سیگنال منفی کرونا، گردشگری ایران را دچار مشکل نموده است

به گزارش وبلاگ افراگرافیک، صدای بلندی که از کشور ما به بیرون مخابره می گردد آمار مبتلایان و جانباختگان #کرونا و بعلاوه فرایند #واکسیناسیون است. کوشش های صنعت #گردشگری با وجود این صدای بلند راه به جایی نمی برد.

سیگنال منفی کرونا، گردشگری ایران را دچار مشکل نموده است مدیرکل بازاریابی و توسعه دنیاگردی خارجی

مدیرکل بازاریابی و توسعه دنیاگردی خارجی گفت: مرگ 600 تا 700 نفر در روز به خاطر کرونا بلندترین سیگنال و صدایی است که این روزها از ایران شنیده می گردد؛ با این شرایط چگونه می توان تصویر ایمنی از ایران نشان داد و دنیاگردان را آماده سفر به کشورمان کرد؟ قطعا کار ایران دشوارتر شده است.

لیلا اژدری در تحلیل تغییر شاخص های سفر دنیاگردان بین المللی با ادامه کرونا و اقداماتی که وزارت میراث فرهنگی، دنیاگردی و صنایع دستی برای حذف نشدن نام ایران از لیست مقاصد سفر دنیاگردان انجام داده و یا می تواند انجام دهد، در گفت و گو با خبرگزاری ایسنا اظهار کرد: ما کوشش خودمان را می کنیم، کلیپ هایی درباره ایمنی سفر به لحاظ بهداشتی ساخته ایم، اما صدای بلندی که از کشور ما به بیرون مخابره می گردد آمار مبتلایان و جان باختگان کرونا و بعلاوه فرایند واکسیناسیون است. کوشش های صنعت دنیاگردی با وجود این صدای بلند راه به جایی نمی برد. باید این سیگنال تغییر کند، در آن صورت وظیفه ما به اسم متولی پررنگ می گردد و می توانیم دنبال اعتمادسازی در بین دنیاگردان و بازارهای سفر باشیم و نشان دهیم ایران برای سفر کشور ایمنی است.

او با اشاره به فعالیت بسیاری از کشورها و رقیبان در بازارهای بین المللی برای جذب دنیاگرد که احتمال عقب راندن ایران را پیش آورده است، گفت: به طور کل دو نوع بازاریابی داریم؛ بازاریابی کلی ای که معمولا در جریان آن چهره یک کشور به نمایش گذاشته می گردد، مثلا نشان می دهیم ایران کشوری باستانی با مردمی مهربان و طبیعتی زیبا است. این اولین سیگنالی است که می توانیم برای جلب توجه دنیاگردان دنیا مخابره کنیم و شاید حتی لازم نباشد این پیغام را به برخی کشورها برسانیم؛ چرا که در کتاب های درسی مدرسه های برخی از این کشورها بسیار درباره تاریخ ایران صحبت شده و برای خیلی ها از همان کودکی درباره ایران کنجکاوی وجود دارد.

او اضافه نمود: روش دیگر بازاریابی کاری است که فعالان دنیاگردی انجام می دهند، مثلا با شرکای تجاری خود در کشورهای دیگر ارتباط برقرار می نمایند و یا در نمایشگاه های بین المللی شرکت می نمایند، در این شرایط اگر جای نام ایران در لیست مقاصد آژانس های خارجی و یا نمایشگاه ها خالی باشد و یا مقابل نام ایران علامت ضربدر زده گردد، مسلم است که وقتی شرکت های عظیم انگلیسی، روسی، چینی و یا هر کشور دیگری و دنیاگردان آن ها ببینند از ایران هیچ بسته سفری عرضه نمی گردد، ویزا صادر نمی گردد و مرزها به روی دنیاگردان بسته است، منتظر نمانند و دنبال کشورهایی مثل عربستان بفرایند که مقصد نوظهور دنیاگردی است و ویزا هم صادر می نماید.

او یادآور شد: البته حذف نام ایران از لیست مقاصد سفر، همان طور که این روزها به وسیله برخی شرکت های دنیاگردی خارجی رخ داده است، باعث نمی گردد نام ایران از اذهان پاک گردد. ایران مقصد یونیک و منحصر به فردی است، اما مهم است که شرکت های دنیاگردی بتوانند در بازار رقابتی، هوشمندانه سبد خود را قرار دهند تا سهمی داشته باشند؛ حتی اگر سفر دنیاگردان به ایران در شرایط بحرانی کرونا محل چالش و سوال باشد.

مدیرکل بازاریابی و توسعه دنیاگردی خارجی وزارت میراث فرهنگی، دنیاگردی و صنایع دستی اظهار کرد: مطالعات جدیدی در ارتباط با بیماری کووید و تصمیم به سفر صورت گرفته است که بر اساس آن، به نظر می رسد فعلا دوران پس از کرونا مطرح نیست، ضمن آن که سیگنالی از پرسش شوندگان در این مطالعات دریافت شده که مدیریت بیماری کووید را در کشورها برای دنیاگردان حائز اهمیت نموده است، یعنی بسیاری از دنیاگردان برای انتخاب مقصد سفر، شاخص های مدیریت و کنترل کرونا، رعایت پروتکل ها و واکسیناسیون را در اولویت قرار داده اند. بعلاوه تسهیلاتی که کشورها و شرکت های دنیاگردی برای لغو سفر در دوران کرونا قائل می شوند شاخص اثرگذار دیگری در انتخاب مقصد شده است. بسیاری از دنیاگردان در این پژوهش گفته اند کشور یا مقصدی را برای سفر انتخاب می نمایند که برترین شرایط کنسلی را داشته باشد.

او اضافه نمود: با تغییر شاخص های انتخاب سفر باید این سوال را از خود بپرسیم ایران کجای ماجرا واقع شده است؟ هنوز دستوری برای صدور ویزای توریستی صادر نشده است، چه برسد به آن که این شاخص های اثرگذار در انتخاب مقصد را داشته باشیم. می دانستیم که صنعت دنیاگردی بسیار شنماینده است، اما هرگز تصور نمی کردیم بهداشت مهم ترین نقش را در انتخاب مقصد داشته و در تصویرسازی از یک کشور تا این حد اثرگذار باشد.

اژدری گفت: با وجود این صدا و سیگنال ها، کار بخش دنیاگردی سخت شده است. یک زمان مهم ترین مساله دنیاگردی ایران پروپاگانداهای سیاسی بود، بهانه این بود که چون علیه ایران تبلیغ و سیاه نمایی می گردد نمی توان آن چنان که باید دنیاگرد جذب کرد. عامل این ضعف را بیرونی می دانستند، اما حالا که بیماری، بهداشت، مدیریت و کنترل کرونا در کشور مساله شده است دیگر نمی توان پروپاگانداهای سیاسی و عامل برونی را مقصر دانست. مرگِ روزی 600 تا 700 نفر انسان را که دیگر نمی توان تقصر رسانه های غربی انداخت. صددرصد خودمان عامل مساله هستیم و این کارِ فعالان و متولیان دنیاگردی را بسیار سخت خواهد نمود و قطعا ما به تنهایی نمی توانیم این چهره ایران را تغییر دهیم.

منبع: دنیای سفر

به "سیگنال منفی کرونا، گردشگری ایران را دچار مشکل نموده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سیگنال منفی کرونا، گردشگری ایران را دچار مشکل نموده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید