تحقیقات نو روش بهتری برای محاسبه سن واقعی سگ ها پیدا نموده است

به گزارش وبلاگ افراگرافیک، احتمالا شما می دانید که سگ تان چند ساله است - اما اگر بخواهیم سن آنها را در مقیاس با سن انسان ها بدست آوریم، موضوع کاملا فرق دارد. بعضی از محققان فکر می نمایند که ما در طول این سال ها، سن سگ ها را اشتباه محاسبه نموده ایم. آنها در یک مطالعه تازه، علت خود را شرح می دهند.

تحقیقات نو روش بهتری برای محاسبه سن واقعی سگ ها پیدا نموده است

سگ ها از دوستان چهار پای مورد علاقه انسان ها هستند، اما با اینکه آنها یاران وفادار و دوست داشتنی ما هستند، طول عمر آنها متاسفانه بسیار کوتاه تر از طول عمر ما انسان ها است. با این وجود، درک سن سگ ها از نظر مرحله رشد و زندگی آنها سخت است.

به طور سنتی، مردم با تخمین اینکه 1 سالگی سگ برابر است با 7 سالگی انسان است، سن سگ را به سن انسانی تبدیل نموده اند. اما این ممکن است به هیچ وجه دقیق نباشد.

انجمن دامپزشکی آمریکا به افرادی که با سگ ها زندگی می نمایند توصیه می نماید که به جای تبدیل سن، باید در پی نشانه های خاصی از رشد جسمی و سنی آنها باشند تا بتوانند درک بهتری از مراحل زندگی همدم خود داشته باشند.

اکنون، تیمی از محققان - به سرپرستی پروفسور تری آیدکر، متخصص ژنتیک در دانشگاه کالیفرنیا، سن دیگو - روش دقیق تری را برای محاسبه سن سگ ها و ترجمه آن به سن انسانی تهیه نموده اند.

این روش، که محققان آن را قبل از چاپ در مقاله تحقیقاتیbioRxiv.org به صورت آنلاین منتشر کردند، شامل آنالیز این موضوع است که چگونه تغییرات شیمیایی نامحسوس در بدن، بر بیان ژن در طول زمان تأثیر می گذارد. این فرآیند به عنوان متیلاسیون DNA شناخته می گردد .

این تغییرات شیمیایی نامحسوس نقش اساسی در پیری انسان و بعلاوه در حیوانات دارند. هنگامی که صحبت از مقایسه بیولوژیکی سن می گردد، سگ ها کاندیدهای بسیار خوبی هستند زیرا آن ها در اطراف و محیط انسان ها زندگی می نمایند و غالباً برای موارد مشابه بهداشتی و سلامتی، معالجه پزشکی مشابهی را دریافت می نمایند.

8 هفته برای سگ ها، برابر با 9 ماه برای انسان ها

در مطالعه حاضر، محققان روی یک نژاد واحد متمرکز شده اند: نژاد لابرادور رتریور

این امر به آنها امکان مقایسه دقیق تر بین سن سگ و انسان را می دهد، زیرا این نژاد تفاوت های ذاتی احتمالی در افزایش سن در میان نژادهای مختلف سگ را از بین برده است.

این تیم به آنالیز تغییرات در الگوی بیان ژن در 104 سگ لابرادور رتریور در سنین بین 4 هفته تا 16 سال پرداخت. دامپزشکان 10 تا 16 سالگی سگ را، سن پیری او در نظر می گیرند.

سپس، محققان این الگوها را با الگوهای موجود در انسان مقایسه کردند. آنها دریافتند که، هم در انسان و هم در لابرادورها، بعضی جهش های بیان ژن در بین ژن هایی که در فرایندهای رشد ایفای نقش می نمایند، به روش های مشابهی رخ می دهد.

براساس این مشاهدات، تیم تحقیق معتقد است که بعضی از جنبه های سنی احتمالاً بخشی از فرایند توسعه است.

محققان می نویسند: در حالی که از نظر تاریخی، زیست شناسی سنی و افزایش سن با فرایند توسعه به صورت جداگانه تلقی شده است، اما ارتباط قوی آنها که در اینجا نشان داده شده است، از الگویی پشتیبانی می نماید که حداقل بعضی از جنبه های پیری، به معنی ادامه توسعه و نه یک فرایند جداگانه و متمایز است.

علاوه بر این، هنگامی که آنها اندازه متیلاسیون DNA در لابرادورها را با انسان ها مقایسه کردند، محققان توانستند سن سگ را با سن انسان مطابقت دهند. با این حال، محاسبه آن بسیار پیچیده است.

فرمولی که محققان تهیه نموده اند شامل معین لگاریتم طبیعی سن سگ، ضرب در عدد 16 و اضافه کردن عدد 31 سال است. یک ماشین حساب می تواند در محاسبه لگاریتم طبیعی به شما یاری کند. (ln همان لگاریتم طبیعی است)

[human-age = 16ln(dog-age) + 31]

با این حساب، رشد یک توله سگ 8 هفته ای تقریباً برابر با کودک 9 ماهه انسان است. همانطور که محققان در مقاله خود شرح می دهند:

تقریباً 8 هفته در سگ ها (0.15 سال)، برابر با تقریباً 9 ماه در انسان (78/0 سال) است، که مربوط به مرحله شیرخوارگی است، یعنی زمانی که دندان های شیری (اولیه) هم در توله سگ و هم در نوزادان انسان آغاز به در آمدن می نماید. در سالمندان، طول عمر مورد انتظار سگ های لابرادور، 12 سال است، که در سراسر دنیا آن را به درستی، یعنی به 70 سالگی انسان تفسیر می نمایند.

در آینده، محققان امیدوارند که مطالعات بیشتری انجام دهند، و ببینند که چگونه الگوهای پیری می تواند در بین سگ ها و نژادهای آن متفاوت باشد، و چرا بعضی از سگ ها خیلی زودتر از دیگران مسائل سلامتی خاصی را تجربه می نمایند.

منبع: فوت و فن / medicalnewstoday.com

به "تحقیقات نو روش بهتری برای محاسبه سن واقعی سگ ها پیدا نموده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تحقیقات نو روش بهتری برای محاسبه سن واقعی سگ ها پیدا نموده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید