاک های موجود در کشور ما قلیایی است، املاح موجود در خاک شوره گذاری شده و قابل جذب برای گیاه نیست. در اینجا اهمیت کود زیستی مشخص می شود. کودهای زیستی با ورود به خاک تحت شرایط استاندارد و مطلوب، منجر به این می شوند که آن دسته از عناصر که برای گیاه غیرقابل دسترس اند، قابل دسترس و قابل جذب شود. درنتیجه مصرف کودهای شیمیایی کاهش پیدا می کند. از این نظر عملکرد کودهای زیستی برای بارورسازی خاک را می توان بسیار شبیه به عملکرد باکتری های پروبیوتیک در روده در نظر گرفت. مصرف محصولات پروبیوتیک نظیر انواع ماست های پروبیوتیک به تقویت جامعه میکروب های مفید ساکن روده کمک می کند که به نوبه خود سلامت انسان را تضمین می کند. مصرف کودهای زیستی غنی شده با باکتری های مفید در خاک و مفید به حال گیاهان نیز، سلامت محصولات کشاورزی تولید شده، افزایش کیفیت و سودآوری بالاتر را برای کشاورزان به ارمغان خواهد آورد.

راه های ارتباط با راهبر زیست فناور البرز

وبسایت: www.dr-bio.co

ایمیل: [email protected]

اینستاگرام: drbiofertilizer

تلگرام:drbiofertilizer

تلفن: 91001518-021

آدرس: کیلومتر 10 اتوبان کرج قزوین، خروجی کمالشهر، انتهای جاده شهدای جهاد دانشگاهی، پارک علم و فناوری البرز

رقیه دهقانی - نشان ایرانی 2 / روزنامه وبلاگ افراگرافیک

منبع: جام جم آنلاین

به "مصرف کود زیستی، ضامن کشاورزی پایدار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مصرف کود زیستی، ضامن کشاورزی پایدار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید