در این خانه همواره زلزله می آید!

به گزارش وبلاگ افراگرافیک، خانه زلزله در اسکاتلند

در اسکاتلند بر روی دامنه های سرسبز خانه ای چوبی و قدیمی وجود دارد، خانه ای عجیب که به خانه زلزله معروف است و کسی در آن زندگی نمی کند. اگر داستان ساخته شدن این خانه را ندانید، شاید با شنیدن اسمش فکر کنید در آن همواره زلزله اتفاق می افتد؛ اما ماجرای این خانه چیز دیگری است! تا همین 200 سال پیش تکنولوژی، پیشرفت چندانی نکرده بود و برای ثبت واقعه ای مثل زلزله احتیاج به خانه ای مخصوص بود. یک همچین خانه ای برای اولین بار در منطقه ای زلزله خیز در اسکاتلند ساخته شد و ابزارهای ساده ای در آن نهاده شد تا بشود قدرت زلزله را میزان گیری و ثبت کرد. امروز دیگر با پیشرفت تجهیزات لرزه نگاری این خانه کاملا بی استفاده و به جاذبه گردشگری تبدیل شده است. در ادامه خبرنگاران را همراه کنید تا درباره خانه زلزله بیشتر بدانید.

در این خانه همواره زلزله می آید!

معمولا در بریتانیا زلزله های بزرگی اتفاق نمی افتد؛ اما به هر حال جزایر این سرزمین هم در طول سال بارها تکان هایی می خورند که فقط تعداد کمی از آن ها به وسیله مردم احساس می شوند و بیشتر آن ها آنقدر کوچک اند که هیچ آسیبی وارد نمی نمایند. اما با این حال اولین لرزه سنج جهان در اسکاتلند و در محلی به نام کومری ساخته و نصب شده است. نمونه ای از این لرزه سنج همچنان در خانه ای به نام خانه زلزله که روی علفزارهای دامنه ای در منطقه Ross ساخته شده واقع شده است.

دهکده کومری در شهر پرتشایر و در جنوب اسکاتلند، به خاطر نهاده شدن روی گسل یکی از فعال ترین منطقه ها زمین شناسی در بریتانیاست و به خاطر همین موضوع به شهر لرزان معروف شده است. اولین زلزله ثبت شده در پرتشایر به وسیله فردی به نام جیمز ملویل در جولای سال 1597 به ثبت رسیده است کسی که زمان این زلزله نسبتا شدید را در دفترچه خاطراتش یادداشت کرد. اما تا سال 1789 طول کشید تا شدت یک زلزله در روستای کومری به طور سیستماتیک به ثبت برسد.

در طول 50 سال دیگر هم 70 لرزه مهم دیگر ثبت شد که یکی از آن ها بزرگ ترین زلزله تاریخ کومری در تاریخ 23 اکتبر سال 1839 بود. این زلزله که در بیشتر نواحی اسکاتلند احساس شد، باعث خراب شدن خانه های کومری و ترک برداشتن سد نزدیک شهر استیرلینگ شد. البته این زلزله فایده بزرگی هم داشت و باعث ساخته شدن خانه زلزله شد!

در واقع بعد از این زلزله بود که دو نفر به نام های پیتر و جیمز تصمیم گرفتند که ابزاری راه اندازی نمایند تا به راحتی بتوانند میزان زلزله را میزان گیری نمایند و داده های لرزه ای را به طور رسمی به ثبت برسانند. این ابزار از دو تخته چوبی تشکیل شده که در جهت های شمال به جنوب و شرق به غرب بر روی زمین نهاده شده اند. بر روی این تخته ها یک سری استوانه های چوبی واقع شده است که با رسیدن به لبه تخته ها بزرگ تر می شوند. با وقوع زمین لرزه، میزان و وزن این استوانه ها بیشتر و این ترتیب قدرت زمین لرزه میزان گیری می گردد. ماسه هایی که در زیر این تخته چوب ها وجود دارند از برخورد استوانه ها به هم جلوگیری می نمایند. این دستگاه با اینکه کاملا ابتدایی به نظر می رسد اما برای میزان گیری قدرت زلزله مناسب است.

در سال 1841، تمام داده هایی که تا به حال از زمین لرزه های این منطقه به ثبت رسیده بود به انجمن بریتانیا داده شد و کمیته ای شکل گرفت تا در خصوص زلزله های ایرلند و اسکاتلند تحقیق و آنالیز نمایند. در طول سال ها ابزارهای زیادی ساخته و در حوالی دهکده کومری مورد استفاده نهاده شد. در میان این ابزارها، اولین لرزه سنج مدرن جهان بود که از دو آونگ معکوس تشکیل شده تا ارتعاشات را بر روی دیسک مقعر بالا به ثبت برساند. این ابزار به وسیله فیزیکدان اسکاتلندی، جیمز دیوید فوربز ساخته شده بود.

در حوالی سال 1844، فعالیت لرزه ای کم شده بود، برای همین دیگر کسی به فکر این خانه و اهمیت آن نبود تا اینکه سری نو لرزه ها در سال 1869 دوباره بحث زمین لرزه را داغ کرد. اینجا بود که ابزارهای نوتر و حساس تری خریداری شد و در سال 1874، خانه زلزله روی صخره ای بزرگ ساخته شد تا محلی برای نگهداری زلزله سنج باشد. بعد از مدتی دوباره فعالیت های لرزه ای کم و این خانه بی استفاده شد. تا اینکه در سال 1911 تغییر و تحولات تکنولوژی باعث شد که این خانه دیگر برای همواره هیچ کاربردی نداشته باشد.

در سال 1988، خانه زلزله بازسازی و مجهز به ابزارهای مدرن زمین شناسی شد. با اینکه جهانگردان نمی توانند به داخل این خانه بروند اما خانه، پنجره های بزرگی دارد که به راحتی می توانید از میان آن ها داخل خانه را دیدن و ابزارهای مدرن و آن دو تخته قدیمی که بر روی زمین واقع شده است را ببینید.

اسکاتلند در شمال غربی اروپا واقع شده است و دومین کشور بزرگ بریتانیاست. این کشور سرسبز بر روی بلندی ها واقع شده و جنگل های زیادی آن را احاطه نموده است. اسکاتلند جاذبه های طبیعی و تاریخی زیادی دارد که هر سال هزاران جهانگرد را به این ناحیه می کشاند.

منبع: amusingplanet.com

منبع: الی گشت

به "در این خانه همواره زلزله می آید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در این خانه همواره زلزله می آید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید