معضلی تازه در راستا ساخت واکسن کرونا

به گزارش وبلاگ افراگرافیک، محققان از شناسایی اولین جهش عمده در ویروس کرونا خبر دادند و ابراز نگرانی کردند این امر به کند شدن فرایند فراوری واکسن برای مقابله با بیماری مذکور بینجامد.

معضلی تازه در راستا ساخت واکسن کرونا

به گزارش وبلاگ افراگرافیک، مهر به نقل از نیوزویک نوشت: آنالیز های مشترک پژوهشگران چینی، تایوانی و استرالیایی نشان می دهد ویروس کرونا در ماه های اخیر جهش یافته و شاهد تغییرات قابل ملاحظه ای بوده است. این دستاورد تازه علمی حاصل آنالیز 106 نمونه از ویروس 2 -SARS-CoV است که عامل بیماری کوویدـ19 در سراسر دنیا بوده است.

مقایسه نمونه های مذکور با 39 ژنوم ویروس سارس که از کشورهای مختلفی مانند آمریکا، چین، اسپانیا، برزیل، استرالیا، فنلاند، ایتالیا، نپال، کره جنوبی و غیره جمع آوری شده اند نشان می دهد که اگرچه قابلیت جهش ویروس کرونا و تنوع ژنتیکی آن کمتر از ویروس بیماری سارس است، اما همین جهش های اندک هم می تواند فرایند فراوری واکسن را تا حدی طولانی کند.

البته بعضی از این محققان در این زمینه خوش بین ترند و می گویند جهش های ویروس کرونا در حدی نیست که فراوری سریع واکسن و داروهای ضدکرونا را با مشکل عمده ای روبرو کند. به گفته آن ها، یکی از ژن های پروتئینی ویروس کرونا که عامل چسبیدن ویروس یادشده به سلول های بدن انسان است تا حد زیادی ثابت و بدون تغییر باقی مانده است.

اولین نشانه جهش ویروس کرونا از نمونه ای از ویروس 2 - SARS-CoV به دست آمد که مربوط به کشور هند بوده است. این ویروس جهش یافته از توانایی کمتری برای اتصال به گیرنده های سلول های بدن انسان موسوم به 2 ACE برخوردار است. در عین حال نمی توان پیش بینی کرد در آینده فرایند جهش ویروس کرونا چگونه خواهد بود و اگر جهش های بیشتری رخ دهد، ساخت واکسن ویروس مذکور با چالش های جدی روبرو می گردد.

منبع: همشهری آنلاین

به "معضلی تازه در راستا ساخت واکسن کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معضلی تازه در راستا ساخت واکسن کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید