خبرنگاران افزایش جذابیت خرید و پرداخت به وسیله تلفن همراه

به گزارش وبلاگ افراگرافیک، تهران- خبرنگاران- آنالیز ها نشان می دهد خرید کالا به وسیله تلفن همراه و پرداخت به وسیله ابزارهای پرداخت موبایلی روندی صعودی دارد که بیشترین رشد در میان ابزارهای پرداخت فعال با افزایش 1.26 درصدی به ابزارهای پرداخت موبایلی تعلق گرفته است.

خبرنگاران افزایش جذابیت خرید و پرداخت به وسیله تلفن همراه

توسعه بانکداری الکترونیک، رشد فناوری و تسهیل مبادلات اقتصادی، گرایش مردم به استفاده از روش های جدید پرداخت به جای پرداخت پول نقد را افزایش داده، در این میان جذابیت پرداخت به وسیله تلفن همراه بیش از سایر روش ها رو به گسترش بوده است.

ابزار کارتخوان فروشگاهی (کارتخوان) به عنوان رایجترین ابزار پذیرش در کشور محسوب می گردد که به دلیل راحتی و در دسترس بودن همچنان بیشترین سهم بازار را در اختیار دارد، اما به تدریج سهم ابزارهای جدید در حال افزایش است.

شبکه الکترونیکی پرداخت کارتی شامل سه نوع ابزار ابزار پذیرش اینترنتی، ابزار پذیرش تلفن همراه و ابزار پذیرش کارتخوان فروشگاهی است که فعالیت های مربوط به خرید کالا و خدمات، پرداخت قبض و خرید شارژ و مانده گیری به وسیله آنها انجام می گردد.

بر اساس تازه ترین آمار، در اسفند 98 تعداد یک میلیون و 320 هزار و 293 ابزار پرداخت فعال موبایلی (تلفن همراه) در کشور وجود داشت که نسبت به بهمن 98 رشد 1.26 درصدی را نشان می دهد.

کارتخوان های فروشگاهی به عنوان بزرگترین گروه ابزار پرداخت الکترونیکی در اسفندماه شامل هشت میلیون و 339 هزار و 294 دستگاه بود که در این مدت کمتر از یک درصد (0.96 درصد) رشد کرد.

ابزارهای پرداخت اینترنتی در اسفندماه فرایند منفی داشت و تعداد آنها با از یک میلیون و 143 دستگاه در بهمن ماه به یک میلیون و 139 دستگاه کاهش یافت.

رقابت بر سر سهم بازار

البته از نظر سهم بازار، کارتخوان ها همچنان بیشترین تعداد را در اختیار دارند به طوری که در اسفندماه 77.2 درصد از مجموع کل بازار پرداخت الکترونیکی در اختیار آنها بوده است.

تعداد کارتخوان ها از هشت میلیون و 262 میلیون و 996 هزار دستگاه در بهمن 98 به هشت میلیون و 339 هزار و 294 دستگاه در اسفندماه رسید.

رتبه بعدی در اختیار ابزارهای پرداخت موبایلی با سهم 12.23 درصدی بود که یک میلیون و 320 هزرا و 293 ابزار را در اختیار داشتند.

کمترین سهم نیز با که 10.5 درصد به ابزار پذیرش اینترنتی تعلق داشت که شامل یک میلیون و 139 هزار و 642 ابزار فعال می شد.

از نظر ارزش تراکنش نیز کارتخوان فروشگاهی با سهم 90.97 درصدی بیشترین تعداد تراکنش را در بین سایر ابزارهای پذیرش داشته است.

آنالیز ها نشان می دهد عواملی مانند وجود محدودیت انجام تراکنش بر روی ابزار پذیرش موبایلی، تعداد بالای ابزار کارتخوان فروشگاهی، فراگیر بودن این ابزار، عدم احتیاج این ابزار به تجهیزات مکمل دیگر نظیر کامپیوتر یا گوشی موبایل را می توان از جمله عوامل تاثیر گذار بر تعداد تراکنش های ابزار پذیرش کارتخوان فروشگاهی دانست.

این در حالی است که به منظور استفاده از ابزار پذیرش اینترنتی، به بستر اینترنتی امن و در استفاده از ابزار پذیرش موبایل به وجود دستگاه گوشی تلفن همراه احتیاج است که امکان دارد هنگام خرید در دسترس همگان قرار نداشته باشد.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران افزایش جذابیت خرید و پرداخت به وسیله تلفن همراه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران افزایش جذابیت خرید و پرداخت به وسیله تلفن همراه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید