توسعه گردشگری معدنی در انگوران

به گزارش وبلاگ افراگرافیک، گردشگری معدنی در معدن انگوران به اسم عظیم ترین معدن روباز سرب و روی خاورمیانه و با توجه به بکر بودن منطقه از لحاظ میراث طبیعی و پدیده های مجذوب کننده طبیعت زنده و غیرزنده، شناسایی و بها دادن به معادن به واسطه داشتن پیشینه بسیار طولانی و تنوع معدن کاری، فرصتی بسیار مناسب برای گردشگری در راستای اشتغال زایی و توسعه مالی در کنار بهره برداری از معادن است.

توسعه گردشگری معدنی در انگوران

میراث آریا: استان زنجان از لحاظ تعداد معادن در کشور رتبه ششم را دارد و از نظر دارا بودن معادن با عیار بالا به خصوص در سرب و روی بسیار غنی بوده است. معدن سرب و روی انگوران و کارخانه فراوری سرب و روی انگوران در انگوران شهرستان ماهنشان و در135 کیلومتری غرب شهر زنجان واقع شده است. بزرگ ترین فراوریکننده سرب و روی ایران و بزرگ ترین معدن سرب و روی خاورمیانه است و اولین معدن توریستی ایران است. معدن انگوران در نوع خود از بزرگ ترین معادن خاورمیانه و از پرعیارترین کانسارهای روی و سرب جهان به تعداد می آید. این معدن از صدها سال پیش مورد استفاده بوده ولی عملیات معدنی به صورت رسمی از سال 1304 به صورت زیر زمینی شروع شد. با ادامه عملیات اکتشاف و معین شدن ذخیره بالا در این معدن از سال 1385 این معدن به صورت روباز تا امروز مشغول به کار بوده است. معدن انگوران ازنظر عیار بالای فلز محتوی، از معادن نادر در جهان است.

معدن سرب و روی انگوران جزو معدود معادن فعال کشور است که به منطقه توریستی معدنی تبدیل شده است و به منظور کسب عایدی بیشتر معدن سرب و روی انگوران امکانات بسیار خوبی برای توریستی و جذب توریست فراهم نموده که هم اکنون تبدیل به یکی از مقاصد توریستی مجذوب کننده شده است. در خردادماه سال 1399 این مجتمع که از واحدهای بزرگ و فعال زیرمجموعه شرکت تهیه و فراوری مواد معدنی ایران است، پیروز به اخذ اولین مجوز جذب توریستی معدنی کشور شد.

این مجتمع بزرگ ترین معدن سرب و روی در خاورمیانه و دارای معدن سنگ بزرگ تراورتن و معدن زیرزمینی با دو تونل به طول تقریبی هرکدام 1200 متر هم جوار است، این موضوع در کنار هم جواری با ورودی ییلاق ماه نشان که با توجه به شرایط کوهستانی منطقه تنها راه ورود و خروج عشایر از این جهت انجام می گردد، دارای مجذوب کنندهیت توریستی است. از طرف دیگر این مجتمع در جهت راه زنجان به تکاب و بنای تاریخی تخت سلیمان نهاده شده است، بنابراین با این شرایط مجتمع در اولویت اخذ مجوز جذب توریست نهاده شد. برنامه ریزی که در معدن انگوران انجام شده بازدید از پیت معدنی انگوران، معدن زیرزمینی سولفوره، معدن تراورتن و ورودی ییلاق از جاذبه های توریستی این معدن محسوب می گردد.

توریستی معدن از برترین فعالیت های ژئوتوریسمی به تعداد می رود. هم اکنون تبدیل شدن توریستی در حوزه معدن به اسم یکی از مجذوب کننده ترین روش های جذب توریست در بسیاری از کشورهای جهان است. یکی از جاذبه های زمین توریستی برای توریستان معادن هستند که بااسم توریستی معادن اطلاق می گردد. از جمله مواردی که مجذوب کنندهیت خاصی برای مردم دارد، مشاهده معادن روباز و زیرزمینی، روش های اکتشاف و استخراج آن ها، دستگاه ها و ماشین آلات مورد استفاده برای استخراج معادن، مشاهده انواع کانی ها و سنگ ها است. قطعا کارکرد اصلی معدن استخراج سنگ و کانی از آن است؛ اما در صورتی که معدنی دیگر چنین قابلیتی نداشته باشد، باز هم با ارزش است؛ چراکه با یک برنامه ریزی هدفمند می تواند به منبع مهم عایدیزایی و ایجاد اشتغال تبدیل گردد. امروزه توریستان، در پی کشف مقاصد نو و دست نخورده هستند.

توریستی معدن نوعی از توریستی ماجراجویانه است که هواداران زیادی در سرتاسر جهان را مجذوب خود نموده است. به علت علاقه مندی توریستان به این مقوله، مدتی است که توریستی معدن به یکی از اشکال جالب توریستی در جهان تبدیل و در سال های اخیر به اسم فرصتی برای پیشرفت منطقه ها صنعتی قدیمی مطرح شده است. آشنایی با ناشناخته هایی از دل زمین، کانی ها و سنگ های گران بها و نحوه فعالیت معدن کاران، فرصت بی نظیری است و کمتر کسی پیدا می گردد که دوست نداشته باشد از آن استفاده کند. معادن علاوه بر تاثیر مثبت مالی و ایجاد اشتغال، به اسم میراث تاریخی و فرهنگی سرزمین ها هم شناخته می شوند. وجود معادنی با هزاران سال قدمت که گشت وگذار در آن ها مسائل جالبی از تاریخچه گرفته تا روش ها و ابزارهای حفاری آن ها را در اختیار توریستان و علاقه مندان می گذارد، صحتی بر این ادعاست.

معدن توانایی این را دارد که بخشی از یک بسته توریستی در منطقه باشد که ورود توریست به آن منطقه می تواند به اقتصاد محلی آن منطقه تاثیر مثبت بگذارد. از این رو، با توجه به این پتانسیل ها و در صورت بهره برداری اصولی از آن ها می توان به ایجاد توسعه پایدار، اشتغال زایی و کاهش فقر در منطقه ها دور افتاده تر کشور یاری کند و از بروز آسیب های محیط زیستی، اجتماعی و مالی در منطقه ها محلی هم جلوگیری می گردد. قطعا توریستی معدن به ایده ای نو برای توسعه توریستی زنجان مبدل خواهد شد. چراکه تعداد معادن فعال در این استان بالاست و یقینا تماشا مراحل استخراج از یک معدن درحال فعالیت با رعایت تمام مسائل ایمنی برای توریستان هم پدیده ای مجذوب کننده و تماشای خواهد بود. بهره مندی از دانش و تجربه معدن کاران بازنشسته، کارشناسان معادن و کارشناسان سنگ ها و کانی ها، نه تنها برای توریستان لذت بخش خواهد بود بلکه، فراهم کردن یک بازدید هدفمند راهی است که بسیاری از کشورها آن را دنبال نموده و به نتایج خوبی هم رسیده اند.

منبع: توریسم آنلاین

به "توسعه گردشگری معدنی در انگوران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توسعه گردشگری معدنی در انگوران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید