ارتباط میان آلزایمر و اختلالات دستگاه گوارش

به گزارش وبلاگ افراگرافیک، رژیم غذایی می تواند در درمان و پیشگیری از بیماری آلزایمر و اختلالات روده ایفای نقش کند.

ارتباط میان آلزایمر و اختلالات دستگاه گوارش

وبلاگ افراگرافیک | مطالعات تازه خبر از رابطه بین آلزایمر و اختلالات دستگاه گوارش می دهند. با این حال، مکانیسم های زیربنایی این رابطه هنوز نامعلوم است. مطالعات ژنومی اجرا شده، همپوشانی و ارتباط ژنتیکی مثبت و قابل توجهی را میان آلزایمر و بازگشت اسید به مری، زخم گوارشی، گاستریت-دئودنیت، سندروم روده تحریک پذیر و دیورتیکولوز نشان می دهد.

بیماری آلزایمر که شایع ترین شکل دمانس (زوال عقل) است به شکل تخریب عصبی و کاهش تدریجیِ توانایی شناختی ظاهر می گردد. این اختلالی است که اهمیت آن در جهان رو به افزایش است و پیامد هایی با تاثیرات گسترده اجتماعی و مالی ناخوشایند برای مبتلایان، خانواده های آن ها و به طور کلی جامعه دارد.

تا سال 2030، بیش از 82 میلیون نفر و حدود 152 میلیون نفر تا سال 2050 به بیماری آلزایمر مبتلا خواهند شد. در حالی که بیماری آلزایمر هیچ درمان شناخته شده ای ندارد و بیماری زایی آن هنوز به روشنی درک نشده، ارزیابی جامع ژنتیک مشترک آن با بیماری های دیگر می تواند درک عمیق تری از مکانیسم های بیولوژیکی زیربنایی آن به ما بدهد و کوشش ها برای پیشرفت های درمانی بالقوه را تقویت کند.

شواهد موجود حاکی از چندابتلایی و بعضی اشکال پیوند میان آلزایمر و اختلالات دستگاه گوارش است، اگرچه روشن نیست که آیا ویژگی های دستگاه گوارش برای بیماری آلزایمر خطر دارند یا برعکس. دکتر امانوئل آدِووئی از دانشگاه کوُوان می گوید: مطالعه ما بینش تازهی در خصوص ژنتیکی به ما می دهد که در پس همزمانیِ وقوع بیماری آلزایمر و اختلالات روده وجود دارد. این بینش درک ما را از دلایل این بیماری ها بهبود بخشیده و اهداف تازهی را برای شناساییِ زودتر بیماری و توسعه درمان های تازه برای هر دو نوع بیماری تعریف می نماید.

در این مطالعه، دکتر آدِوویی و همکارانش خلاصه داده های چندین مطالعه با موضوع ارتباط گسترده ژنومی را تحلیل کردند که هر یک شامل حدود 400 هزار نفر میشد. تیم تحقیقاتی منطقه ها ژنومی و ژن هایی را که میان بیماری آلزایمر و اختلالات دستگاه گوارش مشترک است شناسایی کرد، به ویژه ژن PDE4B یا زیرگروه آن که در خصوص بیماری های التهابی امیدبخش بوده است.

پروفسور سایمِن لاز می گوید: یافته های ما شواهد بیشتری را برای پشتیبانی از مفهوم محور روده-مغز در اختیارمان قرار می دهد که همان ارتباط دو طرفه میان مراکز شناختی و احساسی مغز و عملکرد روده هاست. پس از انجام تحلیل های بیشتر در خصوص ژنتیک ِ مشترک معین شد ارتباطات مهم دیگری میان بیماری آلزایمر و اختلالات دستگاه گوارش وجود دارد از جمله نقشی که کلسترول ممکن است ایفا نماید.

دکتر آدوویی در این خصوص می گوید: سطوح غیرعادی کلسترول هم برای آلزایمر و هم برای اختلالات روده خطرناک است. آنالیز ویژگی های ژنتیکی و بیولوژیکی مشترک در آلزایمر و اختلالات روده نشان از نقش قدرتمند متابولیسم لیپیدها، سیستم ایمنی و دارو های پایین آورنده کلسترول دارد.

با اینکه در خصوص مکانیسم های مشترک میان این بیماری ها به مطالعات بیشتری احتیاج است، شواهد نشان می دهد کلسترول بالا می تواند به سیستم عصبی مرکزی منتقل شده و منجر به متابولیسم غیرعادی کلسترول در مغز گردد. بعلاوه شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه چربی های غیرعادی خون ممکن است به وسیله باکتری روده ایجاد شده یا بدتر شوند. همه این ها پشتیبانی ست بر نقش بالقوه چربی های غیرعادی در بیماری آلزایمر و اختلالات روده. برای مثال، کلسترول بالا در مغز با زوال مغز و متعاقباً اختلال شناختی مرتبط است.

در حال حاضر هیچ درمان شناخته شده ای وجود ندارد، اما ثابت شده که دارو های پایین آورنده کلسترول (استاتین ها) می توانند در درمان آلزایمر و اختلالات دستگاه گوارش مفید باشند و همان طور که دکتر آدوویی می گوید استاتین ها ویژگی هایی دارند که به کاهش التهاب، تنظیم ایمنی و محافظت از روده یاری می نمایند. با این حال، باید در این باره مطالعات بیشتری انجام گردد و برای قضاوت درباره اینکه آیا مصرف استاتین فایده ای دارد یا نه باید بیماران را به صورت مجزا ارزیابی کرد.

در آخر، این نتیجه به دست آمد که رژیم غذایی می تواند در درمان و پیشگیری از بیماری آلزایمر و اختلالات روده ایفای نقش کند.

نتایج این تحقیق در مجله Communications Biology منتشر شده است.

منبع: sci.news

مترجم: زهرا ذوالقدر

منبع: فرادید

به "ارتباط میان آلزایمر و اختلالات دستگاه گوارش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارتباط میان آلزایمر و اختلالات دستگاه گوارش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید