چرا بعضی از مسافران نسبت به ادامه سفر و انجام برنامه های گردشگری تردید دارند؟

به گزارش وبلاگ افراگرافیک، یک فعال گردشگری گفت: با اینکه سفر باید انرژی و حس مثبت را با خود همراه داشته باشد اما گاهی سفر کردن آنطور که باید خاطره ای ماندگار در فکر مسافر بر جای نمی گذارد و بعضی از مسافران را نسبت به ادامه سفر دچار تردید می نماید.

چرا بعضی از مسافران نسبت به ادامه سفر و انجام برنامه های گردشگری تردید دارند؟

ایسنا: مهرسا طافحی به تاثیرات انگیزه در سفر و توریستی پرداخت و اظهار کرد: روح انسان از بدو ورود به دنیای مادی با لطافت، حس معنویت و طبیعت گره خورده است. زمان های قدیم در دوران پادشاهان و سلاطین سفرهای زیادی با تغییر فصول انجام می شد چه بسا همانند عشایر زندگیشان در سفر و کوچ سپری می شد، البته درحال حاضر نیز در منطقه ها مختلف دنیا این برنامه می تواند برای افراد لذتی دلچسب به همراه داشته باشد.

وی اضافه نمود: آشنایی با فرهنگ مردم و آرامش در محل اسکان از اصلی ترین و مهم ترین انگیزه های مسافران امروز دنیا در انتخاب مقصد است اما به غیر از موارد گفته شده عوامل دیگری نیز در سفر مردم نقش دارد.

این فعال توریستی اظهار داشت: باید گفت که چیزی حدود نیمی از مسافران دنیا مقصدی که قصد دارند با فرهنگ و مردم آن آشنا شوند را انتخاب می نمایند و حال این سوال مطرح می گردد که چگونه این انگیزه می تواند ماندگار، پویا و پایا باشد. با اینکه صنعت توریستی و توریسم یکی از مهم ترین منابع درآمدی در دنیا است و آموزش مهارت های بازاریابی و جذب مسافر بسیار زیاد شده است، اما هنوز هم بعضی از مسافران نسبت به ادامه سفر تردید دارند و از انجام برنامه های توریستی منصرف می شوند.

طافحی توضیح داد: علت این امر آن است که شاید آنطور که باید خاطره ای ماندگار در فکر مسافر بر جا نمی گذارند. با اینکه ضمیر ناخودآگاه افراد نسبت به سرگرمی، حال خوب و خوشگذرانی آماده است، اما این انرژی و حس مثبت باید در جهت آگاهی و توسعه پایدار این حوزه برنامه ریزی گردد.

ایفای نقش موثر کتب آموزشی و دانشگاه ها در توسعه پایدار توریستی

وی اضافه نمود: به همین دلیل دانشگاه ها و کتب آموزشی نقش موثری خواهند داشت. بعلاوه اقلیم شناسی، آموزش تاریخ، همذات پنداری با چگونه بودن سفر و توریستی اجداد و نیاکان، آنالیز فرهنگ اقوام مختلف، تبلیغات و ارائه تاریخ مکان های توریستی و بسیاری از عوامل دیگر می تواند نقش موثری در فراهم آوردن این بستر ارائه دهد.

این فعال توریستی مطرح کرد: اساتید و بزرگان صنعت توریستی در کشور که می توان با مصاحبه های خبری و معرفی در رسانه به عنوان الگوهای حقیقی مورد توجه افراد مختلف قرار گیرند، کم نیستند. بازارهای هدف مختلف، زوجینی که تازه وارد زندگی مشترک شده اند، سالمندان، زنان مستقل و خودساخته، خانواده های تک سرپرست و… می توانند در جهت جذب انگیزه و توانمندی در شناساندن هویت حقیقی توریستی نقشی بسزایی داشته باشند.

طافحی گفت: سفرهای انگیزشی، ورزشی و مهارتی می تواند جهتی نو در اهمیت شناخت و علاقه مندی افراد برای شرکت در این برنامه ها باشد که تنها با حمایت، تبلیغ و توسعه فرهنگ سفرهای انگیزشی همراه با آرامش و همراهی اساتید و مدرسین متخصص درحوزه های گوناگون قابل اجراست. سفر کردن و سرگرمیات سالم انسان را از حالت یکنواختی خارج نموده و موجب می گردد که مدتی هر چند کوتاه از مسائل رها شده و به ماجراجویی بپردازد.

یادگیری بخش مهمی از سفر است

وی اظهار داشت: یادگیری در سفر بخش مهمی از آن است. یادگیری تنها آموختن مهارت خاص یا مطالب درسی نیست بلکه رشد هیجانی، شخصیتی و تعامل اجتماعی جزئی از دنیای هر فرد است که سفر در این امر یاری شایانی می نماید.

این فعال توریستی ادامه داد: توریستی انوع بسیاری دارد که از جمله آن ها می توان به توریستی بازرگانی و مالی اشاره نمود که که خرید و فروش صنایع دستی و خدمات مسافران نقش موثری در این راستا برای افراد مشغول این حوزه ایجاد می نماید. توریستی تاریخی، هنری و فرهنگی نیز از دیگر انواع توریستی هستند که در ان تمدن اصیل فرهنگ و هویت بصری یک ملت به نمایش در می آید و باید برای توریستان به طور کامل معرفی گرددف لذا یکی از انگیزه های مهم یادآوری همین فرهنگ و آداب و رسوم ها است.

طافحی اظهار کرد: در زندگی مدرن و به واسطه ظهور رسانه های مجازی سرگرمیات سالم، بازی های گروهی، صله ارحام کاملا کم رنگ شده است و باید از طریق ایجاد جذابیت و تحول عمیق در نگرش افراد انگیزه لازم را ایجاد نموده و منتقل کنیم. برای مثال می توان به بهانه سلامت و درمان نیز افراد را برای سفر ترغیب کرد بعلاوه دلایل مذهبی نیز می تواند از بهانه ای برای سفر و تزاه کردن روح افراد باشد.

وی توضیح داد: ورزش بعلاوه می تواند علت دیگری برای برنامه ریزی سفر باشد چرا که انگیزه ای مثبت در افراد ایجاد می نماید، همایش و نمایشگاه ها که پل ارتباطی بین مخاطب و بسیاری از فعالیت ها هستند بعلاوه می توانند علت خحوبی برای برنامه ریزی سفر باشند.

این فعال توریستی یادآور شد: البته باید گفت که کلام موثر بدون شک از تمام موارد گفته شده بهتر و منطقی تر عمل خواهد نمود. کشور ما نیز با توجه به تمدن و هویت فرهنگی و تاریخی غنی و دارا بودن اماکن توریستی متعدد در جذب توریست برای این صنعت بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

منبع: توریسم آنلاین

به "چرا بعضی از مسافران نسبت به ادامه سفر و انجام برنامه های گردشگری تردید دارند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا بعضی از مسافران نسبت به ادامه سفر و انجام برنامه های گردشگری تردید دارند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید