احتمال وجود حیات فرازمینی در همین نزدیکی در کره ماه!

به گزارش وبلاگ افراگرافیک، ایرنا نوشت: قرار است فضانوردان تا اواخر سال 2025 میلادی با ماموریت آرتمیس-3 به کره ماه بروند. این درحالی است که بعضی تحقیقات از احتمال وجود حیات میکروبی در ماه حکایت دارند اما منشاء این حیات جایی است که شاید کمتر فکر آن را نموده باشید.

احتمال وجود حیات فرازمینی در همین نزدیکی در کره ماه!

احتمالاً بسیاری از افراد بر این باور هستند که کره ما یک منطقه مرده و خالی از حیات است. اما سازمان فضایی ناسا می گوید فضانوردانی که قرار است تا اواخر سال 2025 - البته اگر همه چیز مطابق برنامه پیش برود- بر سطح کره ماه پا بگذارند، ممکن است اولین ارگانیسم های حاضر در آنجا نباشند.

پرابال ساکسینا از محققان فضایی در مرکز پرواز فضایی گادارد سازمان ناسا می گوید: یکی از جالب ترین مواردی که تیم تحقیقاتی ما کشف نموده این است که با توجه به تحقیقات اخیر درباره گستره زمانی که بعضی انواع حیات میکروبی قادر به بقا در آنهاست، ممکن است بطور بالقوه شرایط مناسبی برای چنین حیاتی در منطقه ها نسبتاً محافظت شده در بعضی اجرام بدون هوا وجود داشته باشد.

پیش از این بعضی از دانشمندان گفته بودند که دهانه های آتش فشانی (craters) در منطقه قطب جنوب کره ماه که به طور دائم در سایه قرار دارند، ممکن است پذیرای حیات میکروبی باشند. ساکسینا به طور خاص در اندیشه این مساله است که ممکن است اشکالی از حیات با منشأ زمینی از سفر قبلی به کره ماه جان به در برده و به جای مانده باشند.

این پرسش اکنون بیش از هر زمان دیگری مناسبت دارد چرا که سازمان ناسا هنوز 13 موقعیت مکانی در نزدیکی قطب جنوب کره ماه دارد که باید برای مأموریت بعدی فضاپیمای آرتمیس 3 از بین آنها انتخاب کند. مأموریت آرتمیس -3 اولین مأموریت با سرنشین فضایی به سطح کره ماه در مدت بیش از نیم قرن است.

ساکسینا و تیم تحقیقاتی او به تازگی نتایج تحقیقات خود را در یک کارگاه علمی در مورد این مکان های فرود بالقوه بر سطح ماه ارائه دادند و استدلال کردند که باید احتمال بقای حیات میکروبی بر روی ماه را در نظر داشته باشیم.

در حالی که کارشناسان خاطرنشان نموده اند مولکول های ارگانیک ممکن است به وسیله شهاب سنگ های آسمانی (meteors) به کره ماه راه یافته باشند اما هیچ تضمینی نیست که میکروب ها توانسته باشند از این سفر فضایی تا ماه جان به در برده باشند.

یک احتمال دیگر نیز مطرح شده و آن اینکه انسان ها ممکن است دفعه قبل که به ماه رفته بودند میکروب ها را در آنجا به جا گذاشته باشند.

هیثر گراهام شیمی دان زمین شناختی (ژئوشیمیست) ارگانیک در مرکز گادارد سازمان ناسا می گوید: از نظر ما با توجه به داده های گسترده ای که از سابقه کاوش ها داریم، انسان ها محتمل ترین منشأ انتقال احتمالی میکروب ها از زمین به کره ماه هستند.

بر اساس این گزارش، می توان گفت که اگر ما اشکالی از حیات را روی کره ماه پیدا کنیم، منشأ آن احتمالاً از سیاره زمین است. اما این نباید موجب ناامیدی از ادامه کاوش ها باشد. هر چه نباشد، کشف این مساله که میکروب ها می توانند روی سطح کره ماه دوام بیاورند، پیامدهای گسترده ای در پی خواهد داشت.

به گزارش ایرنا، آخرین مأموریت با سرنشین به کره ماه مأموریت آپول و-17 بود که بین روزهای 7 تا 19 دسامبر سال 1972 میلادی انجام شد. این مأموریت 12 روزه حدنصاب های تازه ای از جمله طولانی ترین پیاده روی فضایی، طولانی ترین فرود بر ماه و بیشترین اندازه نمونه برداری از (خاک) کره ماه را به جا گذاشت.

5858

منبع: خبرآنلاین

به "احتمال وجود حیات فرازمینی در همین نزدیکی در کره ماه!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "احتمال وجود حیات فرازمینی در همین نزدیکی در کره ماه!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید