حامد بهداد در قصر شیرین، ماندن یا خارج شدن از جلد نقش های تکراری؟!

به گزارش وبلاگ افراگرافیک، بازی متفاوتی که این روزها بر روی پرده سینما نه در حامد بهداد و نه بازیگر دیگری می توان سراغ گرفت. حامد بهداد در این فیلم سینمایی به خوبی توانست از کلیشه فاصله بگیرد و برای همین به نوعی می توان گفت تولدی دوباره در دنیای سینمایی بهداد شکل گرفت. چون او به خوبی توانست خط بطلانی بر روی تمام انتقادهایی که نسبت به بازی های اخیرش همانند سد معبر بود بکشد و ثابت کند می تواند در نقش های کم سر و صداتر هم خوش بدرخشد و خوب هم سر و صدا کند.

حامد بهداد در قصر شیرین، ماندن یا خارج شدن از جلد نقش های تکراری؟!

کیوان کثیریان، منتقد سینما هم به این نکته تاکید دارد که حامد بهداد بازیگر خوبی است و توانسته از پس نقش های بسیاری به خوبی برآید. کثیریان اما معتقد است نه بهدا د بلکه بیشتر بازیگران ایرانی و حتی خارجی هم در نقش هایشان نقاط مشترکی وجود دارد. چون به هر حال آنها انسان هستند و به همین علت چنین اتفاقی که تا حدودی نقش ها شبیه بهم باشند امری طبیعی است. این منتقد سینما با اشاره به بازی نوید محمدزاده، فرهاد اصلانی و... آنها را هم از جمله بازیگرانی می داند که شاید در بعضی موارد اسیر نقش های تکراری شده اند؛ اما در هر صورت توانسته اند به خوبی از پس نقش های متفاوت هم به خوبی برآیند.

مقصر کارگردان است نه بازیگر

کثیریان از کارگردان ها و تهیه نمایندگانی انتقاد می نماید که وقتی بازیگری در نقشی پیروز می گردد باز هم برای همان سبک نقش پیروز به آنها پیشنهاد بازیگری می دهند که این موضوع کاملا اشتباه است. چون همین پیشنهاد نقش پیروز به کرار می تواند آفتی برای بازیگر باشد.

برهمین اساس هم صاحب نظران سینما بر این باورند که حامد بهداد بازیگر توانایی است و در فیلم سینمایی روز سوم، بوتیک، سد معبر و... نشان داده که می تواند نقش های متفاوت چه درون گرا و چه برون گرا را به خوبی بازی کند.

کثیریان به بررسی نقش حامد بهداد در فیلم سد معبر می پردازد آن را با نقش های دیگر بهداد متفاوت می داند: به هر حال ما از حامد بهداد در بازی هایش بیشتر برون گرایی دیده ایم و برای همین وقتی در فیلم هایی که درون گراتر و آرام تر است و حرکات انفجاری کم تر دارد بیشتر به چشم می آید و احساس می کنیم آدم متفاوت تری را بر روی پرده سینما شاهد هستیم. به عقیده من بازیگری فقط این نیست شما نقش ات با نقش قبلی متفاوت باشد یا بازی متفاوتی داشته باشی؛ به هر حال کاراکتر است که تعیین می نماید در فیلم چگونه بازی کنی و به همین علت هم این را قبول ندارم حامد بهداد همیشگی را در سد معبر شاهد بودیم. اگر در نقش بهداد ریز شویم متوجه خواهیم شد شباهت ها در حدی نیست که بگوییم تکرار است. ولی شباهت ها گاهی بیشتر و گاهی کم تر خواهند بود که همین موضوع موافق و مخالف هایی را به وجود می آورد.

در این زمینه بخوانید:

قصر شیرین؛ فیلمی که حتی مسعود فراستی هم از آن تعریف کرد!

لیستی کاربردی از 30 کتاب پرفروش در 4 انتشارات مطرح ایران

توانایی بازیگری خوب بهداد و راهنمایی درست میرکریمی

او با طرح این پرسش که مگر یک بازیگر چند بازی صددرصد متفاوت می تواند داشته باشد؟ به دفاع از بازیگری بهداد می پردازد و معتقد است به هر حال انسان ها یک کنش ها و رفتارهایی دارند که بازیگر از هر کدام این کنش ها بخش هایی را می گیرد و تبدیل می گردد به بازی که در آن نقش شاهد آن هستیم: بهداد در قصر شیرین به خوبی توانسته است یک نقش درون گرا که دقیقا یک منحنی مناسبی را برای تغییر طی می نماید و در واقع آن تغییر را از نقطه اول فیلم تا سرانجام پیش می برد. به طوری که ببینده این تغییر را احساس خواهد نمود. ممکن است تماشاچی در لحظه متوجه این تغییرات جزئی نگردد؛ اما وقتی فیلم تمام می گردد یا به سرانجام آن می رسد کاملا تغییر را احساس نموده و این یعنی کارگردان و بازیگر چقدر خوب توانسته اند تغییرات را در نقاط درستی جانمایی نمایند. همین کار بهداد موجب شد تا نقش به دل بنشیند و یکدست از آب درآید. موضوعی که نشان دهنده توانایی خوب بهداد و راهنمایی درست رضا میرکریمی، کارگردان بود.

این منتقد سینما در نهایت به جایزه بازیگری معتبری که حامد بهداد برای قصر شیرین از جشنواره شانگهای گرفت اشاره نموده و تاکید دارد که نامزدهای جوایز در هر مسابقه و جشنواره ای ممکن است آنقدر بهم نزدیک باشند که همه را مستحق جایزه دانست. به همین علت در زمان انتخاب نهایی دیگر داستان سلیقه و انتخاب پیش می آید و اگر بهداد در جشنواره فجر سیمرغ نگرفت از ارزش های بازی او در این فیلم کم ننموده است. چون در نهایت قضاوت نماینده مردم اند.

منبع: ایرنا زندگی

به "حامد بهداد در قصر شیرین، ماندن یا خارج شدن از جلد نقش های تکراری؟!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حامد بهداد در قصر شیرین، ماندن یا خارج شدن از جلد نقش های تکراری؟!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید