7 مدل کاغذ دیواری که جذابیت خانه تان را دوچندان می نمایند

به گزارش وبلاگ افراگرافیک، تقریبا همه ما عکسی قدیمی داریم که در اتاقی با کاغذ دیواری گل دار و رنگی گرفته شده است. در روزگار قدیم برای دکوراسیون دیوارهای خانه از کاغذ دیواری استفاده می شد و با هر تغییر رنگ و سبکی، دیوارها هم باید تغییر می کردند. اما بعد از مدتی استفاده از آن کم شد و رنگ آمیزی های مختلف جای کاغذ دیواری را گرفت.

7 مدل کاغذ دیواری که جذابیت خانه تان را دوچندان می نمایند

در این مطلب از وبلاگ افراگرافیک مگ می خواهیم با تاریخچه فراوری و استفاده از کاغذدیواری و انواع مختلف آن آشنا شویم.

کاغذ دیواری، یادگار تاریخی از دل قرن 17 میلادی

کاغذدیواری از روزهای قدیم، تقریبا پیش از قرن 18 میلادی، برای پوشاندن دیوار و ایجاد یک دکوراسیون منحصربه فرد استفاده می شده است. در دوره رنسانس به اوج محبوبیت خود رسیده و به یک جایگزین ارزان برای پوشاندن دیوارهای آسیب دیده تبدیل شد. در آن موقع ثروتمندان برای ایجاد یک عایق حرارتی و بعلاوه تغییر رنگ دیوارهای سنگی از کاغذ دیواری استفاده می کردند.

ابتدا انگلیس و فرانسه از بزرگترین فراوری کنندگان کاغذدیواری در دنیا بودند. در اواخر قرن هفدهم چین هم به فراوری کنندگان کاغذ دیواری با کیفیت پیوست. فراوریات چین نقاشی دستی بود و به همین علت قیمت بسیار بالایی داشت در نتیجه، مشتری این کاغذ دیواری ها فقط کاخ های پادشاهان بودند.

با ورود به قرن بیستم کاغذدیواری طرح دار یا همان کاغذ دیواری کلاسیک به یکی از ملزومات تمام خانه ها تبدیل شد اما در اواسط قرن، رنگ کردن دیوار محبوبیت کاغذ دیواری را از بین برد و همینطور که این روزها می بینیم استفاده از کاغذ دیواری های طرح دار نسبت به دهه 40 و 50 شمسی خیلی کمتر شده است؛ البته هنوز هم هواداران خود را دارد اما معمولا برای پوشاندن تمام دیوارهای خانه از کاغذدیواری استفاده نمی گردد.

فراوری کنندگان کاغذ دیواری اخیرا به محصولات خود ویژگی هایی مثل عایق امواج WiFi، محافظت از دیوار در برابر ریزش در زمان زلزله یا افزاسش نور با استفاده از LED را به کاغذهای دیواری اضافه نموده اند. حالا که تنوع کاغذ دیواری ها بسیار بالا رفته، انتخاب بین آن ها کاری به کاری سخت تبدیل شده است. بهتر است قبل از انتخاب کاغذدیواری به دو سوال چرا باید از کاغذ دیواری استفاده کرد؟ و چرا نباید کاغذ دیواری استفاده کرد؟ پاسخ دهیم.

چرا باید از کاغذدیواری استفاده کرد؟

ممکن است خرید کاغذ دیواری هزینه ای بیشتر از رنگ کردن دیوار برای شما داشته باشد، اما انواعی از کاغذ دیواری ارزان هستند که طرح و رنگ های بسیار متنوعی هم دارد. برخی از کاغذ دیواری ها به راحتی به دیوار نصب می شوند و به همان راحتی هم جدا می شوند. بعلاوه برخی از آن ها عمری بیشتر از 15 سال دارند و قابل شست وشو هستند.

پس به راحتی می توانید در منطقه ها پر رفت وآمد، مثل اتاق نشیمن یا خوابگاه ها، از آن ها بهره ببرید. اگر از هواداران طبیعت هستید استفاده از کاغذ دیواری به شما توصیه می گردد؛ زیرا می توانید برای چسباندن آن ها به دیوار از چسب طبیعی بهره ببرید و به سراغ مواد شیمیایی نروید. بعلاوه با عدم استفاده از رنگ های شیمیایی، به طبیعت یاری بسیار زیادی می کنید.

چرا نباید از کاغذ دیواری استفاده کرد؟

معمولا کاغذدیواری گران تر از رنگ است و جدا کردن مدل های سنتی آن از دیوار بسیار دردسر دارد. ممکن است در حین جدا کردن آن ها بخشی از رویه دیوار هم جدا گردد، مخصوصا اگر در منطقه ها شرجی و مرطوب استفاده شده باشد. حتی وقتی در منطقه ها شرجی از کاغذ دیواری استفاده می کنید ممکن است لبه های آن، به علت رطوبت موجود در هوا، بلند شده و از دیوار جدا گردد.

چسباندن کاغذ دیواری کمی سخت است و دقت زیادی لازم دارد. شما باید کاغذ را بدون ذره ای کج شدن یا چین خوردگی به دیوار بچسبانید. بعلاوه باید بدانید که کاغذ دیواری روی بتن خام یا دیوارهای بافت دار نمی چسبد. اگر هم در معرض نور خورشید قرار بگیرد ممکن است حالت سوختگی پیدا نموده یا رنگ خود را از دست بدهد. کاغذ دیواری های بی کیفیت یا نازک عمری کمتر از 5 سال دارند و به همین علت ارزان نیستند.

انواع کاغذ دیواری

حالا که مزایا و معایب کاغذدیواری را می دانید، به سراغ آشنایی با 7 مدل که در حال حاضر فراوری می شوند می رویم تا در زمان انتخاب بدانید کدام مدل برای شما مناسب تر است.

1. کاغذدیواری لاینر

این مدل کاغذ دیواری ساده، که به کاغذ آستر هم معروف است، از کاغذ یا فایبرگلاس ساخته می گردد و معمولا برای پوشاندن عیوب دیوار و به حداقل رساندن مقدار تعمیرات مورد احتیاج استفاده می گردد. بعلاوه می تواند یک زیرسازی مناسب برای چسباندن کاغذ دیواری اصلی باشد. البته شما می توانید آن را به تنهایی هم استفاده نموده و اگر دوست داشتید روی آن رنگ هم بزنید. حذف کاغذدیواری لاینر از دیوار آسان است و احتیاجی به ابزار خاص ندارد.

2. کاغذدیواری چاپ شده

این مدل بیشترین استفاده را در بین مردم دارد، در طیف گسترده ای از رنگ و طرح ها فراوری می گردد و بین خریداران محبوب است. کاغذ دیواری هایی که چاپ دیجیتال شده اند ارزان تر از چاپ دستی هستند و به صورت انبوه فراوری می شوند. از معایب این مدل می توان به راحت پاره شدن و استفاده از جوهرهای بر پایه آب اشاره نمود. به همین علت بهتر است برای آشپزخانه و حمام از مدل چاپی استفاده نگردد. استفاده از این مدل به عنوان کاغذ دیواری اتاق خواب بسیار رایج است.

3. کاغذدیواری وینیل

این مدل همان کاغذ دیواری چاپی است که با لایه ای از وینیل پوشیده شده و ماندگاری بالایی دارد، به همین علت کاغذ دیواری پرطرفداری است. هرچه لایه وینیل استفاده شده ضخیم تر باشد، ماندگاری کاغذدیواری بیشتر می گردد. از این مدل می توانید در آشپزخانه و حمام بهره ببرید، زیرا در اثر رطوبت آسیب نمی بینند و به راحتی هم شسته می شوند.

4. کاغذدیواری فویل

برای ساخت این مدل کاغذ دیواری نو از فویل فلزی صیقلی به عنوان پایه استفاده می گردد تا به فضا جلوه ای براق بدهد. کاغذ دیواری فویلی انعکاس بالایی دارد و کوچک ترین فرو رفتگی روی دیوار را به خوبی نشان می دهد؛ پس اگر قصد استفاده از آن را دارید ابتدا عیوب دیوار را رفع نموده، سپس یک لایه کاغذ دیواری لاینر بزنید و سپس کاغذ دیواری فویل را نصب کنید. باید تعمیرات، صاف کردن دیوار و چسباندن کاغذ آستر به دقت انجام گردد تا بازتاب و درخشندگی کاغذ فویل از بین نرود. کاغذ دیواری طلایی که در دکوراسیون های لوکس به کار می رود از همین مدل است.

5. کاغذدیواری زمینه گله

این مدل همان کاغذ دیواری سه بعدی است که با طرح های خاص خود می تواند فضای نوی ایجاد کند. معمولا از الیافی شبیه به مخمل که بر پایه کاغذ چاپ شده اند ساخته شده و یکی از گران ترین کاغذ دیواری های موجود است. با استفاده از آن دکوراسیون لوکس خواهید داشت، اما باید بدانید که نگهداری از این مدل سخت است. با توجه به اینکه ای مدل قابل شست وشو نیست و به سختی از دیوار جدا می گردد، بهتر است در مکان هایی با رفت وآمد کمتر مثل اتاق خواب یا اتاق مهمان از آن بهره ببرید و هرگز به عنوان کاغذ دیواری پذیرایی به سراغش نروید.

6. کاغذدیواری مایلار

کاغذ دیواری مایلار از یک کاغذ پایه چاپ شده و یک فیلم پلی استر، که روی آن قرار گرفته، تشکیل شده است. ظاهری براق و مرطوب دارد و کمی شبیه به مدل فویل است، به همین علت می تواند کوچک ترین ایرادهای دیوار را به خوبی نشان دهد؛ پس اگر قصد دارید از کاغذدیواری مایلار بهره ببرید باید به همان روشی که برای کاغذ دیواری فویل گفته شد، دیوار را اصلاح نموده و زیرسازی کنید، سپس کاغذ مایلار را بچسبانید.

لایه پلی استر استفاده شده در این مدل امکان شست وشوی دیوار را فراهم می نماید و برای استفاده در آشپزخانه و حمام مناسب است. بعلاوه این مدل به راحتی از دیوار جدا می گردد اما باید برای نصب آن بسیار دقت کنید چون به راحتی چروک شده و ظاهری نامناسب پیدا می نماید. پس برترین گزینه برای استفاده از یک کاغذ دیواری شیک در سرویس بهداشتی همین کاغذدیواری مایلار است.

7. کاغذدیواری بامبو

این مدل کاغذ دیواری طرح چوب از بامبوی طبیعی ساخته شده و لایه ای نازک از آن روی کاغذ چسبانده شده است. سازگار با محیط زیست است و رنگ آن، به علت استفاده از چوب بامبوی طبیعی، در هر رول کاغذ فرق دارد. نصب آن احتیاج به دقت و حوصله دارد و اگر چسب ها را اشتباه بچسبانید یا به طور صحیح روی دیوار نصب نگردد، می تواند ظاهری نازیبا ایجاد کند. بعلاوه این مدل از کاغذ دیواری قابل شست وشو نیست و باید در محیط هایی کم رفت وآمد و با احتمال آلودگی کم نصب گردد. اگر دوست دارید که در اتاق نشیمن از دکوراسیون چوبی بهره ببرید می توانید از این مدل به عنوان کاغذ دیواری پشت تلویزیون بهره ببرید تا هم در معرض دید باشد و هم آسیب کمی ببیند.

مرور کلی

کاغذدیواری از قدیمی ترین عناصر دکوراسیون داخلی است که استفاده از آن به پیش از قرن 18 میلادی می رسد. در اواسط قرن بیستم استفاده از رنگ برای دیوار محبوب تر از کاغذ دیواری شد، اما همچنان طرفدارهای خود را دارد و گاهی به صورت ترکیبی همراه با رنگ استفاده می گردد. برخی از کاغذ دیواری ها برای استفاده در محیط های مرطوب مناسب هستند و برخی دیگر برای محیط های پر رفت وآمد؛ بنابراین بهتر است قبل از خرید به محل نصب آن فکر کنید تا برترین انتخاب را داشته باشید.

منبع: Arch2o

منبع: دیجیکالا مگ

به "7 مدل کاغذ دیواری که جذابیت خانه تان را دوچندان می نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "7 مدل کاغذ دیواری که جذابیت خانه تان را دوچندان می نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید