ظریف: طرح طالبان برای احیای امارت اسلامی عملی نیست

به گزارش وبلاگ افراگرافیک، وزیر خارجه ایران با تاکید بر اینکه بازگشت افغانستان به دهه 90 میلادی ممکن نیست، توضیح داد که طرح طالبان برای احیای امارت اسلامی غیرقابل اجرا است.

ظریف: طرح طالبان برای احیای امارت اسلامی عملی نیست

به گزارش دفتر منطقه ای وبلاگ افراگرافیک، محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران در نشست رایزینا با تاکید بر اینکه طالبان باید مذاکرات با دولت افغانستان را شروع کند، گفت که این گروه باید بخشی از فرایند صلح افغانستان باشد، نه اینکه این فرایند را کنترل کند.

وی اضافه نمود که نهادهای دموکراتیک افغانستان باید حفظ شده و این نهادها با رها کردن خشونت توسط طالبان و ملحق شدن این گروه به فرایند سیاسی باید جامع تر گردد.

ظریف با اشاره به تصمیم بایدن برای خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان نیز گفت: حضور نیروهای خارجی هرگز به صلح و امنیت در منطقه ما یاری نکرده است و خروج نیروها دستکم زمینه خشونت ها را کاهش خواهد داد.

وزیر خارجه ایران تاکید نمود: طالبان نباید از این فرصت برای افزایش خشونت ها استفاده کند، آن ها نباید منتظر بمانند تا خلاء به وجود بیاید و بخواهد از این خلاء استفاده کند و افغانستان وارد جنگ گردد.

وی اضافه نمود که تنها راه برای برقراری صلح در افغانستان این است که فرایند صلح به رهبری، مالکیت و کنترل افغان ها باشد؛ دیگران می توانند به این فرایند یاری کنند، می توانند فرایند را تسهیل کنند اما نمی توانند آن را دیکته کنند، مردم افغانستان باید در این باره تصمیم بگیرند.

ظریف ادامه داد: می دانیم که طرح طالبان احیای دوباره امارت است ولی این طرح عملی نیست و توافق عمومی در خصوص آن وجود ندارد، طالبان باید بداند که بازگشت افغانستان به دهه 90 میلادی ممکن نیست، امارت چیزی نیست که افغانستان را بتوان بر آن بازسازی کرد.

.

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "ظریف: طرح طالبان برای احیای امارت اسلامی عملی نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ظریف: طرح طالبان برای احیای امارت اسلامی عملی نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید