آخرین شرایط کرونا؛ نگرانی از ورود مجدد دلتا به کشور

به گزارش وبلاگ افراگرافیک، دبیر کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا با بیان اینکه بیش از 81 درصد سویه در گردش کرونا در کشورمان زیر سویه BA 2 از خانواده اُمیکرون است، گفت: البته هنوز در بعضی کشور های اطراف ما مانند ترکیه تقریبا سه درصد سویه در گردش شان دلتا است، بنابراین این نگرانی وجود دارد که باتوجه به رفت وآمد ها و مراودات میان کشور ما و کشور های اطراف از جمله ترکیه، ممکن است دوباره دلتا بیاید و منجر به ایجاد زیرسویه هایی مانند XD و XF گردد، اما واقعیت این است که هنوز چنین موردی را تجربه نکردیم.

آخرین شرایط کرونا؛ نگرانی از ورود مجدد دلتا به کشور

به گزارش ایسنا، حمیدرضا جماعتی درباره شرایط کرونا در کشور، گفت: آنچه که در حال حاضر در کشورمان رخ داده، این است که مانند تمامی کشور ها ما هم از نظر مقدار بستری و هم از نظر مقدار مرگ و میر ناشی از کرونا یک شیب نزولی را داریم که تقریبا به صورت خطی درآمده است.

به طوری که منحنی که به صورت صعودی بالا رفته بود، اکنون پایین آمده و به صورت خطی درآمده است؛ بنابراین در حال حاضر در تمام کشور های جهان، مقدار بستری و مرگ ومیر تقریبا سیر نزولی داشته و حتی در کشور هایی مانند چین و هنگ کنگ که مقدار موارد بالا رفته بود نیز شاهد سیر نزولی هستیم. کشور ما هم از سایر کشور ها مستثنی نیست.

BA 2 سویه غالب کرونا در ایران

وی درباره سویه غالب کرونا در کشور نیز گفت: در مطالعه اخیری که در کشور ما انجام شد، سویه غالبی که در کشور وجود دارد، بیش از 81 درصد زیر سویه BA 2 از خانواده اُمیکرون است؛ بنابراین آن سویه ای که انتظار داشتیم که ممکن است منجر به ایجاد پیک نوی گردد، فعلا چنین نشد و موج نوی را از BA 2 در کشورمان شاهد نبودیم.

نگرانی از ورود مجدد دلتا به کشور

جماعتی درباره پیش بینی ها از فرایند کووید 19 در کشورمان طی هفته های آینده، گفت: باتوجه به شرایطی که در حال حاضر دیده می گردد، اگر با مشکل نو و زیر سویه نوی در کشور های دیگر برخورد نکنیم، به نظر می رسد که در ماه های آینده حداقل تا فصول سرد، خیلی با پیک مهم و موج نوی برخورد نکنیم.

اگرچه یک جای نگرانی وجود دارد؛ آن هم اینکه گفته شده که تقریبا هنوز در بعضی کشور های اطراف ما مانند ترکیه سه درصد سویه در گردش شان دلتا است، شاید این جای نگرانی را بگذارد که باتوجه به رفت وآمد ها و مراوداتی که بین کشور ما و کشور های اطراف از جمله ترکیه است، ممکن است که دوباره دلتا بیاید و منجر به ایجاد زیرسویه هایی مانند XD و XF گردد، اما واقعیت این است که هنوز چنین چیزی را تجربه نکردیم و از آنجایی که در کشور های دیگر هم با پیک نوی روبرو نشدند، به نظر نمی رسد که حداقل در فصل تابستان با مشکل جدی روبرو شویم.

بر این اساس مانند پیش بینی که در سایر کشور های جهان مطرح شده، اگر قرار باشد با پیکی روبرو شویم، ممکن است در فصول سرد، یعنی در پاییز و زمستان باشد و با موجی از ویروس کرونا با زیرسویه های دیگر روبرو شویم، اما به نظر نمی رسد که حداقل تا چند ماه آینده با موج نو و جدی روبرو باشیم.

امکانات ایران در شناسایی زیرسویه های ترکیبی کرونا

وی درباره شرایط شناسایی زیرسویه های XD و XF در کشور، گفت: شناسایی این زیر سویه ها بر اساس ژن سکوئنسینگ است که خوشبختانه در کشور ما دستگاه هایی که بتوانیم با استفاده از آن ها، ویروس ها را از نظر ژنتیکی آنالیز کنیم، وجود دارد که به صورت فعال در حال ارزیابی هستند.

بر این اساس اگر زیرسویه های ترکیبی مانند XE، XD، XF یا زیر سویه های دیگری که ممکن است به صورت ترکیبی وجود بیایند، اگر ببینیم که با مشکل و پیک نوی روبرویم، به سرعت می توانیم ارزیابی نموده و معین کنیم که چه زیرسویه ای است؛ بنابراین جای نگرانی در این باره وجود ندارد. زیرا اگر با تهدید نوی روبرو شویم، با دستگاه هایی که داریم و با ارزیابی ژنی می توانیم این آنالیز ها را به سرعت در کشورمان انجام دهیم.

جماعتی درباره احتمال افزایش موارد بیماری در کشور باتوجه به سفر های نوروزی و دید و بازدیدها، اظهار کرد: اگر تعطیلات، رفت و آمد ها و مسافرت ها می خواست مشکل جدی را در مقدار بستری و مرگ ومیر ایجاد کند، شاید تا به امروز می توانست خودش را به صورت چشمگیری نشان دهد. اگرچه طی یکی دو هفته قبل مختصری افزایش مقدار مراجعین سرپایی و در پی آن مقداری افزایش بستری را داشتیم، اما باتوجه به اینکه فرایند افزایشی ادامه پیدا نکرد و سیر صعودی ایجاد نشد، به نظر نمی رسد که با موج نو روبرو باشیم.

تاثیر بازگشایی مدارس بر شرایط کرونا در کشور

وی درباره تاثیر بازگشایی مدارس بر فرایند بیماری در کشور نیز گفت: باید شرایط مختلف را در نظر بگیریم؛ شرایطی مانند واکسیناسیون که انجام شد، به ویژه در بچه ها و دستورالعملی که به تمامی کارکنان مدارس داده شد تا واکسیناسیون شان را کامل نمایند، رعایت پروتکل های بهداشتی و اینکه تعداد زیادی از افراد در کشور ما به ویروس کرونا مبتلا شدند و ایمنی ذاتی که در بدن افراد ایجاد شد، باعث شد که حداقل در هفته های بعد از بازگشایی مدارس، خیلی آثار چشمگیری در جامعه نبینیم. ان شاءالله که مشکل جدی در رابطه با بازگشایی مدارس در جامعه دیده نگردد.

کرونا در شانگهای

جماعتی در پاسخ به سوالی درباره شرایط کرونا در شانگ های و قرنطینه هایی که در این شهر اجرا شده و اطلاعات نو از آنچه در شانگ های شایع شده است، گفت: آنچه که وجود دارد، این است که در بعضی کشور ها مانند چین، هنگ کنگ و بعضی کشور های دیگر مانند کانادا و استرالیا و... پیکی با زیرسویه های اُمیکرون دیده شد، اما خوشبختانه در همان کشور ها هم باتوجه به اقداماتی که انجام دادند، به خصوص کره جنوبی، هنگ کنگ، چین و ... مقدار بستری و مرگ ومیرشان سیر نزولی داشته و نویدبخش است که اقدامات کنترلی که در آن کشور ها اجرا شده، توانسته تا حدود زیادی به کاهش موارد یاری کند.

لزوم رعایت پروتکل های بهداشتی؛ ماسک بزنید، واکسیناسیون تان را تکمیل کنید

وی ادامه داد: در کشور ما هم علی رغم اینکه مقدار افراد مبتلا و بستری کاهش پیدا نموده که جای خوشحالی دارد، اما یک نگرانی هم که وجود دارد و ممکن است از نظر اپیدمیولوژی مورد نظر قرار بگیرد، این است که RE ما هنوز به یک و زیر یک نرسیده است که به این معناست که احتمال اینکه ویروس در گردش باشد و با هر اقدامی اعم از ترکیب ویروس ها یا اقداماتی که می تواند منجر به چرخش بیشتر ویروس گردد، ممکن است در کشور ما ایجاد خطر کند؛ بنابراین توصیه ما این است که برای جلوگیری از مساله باتوجه به اینکه RE ما به یک و زیر یک نرسیده است، مردم همانطور که سازمان های علمی جهان و سازمان بهداشت جهانی هم مطرح نموده، باید پروتکل های بهداشتی را با جدیت تمام پیش برند.

توصیه و پیشنهاد ما این است که واکسیناسیون و تزریق دز سوم را جدی بگیرند و کسانیکه واکسیناسیون شان را کامل نکردند، حتما آن را کامل نمایند. زیرا هم رعایت پروتکل های بهداشتی و هم واکسیناسیون دز سوم، عواملی هستند که به طور موثر می توانند در کاهش مقدار بستری و مرگ ومیر افرادی که در معرض اُمیکرون هستند، موثر باشند و به طور چشمگیری می تواند بیماری را کاهش دهد.

سهل انگاری در رعایت پروتکل های بهداشتی

جماعتی اضافه نمود: در عین حال در افرادی که سن بالا یا نقص سیستم ایمنی دارند، برای تزریق دز چهارم واکسن کرونا اقدام نمایند که می تواند در کاهش بستری و مرگ ومیر این افراد موثر باشد. در حال حاضر در بیمارستان ها، کسانی که بیشتر بستری شده و دچار مرگ ومیر می شوند، کسانی هستند که سن بالا یا نقص سیستم ایمنی دارند مانند بیماران پیوندی یا بیماران مبتلا به سرطان یا افرادی که بیماری های جدی زمینه ای دارند. به همین علت توصیه ما این است که مردم در زمینه رعایت پروتکل های بهداشتی در کل جامعه به ویژه در زمینه استفاده از ماسک، جدیت داشته باشند.

وی تاکید نمود: در حال حاضر کاهش مقدار بستری و مرگ ومیر، باعث شده عده ای در رعایت پروتکل های بهداشتی سهل انگاری نمایند که باتوجه به اینکه RE ما در ویروس اُمیکرون به یک و زیر یک نرسیده، می تواند خطرناک باشد و منجر به نگرانی هایی در اختلال در کنترل پاندمی در کشور گردد؛ بنابراین رعایت پروتکل ها و تزریق واکسن به ویژه تزریق دز سوم در افرادی که هنوز دز سوم را تزریق نکردند و تزریق دز چهارم در افرادی که به هر علتی نقص سیستم ایمنی و سن بالا دارند، بسیار مهم است و می تواند اثر مهمی در کاهش مقدار افراد مبتلا، بستری و مرگ ومیر در جامعه گردد.

جماعتی ادامه داد: باید توجه کرد که در اپیدمیولوژی یک فاکتوری به نام R 0 داریم که به این معناست که یک فرد مبتلا به ویروس، چند نفر را می تواند مبتلا کند. R 0 ویروس اُمیکرون باتوجه به سرایت پذیری بالایی که دارد، تقریبا 10 است؛ یعنی در شرایط عدم رعایت پروتکل ها و عدم تزریق واکسن، هر یک نفر مبتلا می تواند 10 نفر را مبتلا کند.

حال RE به معنای این است که اقدامات موثری مانند استفاده از ماسک، تزریق واکسن و ... را انجام می دهیم تا از انتقال ویروس از فرد مبتلا به افراد دیگر جلوگیری کنیم، اگر این عدد به یک و زیر یک برسد، نشان می دهد که در آن جامعه، ویروس از افراد مبتلا به افراد سالم منتقل نمی گردد و زمانی می توانیم بگوییم بیماری کنترل شده که RE به یک و زیر یک برسد.

این عدد هنوز در کشور ما به یک یا زیر یک نرسیده و از این جهت نشان دهنده این است که هنوز در جامعه ما افراد مبتلا می توانند ویروس را به افراد دیگر انتقال دهند و به همین علت اقدامات پیشگیرانه و رعایت پروتکل های بهداشتی و استفاده از ماسک که بسیار موثر است و سایر اقدامات مانند فاصله گذاری، شستن دست ها و ... حائز اهمیت است. در شرایط فعلی کشور ما استفاده از ماسک و واکسیناسیون می تواند بسیار موثر و پیشگیرانه باشد و یاری کند که RE درباره ویروس کرونا و زیرسویه های مختلف آن به یک و زیر یک برسد.

منبع: فرارو

به "آخرین شرایط کرونا؛ نگرانی از ورود مجدد دلتا به کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آخرین شرایط کرونا؛ نگرانی از ورود مجدد دلتا به کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید