خبرنگاران عضو شورای شهر مشهد: شهرها سند مرجع شهرسازی ندارند

به گزارش وبلاگ افراگرافیک، مشهد- خبرنگاران- رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر مشهد گفت: با نادیده گرفته شدن طرح های راهبردی، شهرها از وجود سند مرجع و تصمیم ساز محروم شده اند و این اقدام نتیجه ای جز بلاتکلیفی و تصمیم گیری های موضعی و شخصی برای یک شهر به همراه نداشته است.

خبرنگاران عضو شورای شهر مشهد: شهرها سند مرجع شهرسازی ندارند

محمدهادی مهدی نیا، روز دوشنبه در نطق پیش از دستور جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد اضافه کرد: بازنگری در شیوه تهیه طرح های توسعه شهری و جهت گیری آنها مدتهاست که مطرح بوده است.

وی ادامه داد: شهرهای امروز ما فرسنگ ها از آن مطلوب هایی که در پی آن بوده ایم فاصله دارند و شاید در مواردی داشته های خود را نیز از دست داده ایم و دیگر رنگ و بوی زندگی را به سهولت در فضاهای کوچک و بزرگ شهرهایمان نمی توانیم بیابیم.

رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر مشهد گفت: سودجویی در عرصه شهر، سوداگری زمین و در نتیجه جلوگیری تعمدی از ورود تفکرات شهرسازی به صحنه شهر از جمله عوامل عقب افتادگی شهرسازی از عرصه عمل است.

وی اضافه کرد: در شهرها، حقوق شهر و شهروند که به مراتب جایگاهی رفیع تر از کالبد صرف داشته و تاکید ویژه بر انسان محوری دارد، به حاشیه رانده شده است، در حالی که بیشترین تلاش ها در حوزه شهرسازی در راستای مطلوبیت بخشی به محیط های انسانی و حفظ و ایجاد فضاهای انسان محور به شکل های مختلف می باشد.

مهدی نیا ادامه داد: ناکارآمدی بسیاری از طرح ها و راهکارهای شهرسازانه و فاصله چشمگیر آنها با واقعیت ها و ظرفیت های موجود، لزوم تغییرات جدی در ساختارهای شهرسازی کشور را بیش از پیش گوشزد می کند.

وی نبود برنامه جامع و کلان برای کنترل و هدایت توسعه شهر را از مهم ترین چالش ها و نواقص نظام شهرسازی بیان و اعلام نمود: برنامه ریزی و تصمیم گیری های مدیریتی در غیاب طرح ها از دیگر چالش هاست و به رغم اینکه در ساختار مدیریت شهرها و شهرسازی کلان کشور برای هر شهر طرح های متعدد در مقیاس های مختلف از کلان تا خرد تهیه می گردد اما فاصله قابل توجه این طرح ها با واقعیت های موجود، ویژگی های منطقه ای و نیازهای شهروندان موجب افزایش ناکارآمدی این طرح ها شده است.

رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر مشهد گفت: تجربه زندگی شهری گذشته به خوبی نشان می دهد که دوره تصمیم گیری های یک جانبه و بدون تعامل و مصاحبه سر آمده و توانی برای تداوم آن وجود ندارد، خردمندانه است که به استقبال رویکردهای جدید مشارکتی و ایجاد فضای تعامل پیش برویم و از بسیاری مداخله های یک طرفه بپرهیزیم.

رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر مشهد در این جلسه همچنین در خصوص عدم اجرای آیین نامه شیوه رسیدگی کمیته های فنی و شهرسازی مناطق شهرداری به محمدرضا کلائی شهردار مشهد تذکر داد.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران عضو شورای شهر مشهد: شهرها سند مرجع شهرسازی ندارند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران عضو شورای شهر مشهد: شهرها سند مرجع شهرسازی ندارند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید